فرزندان زیبا و دورافتاده دریا!! (تصاویر)

فرزندان زیبا و دورافتاده دریا!! (تصاویر)
آن چه باید درباره تالاب های ایران بدانید
بی‌نظیرترین و زیباترین اكوسیستم طبیعت كه سخاوتمندانه زیبایی‌اش را در اختیار انسان‌ها قرار داده تالاب‌ها هستند.
تالاب‌ها در اكوسیستم طبیعت از اهمیت فوق‌العادی برخوردارند كه با بی‌مهری انسان‌ها دستخوش صدماتی شاید جبران‌ناپذیر شده‌اند.
تالاب‌ها تراژدی تلخ كاهش ذخیره آبی، خشكی و نابودی را تجربه می‌كنند كه آنها را به مظلوم‌ترین اكوسیستم‌ها تبدیل كرده است.
تالاب‌ها بهترین زیستگاه برای زندگی و تامین غذای پرندگان، ماهی‌ها و آبزیان هستند، گرچه این زیبایی وسعت چندانی ندارند، اما به علت ویژگی‌های منحصر به فردشان بهترین بوم برای فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و خصوصا تفریحی است.
تالاب‌ها سالانه تعداد بی‌شماری گردشگر را به سمت خود می‌كشانند و زیبایی‌هایشان را نثار انسان‌ها می‌كنند، اما وظیفه ما حمایت از این طبیعت آرام قبل از نابود شدنشان است.

مرداب انزلی
تالاب نیلوفرها و برگه‌های لوتوس روی مرداب، می‌گویند با تالاب كوشیرو در پارك ملی كوشیرو شیتسوگن (ژاپن) خواهرخواندگی دارد.  
تالاب انزلی در ساحل جنوب غربی دریای خزر، در غرب دلتای سفیدرود و در جنوب بندرانزلی قرار دارد و از قسمت غرب به روستای كپورچال و روستای آبكنار، از جنوب به صومعه‌سرا و بخش‌های رشت محدود شده است.
مرداب انزلی زیباترین و جالب‌ترین زیستگاه طبیعی جانوران ایران است كه مقام اول تالاب‌های ایران را در این فهرست از آن خود كرده است.
این تالاب از نظر میزان بالای رطوبت و آب با هیچ یك از تالاب‌های ایران قابل مقایسه نیست، اما متاسفانه این تالاب در حال خشك شدن است و نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد.
 

فرزندان زیبا و دورافتاده دریا!! (تصاویر)

 

گندمان
در نزدیكی شهر گندمان از شهرستان بروجن درختان بید، مرغ، جگن، ساز، نی، لویی، زنبق، آلاله آبی، هزار نی، بارهنگ آبی، نخل مرداب، عدسك آبی و بزواش را می‌بینید كه همگی در كنار یكدیگر رویایی از منطقه‌ای سرسبز را برایتان نمایان می‌كند.  
تالابی كه لك‌لك، بالكان و یلوه و سلیم را در كنار ماهیانی چون گورخری، سفید و پوزه‌دار به نمایش گذاشته است.
تالاب گندمان در جنوب غربی گندمان است.
در این منطقه اسب‌هایی با نژاد ویژه‌ای وجود دارد كه از سنت‌های پرورش آن از منطقه بختیاری باقی مانده است.
تالاب گندمان بهترین مكان برای سواركاری است كه البته در اطراف این تالاب امكانات ویژه تفریحی و ورزشی دیگری نیز وجود دارد.
 

فرزندان زیبا و دورافتاده دریا!! (تصاویر)

 

شادگان
مقام سوم بزرگ‌ترین تالاب ایران را از آن خود كرده است. در جنوب شادگان استان خوزستان تالابی به نام شادگان وجود دارد كه 152 گونه پرنده و 40 گونه پستاندار را در خود جای داده كه جالب‌ترین آنها دلفین بینی‌بطری است كه با حركات نمایشی بسیار دیدنی و زیبایی شما را مجذوب خود می‌كند.
گراز و گربه جنگلی نیز از دیگر پستانداران این تالاب بین‌المللی هستند. این تالاب بسیار دیدنی دارای اتراقگاه‌هایی است تا بتوانید نیم روزی به تماشای حیواناتی بنشینید كه جز در تلویزیون فقط اینجا می‌توان آنها را دید.

آلاگل
با مساحتی حدود بیست و پنج كیلومترمربع و عمقی حدود 2.5 متر بزرگ‌تر از دریاچه گلستان است. آب این تالاب زیبا به دلیل قرار گرفتن در مركز شوره‌زار بزرگ یعنی تركمن‌صحرا شور است و برای پرورش ماهیانی چون كپور و سفید مناسب است. 
تالاب آلاگل در شرق جاده آق‌قلا پوشیده با نی، جگن و درختچه‌های گز، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌كند.
 

فرزندان زیبا و دورافتاده دریا!! (تصاویر)

 

اكوسیستم طبیعی و اكوسیستم آبی آلاگل سبب شده تا مورد استقبال گردشگران و علاقه‌مندان ورزش‌های آبی و ماهیگیری قرار بگیرد.
تالاب آلاگل نیز هر ساله در فصل مهاجرت میزبان هزاران پرنده از جمله فلامینگو، اردك، قو و زیبایی چون پرستوست كه دیدن آن بهشت را به تصویر می‌كشد.

در این تالاب، شكار در زمان‌های معینی آن هم از اول پاییز تا آخر زمستان امكان‌پذیر است. البته برای صید ماهی می‌توانید از 15 اردیبهشت تا 15 اسفند به تالاب آلاگل بروید.
از آنجا كه تالاب آلاگل تنها نیست و كنار تالاب‌های آجی‌گل و آلما‌گل قرار گرفته است علاوه بر لذت بردن از چشم‌اندازها، مرغزارها و پرندگان زیبا می‌توانید از گیاهان مجموعه استفاده‌های طبی نیز داشته باشید به همین دلیل این مجموعه كانون توریستی فوق‌العاده‌ای است.

زردابه
در لابه‌لای نیزارهای این تالاب پرندگان تخمگذاری می‌كنند و به انتظار جوجه‌های خود می‌نشینند؛ جایگاهی امن برای تولد نوزادانشان.  
تالاب زردابه لرستان جزو زیباترین و بی‌نظیرترین تالاب‌های ایران و بهترین فرصت برای توسعه صنعت گردشگری این استان است.
پلدختر لرستان نه‌تنها تالاب زردابه بلكه 10 تالاب بی‌نظیر دیگر را در خود جای داده است كه در نوع خود بی‌نظیرند و هر یك زیستگاه یكی از مهاجران طبیعت وحش است.
تالاب لفافه كه میزبان پرندگان مهاجر سیبری است تالابی كه همه ساله تعداد بی‌شماری پرندگان وحشی مهاجر را در خود جای می‌دهد و از آنها پذیرایی می‌كند.
تالاب زردابه با طبیعت بی‌نظیر بخصوص در فصول پرآب مورد استقبال گردشگران بسیاری قرار می‌گیرد.
نیزارهای بلند و زیبا، گیاهان نادر و زیبا، پرندگانی كه شاید هرگز نتوان بر فراز آسمان شهرمان ببینیم، طبیعت وحشی كه در آنجا می‌توان شاهكار خلقت را دید مسافران را پیاده از مسیر جاده اصلی این تالاب‌ها عبور می‌دهد تا به تماشای دیدنی‌های طبیعت نشاند. فراموش نكنید در این تالاب شكار كردن ممنوع است.
 

فرزندان زیبا و دورافتاده دریا!! (تصاویر)

 

كیاكلایه
تالابی كه بر اثر بی‌توجهی بسیار‌ حیات خود را تقریبا از دست داده و شاید تا چند سال آینده رو به نابودی برود. كیاكلایه غنی‌ترین تالاب استان گیلان است كه تنوع گونه‌های حیاتی بسیاری را در بردارد.  
كیاكلایه در زمستان محل زندگی پرندگان مهاجر است.
همچنین شهر لنگرود همواره از جاذبه‌های توریستی و گردشگری خوبی برخوردار است.
علاوه بر آن نزدیكی تالاب كیاكلایه با مناطق شهری باعث می‌‌شود هجمه زیادی از مسافران برای دیدن این زیبای فراموش شده به این شهر بیایند.
این تالاب نه‌تنها زیبایی‌های بسیاری دارد بلكه با توان گسترش فضای فیزیكی می‌تواند در نوع خود به افزایش اشتغال، درآمد اقتصادی و گسترش گردشگری كمك بسزایی كند.
 

فرزندان زیبا و دورافتاده دریا!! (تصاویر)

 

پریشان
دور تا دورش را با فاصله‌ای چهار پنج كیلومتری كوه احاطه كرده است و خنكای مطبوعی دارد.
روستاها و قلعه‌های زیبایی را در حواشی‌اش می‌توان دید و تجربه كرد.  
جنوب قلعه نرگس‌زار شهرستان كازرون تالابی كه میلیون‌ها سال است شرایط خود را حفظ كرده و در زمره نام‌آورترین تالاب‌ها بوده، قرار گرفته است.
تالاب پریشان یكی از زیباترین دریاچه‌های آب شیرین ایران است.
مور، فامور و پریشان همگی نام‌هایی هستند كه متعلق به این دریاچه است.
تالاب پریشان خانه چند گونه ماهی است كه زیبایی تالاب را بیشتر كرده‌اند.
ماهی پرك، كپور، زردك، آمورمی، سرخه و… از گونه‌هایی است كه در این دریاچه زندگی می‌كنند. هر ساله در تابستان این تالاب پذیرای مهمانان و گردشگران بسیاری است.
 

فرزندان زیبا و دورافتاده دریا!! (تصاویر)

 

ساهون
تا نیم قرن پیش پر از آب بود و هیاهوی صدای آب، آن را به دریاچه‌ای زیبا بدل كرده بود، اما متاسفانه به دلیل دخالت‌های انسانی این دریاچه زیبا تبدیل به تالابی شده كه اطراف آن را مرغزارها و چراگاه‌ها در برگرفته است.
تالاب ساهون در دامنه جنوب غربی قله دماوند و در نزدیكی روستایی زیبا به نام نوا قرار گرفته است.

دماوند با آن عظمت توانسته زیبایی‌های بسیاری را در خود جای دهد و مورد استقبال گردشگران بسیاری قرار گیرد.
تالاب ‌ساهون ‌كنار چشمه ‌سارها و پرندگان و وحوش فراوان، زیبایی آن منطقه را دوچندان كرده است.
همچنین بهترین فصل برای رفتن و دیدن این تالاب زیبا فصل تابستان است، در ضمن با وجود اقامتگاه‌ها و اتراق نه‌تنها از زیبایی آن محیط لذت می‌برید بلكه می‌توانید آخر هفته خوش آب و هوا و منظره‌ای را برای خود رقم بزنید.

چغاخور
این تالاب زیبا همراه با ویژگی‌های طبیعی و منحصر به فرد در مسیر جاده شهركرد ـ خوزستان است كه در فاصله 65 كیلومتری شهركرد قرار دارد. اینجاست كه می‌توان زیبایی را درك كرد. 
تالاب بین‌المللی و زیبای چغاخور بوی آداب و رسوم اصیل بختیاری‌ها را به مشام هر گردشگری خوش می‌نماید.
 

فرزندان زیبا و دورافتاده دریا!! (تصاویر)

 

بهترین فصل برای سفر به این تالاب بهار و تابستان است تا بتوانید عشایر بختیاری و روستاهای بختیاری‌نشین چغاخور را ببینید.
تالاب چغاخور جزو تالاب‌های بین‌المللی است و دارای چشم‌اندازهایی زیبا و مطبوع است.
وجود انواع پرندگان و مهاجرت آنها به این تالاب در این فصل سبب شده چغاخور مهم‌ترین جاذبه گردشگری استان چهارمحال و بختیاری شود.
همچنین از دیگر ویژگی‌های این تالاب وجود ماهی كپور دندان یا همان گامبوزیاست كه زیبایی آن را دوچندان كرده و دل هر گردشگری را می‌رباید.

قوری‌گل
تالابی با آب شیرین كه هر گردشگر و مسافری كه در این تالاب شنا می‌كند می‌تواند از آب آن نیز نوش‌جان كند.
وجود چشم‌اندازهای مناسب و پرندگان آبزی، این تالاب را به مهم‌ترین قطب گردشگری آذربایجان شرقی تبدیل كرده است.  
تالاب قوری‌گل یكی از مهم‌ترین قطب گردشگری مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش است كه باید از آن حفاظت كرد.
تالاب قوری‌گل در 30 كیلومتری شرق تبریز و 15 كیلومتری بستان‌آباد قرار دارد كه آب خود را از برف و باران و همچنین چشمه‌های زیرزمینی كه در كف آب جریان دارد، تامین می‌كند.
این تالاب خزندگانی چون مارمولك‌ها، مار چلیپر، گرزه مار دارد و زیستگاه قوچ و میش‌های ارمنی بوده كه به دلیل دخالت‌های انسانی این جاذبه خود را از دست داده است.
 

فرزندان زیبا و دورافتاده دریا!! (تصاویر)

 

پوشش گیاهی در این تالاب بسیار خاص است و گونه‌های نادری در آن یافت می‌شود. تالاب قوری‌گل با توجه به نزدیكی به مراكز شهری بهترین تفرجگاه در دل طبیعت است.
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان