ramazan
ramazan

اشتباهات رایج در مورد آجیل ها!!

اشتباهات رایج در مورد آجیل ها!!
 
1- بعضی‌ها خیال می‌كنند آجیل ارزش غذایی ندارد و به قول معروف، شكم‌پركن است!
اصلا این‌طور نیست! آجیل منبع سرشاری از پروتئین، آهن، روی، كلسیم، پتاسیم و بسیاری دیگر از مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان است.

2- بعضی‌ها فكر می‌كنند چربی آجیل، سلامت قلب را تهدید می‌كند
البته آجیل چرب است، اما چربی‌اش از نوع اشباع‌نشده است كه كلسترول خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را كم می‌كند. اغلب مغزهای موجود در آجیل شامل 90 درصد اسیدهای چرب اشباع‌نشده هستند.

3- برخی می‌گویند آجیل سرطان‌زاست
برعكس! انواع آجیل حاوی آنتی‌اكسیدان‌هایی است كه باعث كاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. این آنتی‌اكسیدان‌ها از اكسید‌شدن و تخریب سلول‌ها و بروز بیماری‌هایی مانند دیابت هم جلوگیری می‌كنند. البته دیابتی‌ها برای مصرف آجیل باید میزان تقریبی انرژی و كربوهیدرات آجیل مصرفی روزانه‌ خود را محاسبه كنند و آن را از كل كالری و كربوهیدرات دریافتی روزانه‌شان كم كنند.

4- بعضی‌ها هم از آن‌ور بام می‌افتند و می‌گویند آجیل هیچ ضرری برای بدن ندارد
این‌ هم اشتباه است! بالاخره آجیل‌ها پركالری هستند و هر گرم آجیل، لااقل 5 كالری انرژی غذایی تولید می‌كند. از نظر ارزش تغذیه‌ای، یك نعلبكی آجیل تقریبا 600 كالری انرژی غذایی دارد؛ یعنی معادل 2 بشقاب برنج! و به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف آجیل و مغزه‌ها به عنوان میان‌وعده و در حد متعادل باشد. وجود چربی‌های متراكم در انواع آجیل در افزایش وزن و بروز چاقی موثر است. ضمن این‌كه آجیل،‌ سلامت دندان‌ها را هم به خطر می‌اندازد و بعضی از محتویات آجیل، مانند بادام زمینی، برای بعضی افراد به شكل آلرژن عمل می‌كند و حساسیت‌زا هستند. افرادی كه به بادام‌زمینی یا به دیگر اقلام موجود در آجیل حساسیت داشته باشند، با مصرف آن دچار واكنش‌های حساسیتی می‌شوند كه این واكنش‌ها در بعضی از موارد می‌تواند بسیار شدید و حتی كشنده باشد. به همین خاطر توصیه می‌شود این قبیل افراد از خوردن آجیل یا آن اقلام خاص چشم‌پوشی كنند. ضمنا افراد مبتلا به آسم هم باید از خوردن آجیل و خشكبار به طور كلی پرهیز كنند.

5- می‌گویند فشارخونی‌ها باید قید تمام انواع آجیل را بزنند
نه! به فشارخونی‌ها توصیه می‌شود در صورت تمایل به مصرف آجیل، تا حد ممكن از آجیل‌های خام استفاده كنند و دور آجیل‌های بوداده و شور را خط بكشند. آجیل اگر به اندازه و به عنوان منبع تامین‌كننده بخشی از انرژی غذایی روزانه‌مان مصرف شود، ضرر كه ندارد هیچ، مفید هم هست. اما بیماران مبتلا به فشارخون بالا باید حسابی مواظب باشند چون تحقیقات نشان داده مصرف آجیل‌های شور می‌تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا، منجر به شوك ناگهانی و ایست قلبی شود.

6- خیلی‌ها موقع خرید آجیل، پسته‌های لب‌خندان را ترجیح می‌دهند
می‌دانید پسته‌ها را چطوری لب‌خندان می‌كنند؟ اولش، آنها را می‌ریزند در ظرف‌ آبگرم تا پسته‌ها حسابی باد كنند و بعدش بلافاصله می‌ریزندشان توی ظرف آب سرد تا به قول خودشان، پوست پسته بتركد. اما این شوك حرارتی (اختلاف دمای ناگهانی)، روی كیفیت پسته تاثیر منفی می‌گذارد و علاوه بر آن، موجب نم كشیدن پسته می‌شود. خلاصه این‌كه پسته‌های لب‌خندان هم ارزش غذایی‌شان پایین‌تر است، هم زودتر فاسد می‌شوند. حتی تخمه‌های لب‌خندان هم انتخاب مناسبی نیستند؛ چون مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، علاوه بر طعم، كیفیتش را هم از دست می‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می‌شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان