گفته های برخی از ستاره های سینما در مورد پایان دنیا

گفته های برخی از ستاره های سینما در مورد پایان دنیا
دور هم جمع شدن که فقط راه افتادن و رفتن به خانه مادر بزرگ و پدربزرگ نیست. شب یلدایی گفتیم وقتی در کنار خانواده یا در جمع دورستان دور هم جمع می شوید، حرف ها و دلنوشته هایی هم داشته باشید از بلندترین شب سال به روایت چهره ها. برای همین ما هم چهره های مختلف هنری را در این صفحه دور هم جمع کردیم تا از خاطرات یلدایی بگویند.

حرف هایی که البته در بعضی موارد به ماجرای پایان دنیا طبق پیشگویی های نوسترا داموس هم کشیده شد. خالی از لطف نیست لابلای حافظ خوانی و دیدار تازه کردن با اعضای خانواده و دوستان و نزدیکان، این گپ و گفت و یادداشت ها را هم بخوانید. شب یلدایتان خجسته. روزهای زمستانی خوبی داشته باشید.

● پریناز ایزدیار: به بلندبالایی یلدا

او این شب ها با سریال «زمانه» دوباره دیده شده است. یادداشت اختصاصی او خطاب به مخاطبان تماشا بخوانید. در ضمن پریناز ایزدیار، یک فال حافظ هم به نیت همه ما گرفته است:

«… حجاب چهره جان می شود غبار تنم

خوشا دمی که از آن چهره پرده برفکنم

چنین قفس نه سزای چون من خوش الحانیست

روم به گلشن رضوان که مرغ آن چمنم

عیان نشد که چرا آمدم کجا بودم

دریغ و درد که غافل ز کار خویشتنم

یلدای بلند می آید و یاد و خاطره کودکی مان زنده می شود، یاد حافظ و دانه های قرمز انار و هندوانه در بلندترین شب سال، ای کاش بلندی سرو باغچه دل هامان، بلندی قد بخشش مان، بلندی عمر عزیزانمان به بلندبالایی یلدا و نفرت و کینه و دشمنی در وجودمان به کوتاهی روزش باشد. ای کاش در بلندترین و سیاه ترین شب سال، سیاهی ها از روح مان پاک شوند و خدا نور و روشنایی محبت را به دل هامان بتاباند.

هر شب و هر روزتان آرام

یلداتان مبارک

پری ناز ایزدیار …»

● امیرحسین رستمی: به یاد پدربزرگ خدابیامرزم

سریال «قلب یخی» در شبکه نمایش خانگی، فیلم «یه عاشقانه ساده» روی پرده و سریال های «دختران حوا» و «یک تیکه از زمین» او را به یکی از پربیننده ترین بازیگرهای این روزها تبدیل کرده است. یادداشت امیرحسین رستمی درباره شب یلدا را بخوانید:

«… همیشه یلدا که نزدیک می شود یاد پدر بزرگ خدابیامرزم می افتم؛ ایشان بزرگ خانواده ما بود و هر سال تمام فامیل در خانه او دور هم جمع می شدیم و این شب را جشن می گرفتیم. متاسفانه بعد از فوت پدربزرگم دیگر کمتر اتفاق می افتد آن آدم ها دور هم جمع شویم، بالاخره سال ها می گذرد و الان هر کدام از آن آدم ها خودشان صاحب عروس، داماد، فرزند و نوه شده اند و ترجیح می دهند چنین شب هایی را کنار هم بگذرانند. ماشاءالله اینقدر آن جمع امروز بزرگ شده که اگر بخواهیم دور هم جمع شویم باید یک باغ بزرگ اجاره کنیم! … به هر حال امیدوارم همه در کنار خانواده یا دوستانشان این شب را پاس بدارند و در بلندترین شب سال ایرانی ها که مصادف شده با تاریخ پایان جهان (!)، خوش بگذرانند!»

● رضا یزدانی: فال حافظ اینترنتی

رضا یزدانی، خواننده ای است که در سبک راک، خیلی خوب توانسته حس نوستالژی را در مخاطبانش ایجاد کند. او برای شب یلدایتان در این یادداشت، چندتا از آهنگ هایش را پیشنهاد داده که دور هم گوش کنید:

«… نسل امروز چون نسل تکنولوژی و کامپیوتر است، آنچنان که باید به رسوم گذشتگان پایبند نیستند. مثلا آنها به اینکه در چنین شبی فال حافظ بگیرندیا خوراکی های مرسوم سفره یلدا سر سفره شان باشد، اعتقاد ندارند! در حالی که قدیمی ترها بیشتر برای شبی به بزرگی یلدا وقت می گذاشتند و به آن اهمیت می دادند، برای همین باشکوه تر هم برگزارش می کردند. وقتی فال حافظ تلفنی و اینترنتی می شود، باید هم منتظر کمرنگ شدن رسوممان باشیم. شاید ۲۰ سال دیگر دوباره رسوم قدیمی هایمان جان بگیرند! در ضمن از بین ترانه های خودم برای شب یلدا کافه نادری، لاله زار کوچه ملی و شمال را پیشنهاد می دهم. گوش بدهید. یلدایتان مبارک …»

● پژمان بازغی: سالگرد ازدواجم!

از او به تازگی فیلم «خیابان یکطرفه» به شبکه نمایش خانگی آمده است. یادداشت خواندنی اش را درباره یلدا از دست ندهید:

«… از آنجا که این شب همیشه به خوش یمنی معروف بوده، من و همسرم نیز تصمیم گرفتیم برای اینکه ازدواجمان همیشه در خاطر همه باقی بماند در این شب ازدواج کنیم. به نظرم یکی از شب ها برای ازدواج آدم ها همین شب است. من و همسرم برای خاطره انگیزتر کردن مراسم ازدواجمان در پایان به همه آنهایی که آمده بودند یک فال حافظ کوچک هدیه دادیم.

قدیم ترها شکل و شمایل شب یلدا قابل مقایسه با امروز نبود. آن زمان همه خانواده دور هم جمع می شدیم و پدربزرگ و مادربزرگمان برای ما کوچکترها حافظ می خواندند و می گفتند باید از تمام لحظات این شب لذت برد. تفاوت شب یلداهای امروز در آدم هایی است که دور هم جمع می شوند. قبلاها همیشه اقوام و فامیل دور هم جمع می شدند اما الان اغلب دوستان این جمع را تشکیل می دهند! ما بزرگترها باید این رسم و رسوم کهن ایرانی و اجدادی مان را حفظ کنیم و همواره پاسدارشان باشیم تا فرزندانمان نیز بیاموزند و این فرهنگ نسل به نسل و سینه به سینه حفظ شود. یلدای امسالتان مبارک …»

● حدیث فولادوند: آجیل مخصوص

این روزها او در کنار همسرش، رامبد شکرابی مشغول بازی و تمرین در تئاتر است. حرف های خواندنی حدیث فولادوند از خاطرات یلدایی اش را بخوانید:

«… من به واسطه حرفه بازیگری در این سال ها کمتر فرصت کرده ام شب یلدا کنار خانواده ام باشم چون اغلب سر کار هستم اما خاطرم هست در نوجوانی همیشه شب های یلدا یا در کنار خانواده ام بودم یا با دوستانم آن را جشن می گرفتیم. شب یلدا رسم و رسوم خاص خودش را دارد، مثلا حتما باید در این شب آجیل مخصوص شب یلدا را بخوری یا فال حافظ بگیری. امیوارم امشب برای همه شما خاطره انگیز باشد و لذت ببرید …»

● هومن جاوید: برون آی از این تاریکی

تازگی آلبوم «شاه ماهی» با صدای او و تهیه کنندگی بهرام رادان وارد بازار شده است. او در این شب یلدا برای شما یادداشتی نوشته است:

«… امشب، شب یلداست. در آلبوم دومم «دارقالی» که محصول کار گروهی بود، با گروه موسیقی راز شب، ترانه ای داشتیم به نام «مرد آسمان» که شعرش را شهروز مولایی نوازنده درامز گفته بود. این ترانه یکی از کارهای محبوب بین طرفداران من است. همچنین این ترانه در ستایش خروج از تاریکی است. این ترانه را به شما تقدیم می کنم: «با یاد او چه زیباست/ رهایی از استرات/ در کام این خاک محصور/ خسته از هر چه ندامت/ با نغمه خون و قداست/ بخوان با یاد رهایی/ برون آی از این تاریکی/ ببین جسمت چون عروسک … بازیچه پلیدیست …» این شعر از شهروز مولایی است و نام این قطعه «مرد آسمان» است. ضمن تقدیم این ترانه، یلدایتان را هم تبریک می گویم. یلدایتان پر مهر …»

● سپند امیرسلیمانی: به صورت کاملا علمی!

متولد آذر ماه است و همین دو روز پیش تولدش بود. سپند با آن روحیه همیشه شادابش، چندان اعتقادی به پایان جهان ندارد. حرف های بامزه او را درباره پایان دنیا و شب یلدا بخوانید:

«… زیاد شنیده می شود که امروز، دنیا به پایان می رسد. به نظر من دنیا تمام نمی شود. خیالتان راحت. الان با یک آزمایش علمی به شما ثابت می کنم! دو روز پیش تولد من بود. وقتی دو روز پیش تولد من بوده، مگر می شود دنیا به اتمام برسد؟! می بینید که به شکل کاملا علمی ثابت شد که ۲۱ دسامبر، روز آخر جهان نیست! اما حتی اگر دنیا به پایان برسد، برای من خیلی فرقی نمی کند. نمی گویم همه کارهایم را انجام داده ام اما هر زمانی هر کسی دنیا را ترک کند، کارهای زیاد باقیمانده ای دارد که برای پیشرفت و پیشبرد زندگی بشر انجام نداده است. البته در میان آرزوهایم، چیز زیادی باقی نمانده که به آن نرسیده باشم.

اصولا به چیزهای بزرگی که می خواستم، رسیده ام. آرزوی بزرگ من سلامتی بوده است و اینکه سایه پدر و مادرم بالای سرم باشد. خدا را شکر که تا الان به این آرزو رسیده ام. از طرف دیگر یک همسر خوب دارم. کارم را دارم. دیگر چه چیزی می خواهم؟ حتی اگر دنیا به پایان برسد، به همه چیزهایی که می خواهم رسیده ام. جالب اینجاست که ۲۱ دسامبر، با شب یلدای ایرانی ها مصادف شده است.

من چند سال است که شب یلدا را کنار چندتا از دوستانم می گذرانم. دور هم جمع می شویم، حرف و گپ می زنیم و حافظ می خوانیم. یادم نیست. سال گذشته کدام یک از غزل های حافظ در تفال من آمد. البته من زیاد به حافظ تفال می زنم. به هر حال امیدوارم فال همه خوش بیاید و یلدای خوبی داشته باشند …»

● کامران تفتی: حتی به قیمت یک دقیقه

او این روزها منتظر است تا فیلم پر سر و صدای کارنامه اش یعنی «رسوایی» در جشنواره فیلم فجر اکران شود. یادداشت او را از دست ندهید:

«… چه سخت واقعیت را به واقع روایت می کنی / چه زود مرد را به خزان علاوه می کنی

چه زیباست این بازی اعداد مهر تو ای یادگرا / چه عاشقانه به یلدا مرا پیوند می کنی

آرزویم برای تمام کسانی که دارند آغاز می کنند بلندترین روزی که خداوند در فصلش قرار داده حتی به قیمت یک دقیقه این است که مهربان باشند، مهربانی کنند و مهربانی دریافت کنند.»

● فرزاد فرزین: سوژه خنده

او این روزها مشغول جمع و جور کردن آلبوم بعدی اش است. حرف های او را درباره شب یلدا بخوانید:

«… ما همیشه شب یلدا در منزل پدری دور هم جمع می شویم و معمولا شب های پرخاطره ای را هم در سال های گذشته با خانواده داشته ایم. در این بین بعضی از مهمانان و دور و بری ها هم هستند که می آیند و خلاصه تا ۳ و ۴ صبح هستیم در خدمتتان! ولی مثل همه، فال گرفتن ها و گپ و گفت های دور و بری ها و خاطراتی که از گذشته های دور گفته می شود، بهترین اتفاق هایی است که قرار است بیفتد. امسال هم که قرار است روز بعد از شب یلدا دنیا به آخر برسد هم قطعا به اندازه کافی سوژه خنده خواهیم داشت. امیدوارم امسال همه امشب بخندند و کیف کنند و یلدای شان مبارک باشد …»

● نرگس محمدی: کره زمین به خدا نزدیکتر است

او امسال، شب یلدای متفاوتی را به دلیل مراسم هدیه دادن به عروس خانواده شان به مناسبت شب چله در پیش دارد و حرف های خواندنی درباره این شب بلند دارد:

«… اعتقادی به اینکه دنیا پایان می پذیرد، ندارم چون فکر نمی کنم با پیشگویی بتوان در کار خدا دخالت کرد. البته اگر دنیا تمام شود، خیلی کارهای نکرده درام اما چه اهمیتی دارد؟ دنیا دیگر تمام شده! من امسال هم مثل هر سال، شب یلدا را در کنار خانواده ام هستم. آرزویم سلامتی برای همه در این شب طولانی سال است. فکر می کنم شب ها بهترین موقعیت برای راز و نیاز است. مسلما در طولانی ترین شب سال، پیشنهاد می کنم کمی با خدا راز و نیاز کنید. من فکر می کنم کره زمین به خدا نزدیکتر است …»

● دانیال عبادی: حسابی خوش بگذرانید

سریال «راستش را بگو» این بار دانیال عبادی را با شکل و شمایلی دیگر سر زبان ها انداخت. عبادی، یادداشتی به مناسبت شب یلدا برایتان نوشته است:

«… قدیم ترها وقتی بچه بودم تمام فامیل شب یلدا در خانه پدربزرگ و مادربزرگم دور هم جمع می شدیم و این شب را جشن می گرفتیم. همیشه در خانواده مان سعی کردیم رسم و رسوم شب یلدا را حفظ کنیم؛ مثلا سر سفره شب یلدایمان حتما باید انار دانه شده، شیرینی، آجیل و هندوانه باشد و وقت شام هم همه اهالی خانه باید کنار هم باشند. رشته پلو یا سبزی پلو هم که اعضای ثابت سفره شب یلدا هستند چون از جمله غذاهای اصیل و سنتی ایرانی به حساب می آیند.

قدیم ترها برای خاطره انگیز شدن شب یلدا همیشه تمام فامیل دور هم جمع می شدیم اما الان دیگر هم درگیر روزمرگی و مشکلاتشان هستند و مجالی برای این اتفاق به وجود نمی آید. چند سالی می شود که دیگر پدربزرگم در جمع مان نیست ولی هر سال شب یلدا حسابی جایش را خالی می کنیم و همیشه به یادش هستیم. امیدوارم همه ایرانی ها در این شب هر جا که هستند حسابی خوش بگذرانند. لطفا حسابی خوش بگذرانید دوستان …

● رضا صادقی: یلدای من

هنوز هر سوالی از رضا صادقی بپرسی، با حال و هوای دوران کودکی و نوجوانی اش در جنوب، ترکیبش می کند. او این بار شب یلدا را به خاطر آورده است:

«… شب یلداهای جنوب را هیچ وقت فراموش نمی کنم. ما یک خانواده کوچک بودیم که همیشه در این شب مهمانان زیادی داشتیم. خوب یادم مانده که مراسم ما با قرآن خواندن من شروع می شد. حالم خوب می شود. از یادآوری آن روزها اما چند سالی هست دیگر مراسم شب یلدای من، رنگ و بوی آن روزها را ندارد. معمولا با دوستان و دور و بری ها جمع می شویم و خوشیم. در مورد این مزخرفات آخر دنیا هم فکر نمی کنم واقعیت باشد. من که اصلا به این چیزها فکر نمی کنم …»

● مهدی امینی خواه: به خوبی و خوشی

او خیلی میانه خوبی با نوسترا داموس ندارد! جالب اینکه با پایان جهان، مثل یک پدیده علمی برخورد می کند. حرف های خواندنی او را به تماشا در این باره بخوانید:

«… شاید نظر آقای نوسترا داموس، پیشگوی بزرگ جهان، درست در بیاید اما من با این نظریه مخالفم. برای اینکه هنوز از نظر علمی هیچ چیز ثابت نشده است. برای اینکه از نظر علمی اگر این مسئله واقعیت داشته باشد، پیش از آن باید تغییر و تحولات و کنش و واکنشی در زمین و جو اطراف آن پیش بیاید. همانطور که عصر دایناسورها با برخورد یک شهاب سنگ به زمین تمام شد اما الان هیچ کدام از دانشمندان علوم ستاره شناسی درباره برخورد شهاب سنگی با زمین صحبت نکرده اند. حالا شاید نهایتا امروز یک کسوف و خسوف کوچولو بشود. بنابراین فکر می کنم امروز را به خوبی و خوشی طی کنیم …»

● روناک یونسی: کسانی که دوستشان دارم

او بیشتر مشغول تئاتر است. هر چند رستوران داری هم ا


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان