ramazan
ramazan

راهنمای کامل پرورش و نگهداری زنبور عسل

راهنمای کامل پرورش و نگهداری زنبور عسل

در این بخش از دانستنی ها و مقاله و تحقیق به آموزش پرورش و نگهداری زنبور عسل می پردازیم بسیاری از شما علاقه به پرورش زنبور و نگهداری از آن دارید که در بسیاری از مواقع و رعایت اصول پرورش زنبور عسل یک شغل پردرآمد محسوب می شود.

ابتدا با ساختار بدنی و فیزیکی زنبور آشنا شوید.

 

آناتومی وانواع زنبور عسل زنبور عسل موجودی است كه به صورت اجتماعی زندگی می كند و به دو صورت نر و ماده می باشد كه ماده ها شامل ملكه و زنبور كارگر می باشند.

 

قسمتهای مختلف بدن یك زنبور سر:

(چشمها- شاخك ها- ضمائم دهانی- مغز و غدد گوناگون )

سینه : ( بالها و پاها به آن اتصال دارند و مركز حركتی بدن زنبور است )

شكم: ( دستگاه گوارش – تنفس و گردش خون – نیش یا زوائد تولید مثلی است)

چشمها: دوعدد چشم مركب با چندین عدسی در دو طرف سر و سه چشم بسیار ساده كوچك بر روی فرق سر دستگاه گوارش شامل فك و خرطوم است.
كار فك یا ماندیبول mandible گزش، جویدن ، مكش و عمل لیسیدن آلت چنگ زدن به منظور: جمع آوری گرده – موم كاری – تمیز كردن كندو – جنگیدن – برداشت كردن و چیدن – كار با بره موم و تثبیت آن – پرستاری نوزادان

انواع زنبور: هر كلنی شامل ملكه ، چند زنبور نر ، هزاران كارگر و نوزاد (تخم- لارو و شفیره می باشد.)

ملكه:زنبور ملكه بزرگتر از زنبور كارگر و طویل تر از زنبور نر است و تنها یكبار جهت جفتگیری از كندو خارج می شود.وظیفه عمده ملكه تخم گذاری بوده و در طول اوج فصل پرورش نوزادان بین 1500 تا 3000 تخم می گذارند.

جفتگیری ملكه اصطلاحا این عمل را پرواز عروسی (Neptune) می گویند كه 5 روز پس از خروج ملكه از سلول نوزادی اتفاق می افتد.

ملكه به همراه بسیاری از زنبور های نر به پرواز در می آید او در ارتفاعات بالا پرواز كرده و تنها چند نر از 500 نر موفق به جفتگیری می شوند.

ارگان نرینه زنبور نر موفق, پس از جفتگیری شكسته و در ارگانلهای حیاتی ملكه گیر می كند و باعث مرگ زنبور نر می شود و ملكه 3 الی 4 روز بعد از جفتگیری تخمگذاری می كند.

 

راهنمای کامل پرورش و نگهداری زنبور عسل

كندو
خصوصیات یك كندو ازورود زنبورهای مهاجم جلوگیری كند. مقاوم در برابر اثرات مخرب نور خورشید و باران باشد. مانع از نفوذ موریانه ها گردد. اغلب كندوها چوبی هستند و رایج ترین آنها به نامهای مدرن یا ملی هستند.

قسمتهای مختلف یك كندو

از پائین به با لا تخته تحتانی – طبقه – پنجره ملكه – قابها و زیرسازی آنها – صفحه جدا كننده – سرپوش ابزارآلات زنبورداری لباس كار زنبورداری – یك جفت پوتین یا چكمه خوب – یك جفت دستكش – توری جهت پوشاندن صورت – دودی یا دودكن –

كاردك زنبورداری – كلاه – برسی یا شاه پر- قفس ملكه – بچه گیر – یك قوطی كبریت دودی یا Smoker زنبوران عسل تندخو به سادگی به زنبوردار اجازه خارج كردن عسل از كندو را نخواهند داد.

 

برای تخفیف دادن حملات آنها و یا اداره كردن زنبوران زمانی كه كندو مورد بازدید قرار می گیرد از وسیله ای بنام دودی یا دود كن استفاده میشود. برخی از دودكن ها از قلع و برخی از مس یا استیل ضد زنگ ساخته شده اند ویك دودكن باید دمنده قوی (ماق) و مخزن آتش مناسب داشته باشد.

 

بسته های مقوای نازك ،گونی كنف خشك و بخصوص پوسیده ،تكه های پارچه یا لباس پشمی كهنه ،چوب پوسیده و پهن گاو بهترین سوختها برای دودكن به حساب می آیند.

چند نكته راجع به زنبورداری

1-رنگ كندوها را اغلب به علت تشخیص بهتر آنها و انعكاس حرارت و جلوگیری از نفوذ گرما به داخل كندو سفید انتخاب می كنند. 2- فضای مورد نیاز برای فعالیت هر زنبور در كندو حدود 8 میلی متر می باشد. 3- زنبورها از رنگهای سیاه و قهوه ای خوششان نمی آید و در هنگام كار از بكار بردن وسایل این رنگی باید خودداری كرد.

 

زنبورنر: تنبل ترین زنبورهاست و تنها وظیفه آنها جفتگیری با ملكه است.
زنبور كارگر:كوچكترین و پرجمعیت ترین زنبوران عسل هستند و 98 درصد جمعیت كلنی را تشكیل می دهند .
وظایف یك زنبور كارگر عمل پاكسازی و نظافت – تغذیه و مراقبت از نوزادان – شان سازی – كمك كردن به ملكه – پرواز جهت یابی – تهویه كندو – وظایف محافظتی – جاسازی عسل ، گرده ، شهد و آب در سلولها – جلوگیری از غارت


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان