ramazan
ramazan

چه کسانی بیشتر سرطان دهان می گیرند

مجموعه : پزشکی
چه کسانی بیشتر سرطان دهان می گیرند
بیشتر انسان ها از اثرات دخانیات بر سلامت عمومی خصوصا سلامت دهان و دندان خود آگاه هستند اما متاسفانه استعمال دخانیات روند رو به رشدی دارد و در بین دخانیات مصرف سیگار فراگیر تر است. به گزارش نازوب دکتر رضا معتمدی با اشاره به مضرات سیگار بر دندان ها، گفت: یکی از آثار سیگار روی دندان ها ایجاد رنگدانه روی دندان ها ست که در اثر نیکوتین موجود در سیگار ایجاد می شود. سیگار در مدت کوتاهی باعث زردشدن دندان ها می شود.
 
وی عنوان کرد: کسانی که به مدت طولانی و یا مقدار زیاد سیگار می کشند از قهوه ای بودن دندان ها شکایت دارند و روش های پاکسازی این تغییر رنگ مثل استفاده از خمیر دندان های مخصوص و همچنین برساژ توسط دندانپزشک اکثرا موقتی هستند.

دکتر معتمدی با بیان اینکه سیگار می تواند باعث بیماری های لثه شود، تصریح کرد: دندان های افراد سیگاری نسبت به سایرین استعداد بیشتری برای تشکیل جرم و پلاک میکروبی دارد که هردو ، عامل بیماری های لثه هستند. بیماری های لثه معمولا بدون درد هستند و این باعث می شود که بیمار تصور کند که اصلا مشکلی وجود ندارد تا اینکه لثه ها شروع به خونریزی و تحلیل می کنند و درنهایت دندان ها لق می شوند.

وی افزود: با ادامه مصرف دخانیات بیماری لثه پیشرفت می کند که اغلب غیر قابل بر گشت است. دندان های فرد سیگاری ممکن است آنقدر لق شوند که دیگر قابل نگهداری نباشند و مجبور به کشیدن آنها شویم. مدیر گروه دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: از دیگر آثار سیگار بر دهان می توان به بوی بد دهان و ابتلا به سرطان های دهانی اشاره کرد که سرطان دهان در سیگاری ها بسیار شایع تر است به طوری که 90 درصد از مبتلایان به سرطان های دهان، افراد سیگاری هستند.

دکتر معتمدی بیان کرد: کسانی که سیگار می کشند و الکل می نوشند، 15 برابر افراد غیر سیگاری به سرطان دهان مبتلا می شوند، مخصوصا اگر فقر رژیم غذایی هم وجود داشته باشد. وی ادامه داد: افراد سیگاری با مشکلات خاصی در درمان های دندانپزشکی مواجه هستند. برای مثال قراردادن ایمپلنت در دهان این افراد، با درصد موفقیت پایین تری نسبت به افراد دیگر می باشد.

مدیر گروه دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در توصیه به افرادی که قصد ترک سیگار را ندارند، تصریح کرد: این افراد باید نسبت به نشانه‌های بیماری لثه نظیر قرمزی لثه‌ و خونریزی ناخود آگاه یا حین مسواك زدن حساس باشند. دکتر معتمدی اظهار داشت: اگرچه در نگاه اول ممكن است این افراد مشكل و پوسیدگی خاصی در دندان‌های خود نبینند، اما قضاوت در مورد سلامت دهان و دندان خود را به دندانپزشك خود باید بسپارند. دندانپزشك علاوه بر بررسی سلامت لثه و دندان‌ها، وضعیت بافت‌های مخاطی لب‌ها، گونه‌ها و زبان را چك می‌كند تا در صورت نیاز اقدامات لازم را صورت دهد.

وی بیان داشت: روش صحیح مسواك زدن و استفاده از نخ دندان را از دندانپزشك بیاموزید و به دستورات بهداشتی او عمل كنید. از خمیردندان‌های سفید كننده و مخصوص افراد سیگاری بی‌رویه استفاده نكنید، چراكه موجب ساییدگی و سایش مینای دندان می‌شوند. اگرچه استفاده مداوم از دهان‌شویه به افراد سیگاری توصیه می‌شود، اما نباید با اتكا به بو و مزه مطبوع آنها مشكل اصلی را پنهان كرد.

وی با اشاره به این ضرب المثل معروف که جلوی ضرر را از هر جا كه بگیرید، منفعت است، گفت: ترک سیگار در هر زمان علاوه بر متوقف کردن بسیاری از مشکلات ایجاد شده، به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به سر طان دهان را کاهش می دهد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان