ramazan
ramazan

طبیب سیاست ایران كیست؟!!!

مجموعه : اخبار
طبیب سیاست ایران كیست؟!!!
به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ تاثیر تبلیغات بر انتخابات‌های سیاسی به حدی است كه گاهی معنی تبلیغات با انتخابات در ذهن مترادف می‌شود. در تعریف خوش بینانه تبلیغات می‌توان گفت: "تلاشی برای رساندن دانش و اطلاعات و ایجاد شناخت پیرامون یك موضوع برای كمك به مخاطبان به منظور شكل‌گیری انتخاب درست است."

كارشناسان در تعریف بدبینانه از تبلیغات می‌گویند: "تبلیغ‌ بعنوان‌ روش‌ یا روش‌هایی‌ برای‌ بسیج‌ و جهت‌ دادن‌ نیروهای‌ اجتماعی‌ و فردی‌ از طریق‌ نفوذ و دستكاری در شخصیت، افكار و عقاید و احساسات‌ آنها جهت‌ رسیدن‌ به‌ یك‌ هدف‌ مشخص است‌ كه‌ این‌ هدف‌ ممكن‌ است‌ سیاسی، نظامی، فرهنگی‌ و… مشروع‌ یا نامشروع‌ باشد".

فرقی نمی‌كند معتقد به تعریف بدبینانه تبلیغات باشیم،‌ یا تعریف خوشبینانه آن، در هر صورت "تدوین شعار تبلیغاتی" یكی از ابزارهای نسبتا ضروری برای شكل‌گرفتن یك تبلیغ موثر است.

"شعار تبلیغاتی" معمولا جمله‎ای به یادماندنی برای جلب توجه به یك یا چند جنبه از محصول یا موضوعی خاص است.

شعار خوب، باید این ویژگی‎هایی داشته باشد از جمله:

ابراز عقیده‎ای ساده، مستقیم، موجز و متناسب

 ایجاد حس خوب در مخاطب

ایجاد حس اشتیاق یا نیاز در مخاطب

ایجاد حس اعتبار

اشاره به تمایز میان یك موضوع یا محصول با سایر موضوعات و محصولات

در خاطر ماندن  

طنین و ویژگی‎های صوتی خوب

متخصصان تبلیغات همچنین معتقدند برای تمهید افكار عمومی به منظور تمایل آنها به سمت یك كاندیدا، تبلیغات "بلند مدت تدریجی و غیر مستقیم"‌ مورد نیاز است…

كمتر از 6 ماه تا برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است؛ به نظر می‌رسد آنها كه در عرصه انتخابات ایران به عنوان كاندیدای احتمالی مطرح هستند، به این پیشنهاد متخصصان عمل كرده و تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم خود را آغاز كرده‌اند.

یكی از تحركات تبلیغاتی كاندیداهای احتمالی، كه حتی هنوز تصمیم قطعی برای حضور در "انتخابات" نگرفته‌اند، انتخاب "شعار تبلیعاتی" است.

***"كاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری" چه شعارهایی را انتخاب كرده‌اند؟

با جستجوی ساده‌ای در رسانه‌های مجازی مشخص می‌شود كاندیدهای احتمالی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم (از طریق افرادی كه به عنوان هواداران اقدام به تبلیغ برای كاندیداها می‌كنند) شعارهای انتخاباتی خود را برگزیده‌اند.

***تشبیه "رحیم‌مشایی"؛‌ اینبار به فاتح خیبر

"پیش به سوی فتح خیبر"، " مظلوم تر از بهشتی، خدوم تر از رجایی" ، "زنده باد بهار"؛‌ اینها شعارهایی‌است كه گفته می‌شود قرار است به وسیله آنها "اسفندیار رحیم مشائی" دل و رای مردم را ببرد! وبلاگ‌هایی كه با عنوان "حامیان اسفندیار رحیم مشایی" به نشر اخبار و اطلاعات می‌پردازند با طرح چنین شعارهای از ضرورت حضور مشایی در انتخابات صحبت می‌كنند.

همچنین به نظر می‌رسد یك تیم رسانه‌ای با انتشار نظرسنجی‌هایی (كه اعتبار علمی آن مورد تردید است) "رحیم مشایی" را در صدر انتخاب مردم معرفی كرده و به دنبال القای محبوبیت این فرد به جامعه است.

یك نكته قابل توجه درباره شعار زنده "باد بهار" حامیان مشایی این است كه محمود احمدی‌نژاد، آخرین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل را به این جمله به پایان برد!

"دولت بی‌پایان" شعار دیگری است كه رسانه‌ها، پس از مصاحبه تلویزیونی احمدی‌نژاد با شبكه اول سیما (سه شنبه 14 شهریور 1391) از آن به عنوان شعار كاندیدای مورد حمایت احمدی‌نژاد نام بردند.

***ولایتی برای طبابت سیاست ایران در انتخابات حاضر شود

"علی اكبر ولایتی"، پزشك و سیاست‌مدار كهنه كاری‌است كه گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات را تاكنون تایید و تكذیب نكرده است.

ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی براینكه كه آیا نامزد انتخابات ریاست جمهوری كاندیدا خواهید شد، می‌گوید: در حال حاضر قصد ندارم در این خصوص اظهار نظر كنم.

اما دیدارها و فعالیت‌های انتخاباتی ولایتی خبر از حضور فعالش در عرصه انتخابات می‌دهد. ولایتی همچنین فعالیت‌های رسانه‌ای قدرتمندانه‌ای را در عرصه خبر و فضای مجازی آغاز كرده است.

"حامیان ولایتی" پیشنهاد کرده اند وی با شعار "طبیب سیاست آمد" در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند.

***سعید جلیلی؛‌ "مردی از جنس دفاع مقدس"

حامیان كاندیداتوری سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی را  بیشتر در فضای مجازی و كمتر در رسانه‌های چاپی به عنوان كاندیدای احتمالی مطرح كرده‌اند.

حامیان جلیلی با راه اندازی سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف سعی در جذب افكار عمومی به سمت وی در فضای مجازی دارند. سایت‌ها و وبلاگ‌هایی انتخاباتی با نام‌هایی چون "حامیان دکتر سعید جلیلی" ، "کمپین دعوت از سعید جلیلی برای انتخابات ۹۲" ، "هواداران کاندیداتوری دکتر سعید جلیلی" و یا سایتی به نام "دشمن شناسی" که به تحلیل موفقیت‌های جلیلی و تیم همراهش در "مذاکرات هسته‌ای" پرداخته است از جمله این فعالیت هاست.

حامیان پرتلاش جلیلی در فضای مجازی شعار انتخاباتی "مردی از جنس دفاع مقدس" را برای حضور "دبیر شورای عالی امنیت ملی" در انتخابات ریاست جمهوری تدارك دیده‌اند. طرفداران وی، این شعار را پیشنهاد کرده‌اند و معلوم نیست که حضور جلیلی و انتخاب این شعار قطعی باشد یا نه.

برخی از گمانه‌زنی‌ها و اخبار نشان می‌دهد جلیلی می‌تواند به عنوان كاندیدای مورد نظر "جبهه پایداری" انتخاب شود؛ علی‌محمد بزرگواری یکی از اعضای جبهه پایداری در اینباره خبر از احتمال بالای توافق اعضای جبهه پایداری برای کاندید شدن جلیلی داده و افزوده است: "در ولایتمداری و کاردانی جلیلی شبهه‌ای وجود ندارد لذا او بهتر می‌تواند اوضاع را جمع کند."

فاطمه آلیا از دیگر اعضای جبهه پایداری نیز درباره کاندیداتوری جلیلی می‌گوید: «ایشان رسماً اعلام نكرده كه "كاندیدای ریاست جمهوری" می‌شود یا خیر اما بعد از مذاكرات 1+5 دیده می‌شود از وی تعریف‌هایی صورت گرفته كه شخصیت مثبتی هستند و در واقع از این طریق از كاندیداتوری وی حمایت‌هایی شده است!»

اسماعیل كوثری از دیگر اعضای جبهه پایداری نیز با تأكید بر این مطلب كه كاندیداتوری سعید جلیلی از یك سال قبل در بین مردم مطرح است، تصریح می‌كند: «از آنجایی كه سعید جلیلی نیروی جوان و كارآمدی است لذا می‌تواند كاندیدای خوبی برای ریاست جمهوری یازدهم باشد».

اما سعید جلیلی در پاسخ به سوالی درباره احتمال كاندیداتوری اش در انتخابات می‌گوید: "من کارگر این نظام هستم و …".

***رضایی با شعار "دولت فراگیر و امید" با چاشنی"پیاده‌سازی طرح فدرال اقتصادی" شانس خود  را بار دیگر در انتخابات امتحان می‌كند

محسن رضایی از جمله كاندیداهای احتمالی است كه آغاز فعالیت‌های انتخاباتی وی از ماه‌ها پیش به وضوح مشاهده می‌شود. "دولت فراگیر و امید" نیز شعاری‌ست كه گفته می‌شود محسن رضایی با آن برای بار دوم به عرصه انتخابات ریاست جمهوری ورود پیدا می‌كند.

رضایی در جمع دانشجویان دانشگاه ارومیه می‌گوید: «با توجه به شرایط کنونی امروز گفتمان دولت فراگیر و جامعه امید را مطرح می‌کنیم که هدف اصلی از آن ایجاد توازن مناسب بین مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار اعلام می‌كند: «صادقانه در عالم سیاسیت وارد شدم، صبور و با حوصله هستم و امیدوارم آینده ملت ایران به پیشرفت بزرگی در سال‌های آینده دست یابد.»

"پیاده‌سازی طرح فدرال اقتصادی" شعار رضایی در عرصه اقتصاد است؛ منظور رضایی از فدرال اقتصادی نوعی از اداره جوامع به صورت دموکراتیک است که در جوامع بشری قدمتی تاریخی داشته و قبل از رژیم پهلوی نیز به صورت سنتی در کشور اجرا می‌شد. اداره هر فدرال محدود به امور اقتصادی است و مسائل سیاسی و دفاعی به صورت متمرکز باقی می‌ماند.

شایان ذكر است رضایی در پاسخ به سوالی كه «آیا سخنرانی‌ها و حضور وی در اجتماعات، انتخاباتی است؟» تاكید می‌كند كه «این دیدارها و فعالیت‌ها انتخاباتی نیست».

***باهنر با قدم گذاشتن به عرصه انتخابات "صدای پای اعتدال" را در كشور طنین‌انداز كند

"محمدرضا باهنر"،‌ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و دبیركل "جامعه اسلامی مهندسین" نیز از افرادی‌ست كه به عنوان كاندیدای احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است.

علی‌رغم بی‌میلی باهنر برای كاندیداتوری در انتخابات "کمپین دعوت از باهنر" برای حضور وی در انتخابات راه افتاده است. این کمپین فعالیت خود را با شعار "صدای پای اعتدال" آغاز کرده است. در این کمپین از محمدرضا باهنر به عنوان "مرد میدان‌های سخت" نام برده شده است.

البته باهنر در چند شب گذشته در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات آینده گفت: فعلا تصمیمی برای این كار ندارم و به احتمال زیاد کاندیدا نمی‌شوم؛ وحدت در جریان اصولگرایی برای من از مطرح شدن خودم به عنوان کاندیدا، اهمیت بیشتری دارد.

دبیركل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به این سوال كه "اگر جبهه پیروان از وی بخواهد کاندیدا شود می‌پذیرد یا خیر"، عنوان كرد: من اعضای جبهه را قانع می‌کنم تا از من نخواهند کاندیدای انتخابات شوم.

***علی نجفی: "باز کن پنجره را تا اندیشه هوایی بخورد"

از دیگر كاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری "محمد علی نجفی"، عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران است. روزنامه آرمان چندی پیش به سراغ محمد علی نجفی رفت و در کنار تصویری از نجفی در حال باز کردن پنجره‌ای، تیتر «باز کن پنجره را تا اندیشه هوایی بخورد» برگزید. به نظر می‌رسد، شعار انتخاباتی نجفی هم چنین سمت و سویی خواهد داشت.

***علی نیكزاد؛‌ "مردی از جنس احمدی‌نژاد؟"

خبرهای غیر رسمی حكایت از احتمال حضور علی نیكزاد وزیر راه و شهرسازی، معروف به "وزیر مسكن مهر"  با شعار «بار دیگر مردی از جنس مردم» پا به عرصه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خواهد گذاشت. این شعار یاد آور شعار محمود احمدی‌نژاد در نهمین انتخابات ریاست‌جمهوری است و این سوال را به ذهن متبادر می‌كند كه آیا نیكزاد مردی از جنس احمدی‌نژاد است؟!

***آنها كه احتمال نامزدی‌شان در انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد

گفتنی است علاوه بر آنها كه اسامی‌شان به عنوان كاندیدای احتمالی در بالا اشاره شد، افرادی چون محمدباقر قالیباف، محمدرضا عارف، یحیی آل اسحاق، منوچهر متکی، کامران باقری لنکرانی، حسن روحانی، سید محمد خاتمی، علی اکبر ناطق نوری و… نیز این روزها فعالیت‌ها، تحركات و مصاحبه‌ها از خود نشان داده‌اند كه احتمال حضور آنها در انتخابات ریاست جمهوری را تایید می‌كند.

همچنین هرچه به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نزدیك می‌شویم فعالیت‌های انتخاباتی احزاب نیز شدت پیدا می‌كند.

از این روزها می‌توان به عنوان نوروز احزاب ایران یادكرد كه در آن فعالین و كاندیداهای احتمالی به دید و بازدید یكدگر می‌روند و خود را برای حضور فعال در بهار انتخابات آماده می‌كنند.

اما در میان این فعالیت‌ها، آنچه جای خالی‌اش كاملا احساس می‌شود "برنامه مدون احزاب و افراد برای سكانداری قوه مجریه" است؛ در حالی كه اخبار دیدارهای انتخاباتی، طراحی و تدوین شعار تبلیغاتی، بررسی مصداق‌ها، شكل‌گیری سفرهای استانی نامزدها، فعالیت‌های رسانه‌ای و سایر برنامه‌های تبلیغاتی احزاب و اشخاص آغاز شده است، تاكنون هیچ یك از احزاب و كاندیداهای احتمالی "برنامه موعود" خود را ارائه نكرده‌اند.

این در حالیست كه اغلب فعالان سیاسی و اعضای احزاب در ارتباطات رسانه‌ای خود بر ضرورت ارائه "برنامه مدون" برای اداره كشور توسط یازدهمین رئیس جمهور ایران تاكید كرده‌اند.

و در پایان اینكه با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران امروز "تصمیم‌گیری بر اساس برنامه جامع اداره قوه مجریه" و نه براساس "شعارهای جذاب و دل ربا"‌ از مردم انتظار می‌رود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان