ramazan
ramazan

توصیه‌هایی مهم پس از بهبود دیسک حاد

مجموعه : پزشکی
توصیه‌هایی مهم پس از بهبود دیسک حاد
نازوب، درد حاد ناشی از دیسک شما خوب شده و حالا به محیط کارتان برگشته‌اید اما هنوز هم کمردرد و پا درد دارید و به اصطلاح مرده ‌دردهایی وجود دارد که اذیت‌تان می‌کند….

حالا برای چاره این مرده درد و بازگشت سلامت به کار و زندگی عادی قبلی‌تان دو کار را نباید فراموش کنید: اول، فیزیوتراپی با برنامه و دوم، آب درمانی یا شنا.

اینکه چه‌قدر راه بروید و کارهای‌تان را مانند گذشته از سر بگیرید، کاملا شخصی است و باید به حرف بدن‌تان گوش کنید.
شما باید در ابتدا آرام‌آرام راه رفتن را آغاز کنید، کمتر بنشینید و نکته مهم اینجاست که باید در ابتدا راه رفتن را در آب شروع کنید. ارتفاع آب کمی از کمر بلندتر باشد و آب نباید سرد یا گرم باشد (دمای آب حتما باید ولرم باشد) و بعد از چند جلسه راه رفتن در آب، باید شنا کردن را شروع کنید.
بهترین شنا برای شما کرال سینه یا پشت است. هرگز و هیچ‌وقت شنای قورباغه نکنید. حتی بعد از اینکه پیاده‌روی در آب را چند جلسه انجام دادید، از راه رفتن در خشکی در مسیرهای ناهموار و سنگلاخ و یا سطوح شیب‌دار بپرهیزید. از پله‌ها بالا و پایین نروید و از توالت فرنگی استفاده نمایید.
ترجیحا باید پوشش شال مانندی دور کمرتان باشد تا در معرض هوای خنک قرار نگیرید.
باید مدام به خودتان یادآور شوید اگر در برگشت به زندگی عادی و معمولی با مشکل جدی مواجه نشده‌ام، کار حمله دیسکی حاد تمام نشده است و این اولین هشدار است که امکان عود در صورت رعایت نکردن اصول درست نشستن، خوابیدن، راه رفتن و… وجود دارد، بنابراین اگر باز هم کمر درد و پا درد به سراغ‌تان آمد اما پای شما لاغر نشده بود (این یک علامت جدی است و در صورت لاغری پا در بیماران دیسکی باید مراجعه به پزشک صورت گیرد) و قادر بودید روی پنجه و پاشنه راه بروید و از پله‌ها به خوبی بالا بروید (پله‌ها را تک‌تک و آرام بالا و پایین کنید)، دیگر نکته‌ای نمی‌ماند و با رعایت اصول یادشده و پوشیدن کفش‌های مناسب (خانم‌ها باید 3 تا 5 سانتی‌متر پاشنه و آقایان حداکثر 3 سانتی‌متر پاشنه کفش داشته باشند) که بتواند از کمردرد جلوگیری کند، می‌توانید با تکیه بر آب درمانی (برای همیشه در زندگی‌تان هفته‌ای دو روز در آب راه می‌روید و ورزش‌های تقویت عضلات مجاور مهره‌ها را انجام می‌دهید) عادی زندگی کنید.
در مورد پوشیدن کفش مناسب گاهی لازم است از کفش طبی یا کفه‌های طبی استفاده کنید که بدن شما را مانند یک ماشین که چرخ‌های بالانس دارد تنظیم کند و در حرکت درد نداشته باشید.
اگر شما پس از راه رفتن در آب یا انجام فیزیوتراپی حس می‌کنید گزگز و مورمور در پاهای‌تان به وجود آمده و یا بدون کمک دست قادر نیستید روی پنجه و پاشنه راه بروید، باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید چون جدی نگرفتن همین دیسک ساده می‌تواند عوارض غیرقابل پیش‌بینی بدهد.
به درد و علایم خود اهمیت دهید. لجاجت نکنید. هشدار می‌دهم فلجی ناشی از دیسک معمولا برگشت‌ناپذیر است.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان