ramazan
ramazan

غول مخارج زندگی تان را شکست دهید؟!!

غول مخارج زندگی تان را شکست دهید؟!!
نازوب، یکی از مسائل مهم و پر رنگ در زندگی زناشویی، مدیریت اقتصادی و مالی خانواده است. به خصوص در شرایط فعلی که به هر حال شرایط اقتصادی حالت خاصی پیدا کرده است. روانشناسان از مشکلات اقتصادی که به دلیل عدم مدیریت مناسب به وجود می آید، به نام غول زندگی مشترک یاد می​کنند. مدیریت امور مالی و اقتصادی از پراسترس ترین مسائلی است که رابطه مشترک را تحت تاثیر قرار می دهد و اگر زوج ها به همراه یکدیگر به مقابله با چالش های اقتصادی نپردازند، امیدی برای موفقیت مالی در ازدواجشان وجود نخواهد داشت.
شریک هستیم
خانواده یک واحد اقتصادی است که دو شریک دارد. در واقع با دو نفر شروع می شود و شکل می گیرد. در جامعه ما متاسفانه، شراکت زن و شوهر بسیار کمرنگ است و زن و شوهر خود را برابر و مساوی نمی بینند. شریک نبودن زن و مرد در مسائل مالی و اقتصادی ریشه در این نگاه دارد. به خصوص در وهله اول نوع رفتار مرد بسیار مهم است. برخی اوقات مرد این پیام را به زن می رساند که تو توی این زندگی هیچ کاره ای و در مقابل نیز زن با رفتارش نشان می دهد که تو برای من فقط یک کیف پولی. برای مشارکت اقتصادی در زندگی مشترک، در ابتدا باید این کلیشه های رایج دور انداخته شود و زن و شوهر یکدیگر را به چشم شریک نگاه کنند و رفتارشان حامل پیامی باشد مبنی بر اینکه هر دو در زندگی سهم یکسانی در همه مسائل دارند از جمله در مسائل اقتصادی.
آغازگر جر و بحث
متاسفانه امروزه بسیاری از جروبحث ها و دعواهای زوج ها بر سر موضوعات مالی است که در هر طبقه اجتماعی چه بالا و چه پایین وجود دارد زیرا در هر خانواده ای پول یک معنای خاصی دارد یعنی دعوایی که در خانه من بر سر پول می شود با جر و بحثی که در خانه همسایه ام می شود از دو جنس متفاوت است. شکل ظاهری دعوا یکسان است اما دارای معانی باطنی متفاوتی است. در هر خانواده ای افراد با توسل به پول، کارهای متفاوتی انجام می دهند. مثلا در یک خانواده ممکن است کسی با پول به همسرش باج دهد یا او را کنترل کند. به این طریق از او محبت بخواهد، توجه طلبد و… در نتیجه دعوا و درگیری ها بر سر پول در هر خانه ای متفاوت است اما همیشه آغازگر جر و بحث است.
برای پول مضطرب نشوید
زمانی که زن و شوهر در زندگی با بحران های مالی و اقتصادی مانند بی پولی،تورم، ورشکستگی و… روبه رو می شوند به صورت ناخودآگاه دچار اضطراب می شوند که در سطح وسیع آن، این اضطراب مشکل زا می شود. گاهی ممکن است فرد سرمایه و پس انداز کافی داشته باشد اما زمانی که حس خطر به سراغش بیاید دچار ترس، اضطراب و نگرانی شود که از آن به عنوان اضطراب پول نام می برند. ریشه های این موضوع نیز به دوران کودکی و تجربیاتی که فرد کسب کرده، بازمی گردد. در واقع تاثیرات روانی مشکلات اقتصادی از واقعیت اقتصادی موجود بیشتر و مخرب تر است. زمانی که زن و شوهر با بحران اقتصادی روبه رو می شوند باید برای رهایی از اضطراب با یکدیگر صحبت کنند، از ترس و نگرانی هایشان حرف بزنند و پشتیبان و حامی هم باشند.
درآمد بیشتر، خرج کمتر
هنگامی که مشکلات مالی و اقتصادی گریبانگیر زندگی مشترک می شود، برای عبور از این مشکل چندین راهکار وجود دارد:
1 – کاهش هزینه ها
منظور از کاهش هزینه این نیست که افراد دچار خساست شوند بلکه این است که زن و شوهر با تصمیم گیری مشارکتی، هزینه های اضافی خود را کاهش دهند. خانم ها در کاهش هزینه نقش بسیار موثری دارند.برای اجرایی شدن این استراتژی باید با توافق زوجین، هزینه ها اولویت بندی و سپس کاهش هزینه ها عملی شود.
2 – افزایش درآمد
منظور از افزایش درآمد یعنی اینکه زن و مرد هر کدام به نوعی در فکر ایجاد درآمد باشند یا کار یا شغل جدیدی را وارد سیستم زندگی شان کنند. برای افزایش درآمد، نخستین و مهم ترین مسئله، ایجاد ارتباط است. ما زمانی می توانیم شغل و کار جدید داشته باشیم که با دوستان و آشنایان در ارتباط باشیم. زوجی که خودشان را منزوی و گوشه گیر می کنند، نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند و کمتر با پیشنهادهای کاری مواجه می شوند.
3 – مشورت اقتصادی
یکی از موارد رایج در جامعه ما این است که مردان در زمینه امور شغلی و کاری خود با همسرانشان مشورت نمی کنند، در صورتی که در حوزه اقتصاد خانواده همه اعضا باید نظر دهند. البته نباید فراموش کرد که رای خانواده بدون مشورت گرفتن از کسانی که دارای شم و هوش اقتصادی هستند، مناسب نیست و اگر با نظر خود حرکت کنند احتمال زمین خوردنشان قطعی است.در صورت نبود اینگونه افراد دراقوام، دوستان و آشنایان باید از مشاور اقتصادی کمک گیرند.
در شرایط سخت ازدواج ها مستحکم تر می شود
تصور بیشتر افراد بدین گونه است که وقتی جامعه دچار بحران و مشکلات اقتصادی می شود، زندگی زناشویی افراد از هم پاشیده می شود در صورتی که این گونه نیست. همیشه در شرایطی مانند بحران های طبیعی و غیرطبیعی مانند مشکلات اقتصادی، تورم، ورشکستگی و…..انسجام خانوادگی افزایش و طلاق و جدایی کاهش می یابد. البته نباید این امر را نادیده گرفت که مشکلات اقتصادی در زندگی مشترک به نوعی دستگاه تقویت کننده مشکلات پنهان ارتباط عاطفی بین زن و شوهر است. در واقع مشکلات و بحران های اقتصادی در خانه باعث می شود که موضوعات قبلی که زن و شوهر از آن رنجیده خاطرند، بزرگ تر شود.
چه کسی رئیس است؟
زوج هایی می توانند در زمینه مدیریت مالی موفق باشند که دو شرط زیر را تواما داشته باشند:
1 – شم اقتصادی و گرفتن مشاوره های مالی و اقتصادی
2 – داشتن رابطه عاطفی قدرتمند
یکی از سؤالات رایج بین زن و شوهر این است که چه کسی در خانواده باید اقتصاد خانه را مدیریت کند؟ بهترین پاسخ این است که اولویت مدیریت با کسی است که تفکر، شم و هوش اقتصادی قوی داشته باشد. بارها دیده شده که برخی از زنان خانه دار نسبت به همسرشان از شم اقتصادی بالاتری برخوردارند اما پذیرفتن این مسئله از سوی شوهرانشان آسان نیست. در هر صورت برای یک مدیریت موفق، شم و هوش اقتصادی بسیار مهم است اما این مسئله نباید باعث شود فردی که دارای این شرایط است متکبرانه، مستبدانه و شخصا تصمیم گیری کند. در امور مالی، زن و شوهر باید با یکدیگر مشورت داشته باشند.
فقط بین من و تو
زمانی که خانواده با مشکل اقتصادی روبه رو می شود تا جایی که ممکن است پدر و مادر نباید اجازه دهند که فرزندانشان به خصوص فرزندانی که در رده سنی پیش دبستانی و دبستانی هستند از این موضوع با خبر شوند چرا که کودکان در این مقطع سنی دچار ترس، نگرانی و تفکرات عجیب و غریب می شوند و دائما در این فکرند که بی پول شده اند و پدر و مادر خود را پشت میله های زندان می بینند و با این تخیلات ناخوشایند زندگی می کنند. مشکلات و بحران های اقتصادی باید بین زن و شوهر حل و فصل شود و اجازه ندهند که از گفت وگوهای ۲نفره خارج شود.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان