خانم ها از این بیماری می ترسند!

مجموعه : پزشکی
خانم ها از این بیماری می ترسند!
به گزارش نازوب، آندومتریوز بیماری است كه طی آن بافت‌های داخل رحم كه آندومتر خوانده می‌شود به اشتباه در جایی خارج از رحم قرار می‌گیرد.

آندومتریوز ترس ندارد
بنابر آمارهای ارائه شده حدود 1.5 میلیون زوج جوان در كشورمان از مشكل ناباروری رنج می‌برند كه این مشكل علل متفاوتی دارد و یكی از آنها بیماری‌ است به نام آندومتریوز كه گاهی عامل این نازایی‌هاست.

. آندومتر لایه درونی از سه لایه تشكیل‌دهنده رحم است كه در تمام بافت‌های بدن به جز طحال ممكن است به وجود آید، ولی شایع‌ترین محل بروز آن ناحیه لگن است كه حدود 40 درصد موارد تخمدان‌ها را درگیر می‌كند.

دكتر نیلا طبسی ، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی  می‌گوید: این سلول‌ها در قسمت‌های مختلفی از بدن از جمله داخل حفره شكمی یا روی تخمدان قرار می‌گیرند و بافتهایی نا به ‌جا تولید می‌كند.این بیماری می‌تواند از بعد از دوران بلوغ تا قبل از یائسگی برای خانم‌ها پیش بیاید و سن خاصی را در‌ بر‌ نمی‌گیرد.

این پزشك متخصص زنان و زایمان می‌افزاید: این بیماری دلیل خاصی ندارد و اتفاقی طبیعی است كه به صورت تصادفی برای خانم‌ها پیش خواهد آمد.یكی از علل بروز این بیماری نیز می‌تواند خود سیكل عادت ماهانه باشد. به این صورت كه خون به صورت برگشت پذیر از داخل لوله‌ها وارد حفره شكمی شده و سلول‌هایی از آندومتر كه هنوز زنده هستند، در آنجا نشسته و كاشته می‌شود. همین كاشته شدن سلول‌ها باعث بروز بیماری می‌شود.

علائم بیماری
وی به علائم این بیماری اشاره كرده و می‌افزاید: از‌جمله علائم این بیماری دردهای غیرطبیعی، توده‌های لگنی و كیست‌های تخمدانی است كه نشانه‌ای از وجود آندومتریوز است.

به گفته دكتر طبسی، ممكن است افراد به دلیل وجود توده‌های لگنی یا كیست‌های تخمدان به پزشك مراجعه كنند، اما علامت واضح وجود این بیماری، درد شدید هنگام عادت ماهانه است به طوری كه هر ماه از ماه قبل درد بیشتری احساس می‌شود. آنها ممكن است با این علائم به پزشك مراجعه كنند و در این موارد پزشك بیشتر به آندومتریوز شك خواهد كرد.

دكتر طبسی درخصوص شیوه‌های درمان آندومتریوز می‌گوید: تنها راه تشخیص بیماری، داشتن نمونه بافت‌شناسی است، یعنی آزمایشگاه باید بافت آندومتریوز را تشخیص داده و تایید كند كه امروزه بیشتر از شیوه لاپاراسكوپی برای این منظور استفاده می‌شود و بعد از تشخیص ادامه درمان روش‌های مختلفی دارد كه بنابر نظر پزشك از آنها استفاده می‌شود.

در بعضی موارد بنا‌به نظر پزشك متخصص با داروهای خاص حتی سیكل عادت ماهانه بیمار را نیز به كلی قطع می‌كند تا بیماری بهبود یابد؛ اما در شرایطی كه بیمار دختری است كه تنها با مشكل دردهای دوران قاعدگی مراجعه می‌كند یا خانمی كه نزدیك سنین یائسگی است احتیاج به كار خاصی جز درمان طبی نیست؛ اما اگر در اثر این بیماری كیست تولید شده باشد، حتماً كیست را باید برداشت، زیرا كیست می‌تواند خود عوارض و مشكلاتی ایجاد كند.

آندومتریوز و نازایی
دكتر طبسی در مورد نازایی ناشی از این بیماری می‌گوید: اگر خانمی در سنین باروری با این مشكل روبه‌رو شود، احتمال نازایی نیز ممكن است وجود داشته باشد. پس كسی كه سابقه آندومتریوز دارد، كیستی داشته یا به هر صورتی با این بیماری روبه‌رو بوده، با درمان‌های پزشكی تحت نظر قرار می‌گیرد و به او پیشنهاد می‌شود كه زودتر بچه‌دار شود، چرا كه آندومتریوز تا حدی باعث كاهش باروری یا ناباروری بانوان می‌شود.
در این موارد برای از بین بردن بافتهای آندومتریوز درمان طبی شدید مانند جراحی انجام می‌گیرد و سپس برای باروری با شیوه‌های درمانی مختلف به وی كمك می‌شود.

از نظر دكتر طبسی، بیماری آندومتریوز ترسناك و مشكل خاصی نیست و تنها به پیگیری نیاز دارد.
او تاكید می‌كند: این بیماری تنها موجب ناراحتی و اذیت فرد می‌شود، ولی به سمت سرطان یا مشكلات بزرگ‌تر پیش نخواهد رفت، بنابراین جایی برای نگرانی وجود ندارد و با وجود بیماری می‌توان به زندگی عادی ادامه داد. تنها باید پس از تشخیص و درمان، زیر نظر پزشك بود.

وی درباره نقش تغذیه مناسب در بهبود این بیماری می‌گوید: داشتن برنامه‌ای مرتب در مورد خواب و تغذیه كافی و تجربه كردن زندگی بدون استرس باعث می‌شود كه خانم‌ها عادت ماهانه راحت‌تری را تجربه كنند. افرادی كه آندومتریوز دارند نیز باید این موارد را در نظر داشته باشند. مصرف مواد محرك مانند كافئین(قهوه غلیظ، چای زیاد و شكلات‌های تلخ) نیز بهتر است كاهش یابد.

این متخصص زنان و زایمان یادآور می‌شود: آندومتریوز درجات مختلفی دارد، خفیف، متوسط و شدید. در مواردی كه این بیماری شدید است به دلیل وجود چسبندگی‌های لگنی ممكن است بارداری سخت شود. در درجات متوسط ممكن است بیمار بتواند باردار شود و در موارد خفیف نیز آنها تفاوتی با افراد عادی ندارند. مهم است كه بیماران بدانند با تشخیص آندومتریوز این گونه نیست كه امكان بارداری به كلی از بین برود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان