ramazan
ramazan

مواد آریشی نامرغوبی که آکنه می آورد!

مواد آریشی نامرغوبی که آکنه می آورد!
سیدحسین اعتمادزاده درباره علت به وجود آمدن «آکنه» یا «جوش جوانی» اظهار کرد: این ضایعه که حاصل بلوغ فرد است با فعال شدن هورمونهای جنسی همچنین شرایط فرد و با توجه وضعیت ایمنی بدن به وجود می‌آید.وی اضافه کرد: سلول‌های چربی،انسداد و عدم پاکسازی منافذ پوست یا وضعیت تخریبی که در پوست ایجاد می‌شود در بروز آکنه موثر است.

وی با بیان اینکه دو درصد تنفس فرد از طریق پوست است توضیح داد: وقتی مجراهای پوست به وسیله چربی دچار انسداد شود و برای تمیز کردن آن اقدامی صورت نگیرد جوش جوانی به وجود می‌آید. استفاده از مواد آرایشی نامناسب و کار در محل‌هایی که باعث شود گرد و غبار و چربی روی پوست بنشیند نیز یکی از عوامل ایجاد این عارضه است.

به گفته وی، در خانم‌ها منافذ پوست پیش از قاعدگی تنگ‌تر می‌شود. همچنین زخم شدن پوست کارهایی مثل اصلاح صورت در خانم‌ها و آقایان نیز منجر به تشدید عارضه آکنه می‌شود.اعتمادزاده ادامه داد: این عارضه با فرا رسیدن سن بلوغ از 8 تا 10 سالگی در افراد دیده می‌شود و اوج آن در زنان سنین 20 تا 25 سالگی است.

این پزشک در مورد مراقبت از پوست‌های مبتلا به این عارضه گفت: شست‌و‌شوی صورت با صابون، ژل یا لوسیون‌های مخصوص (با توجه به چربی پوست)، استفاده از داروهایی که پزشک تجویز می‌کند و «دستکاری» نکردن جوش‌ها در کاهش این عارضه بسیار مؤثر است.وی اضافه کرد: استفاده نابجا و نامناسب از مواد آرایشی و اصلاح صورت نیز از عوامل تشدیدکننده است و بهتر است خانم‌ها از کرم‌های آرایشی مناسب مثلاً بدون چربی یا مخصوص پوست‌های چرب استفاده کنند.

وی تأکید کرد: افرادی که به این عارضه دچار هستند باید از صدمه زدن به جوش‌ها یا اصطلاحاً دستکاری آنها خودداری کنند در غیر این صورت آکنه (جوشگاه) حتی پس از بهبودی روی پوست باقی می‌ماند.این متخصص با اشاره به اینکه آکنه یا باقیماندن اثر جوش و لک‌های پوست بر اعتماد به نفس افراد تأثیر منفی دارد، توصیه کرد: جوانان از زمان بروز این عارضه به پزشک مراجعه کنند و آگاهی و اطلاعات خود را نسبت به این عارضه با مطالعه مطالب علمی افزایش دهند. 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان