ramazan
ramazan

فروش هر شاخه گل 1 میلیون تومان در ایران! عکس

فروش هر شاخه گل 1 میلیون تومان در ایران! عکس
به گزارش نازوب به نقل از نقل از باشگاه خبرنگاران، سوسن چلچراغ یكی از گل های نادر جهان است كه تنها در دو نقطه جهان می روید كه هر دو در رشته كوه های البرز ایران یعنی یكی در لنكران (تالش) آذربایجان و دیگری در ارتفاعات روستای داماش گیلان است.
 
سوسن چلچراغ در سال 1354 توسط یك گیاه شناس فرانسوی كشف شد و سپس در موزه تاریخ طبیعی ایران در فرانسه به ثبت رسید.

گل دهی سوسن چلچراغ اواخر خرداد و اویل تیر است اما منطقه ای كه این گل در آن رشد می كند بعلت كوهستانی و صعب العبور بودن رفت و آمد به آنجا بدون راهنما براحتی امكان پذیر نیست، بطوریكه فقط از طریق جاده مالرو می توان به این تپه ها خارق العاده دست پیدا كرد.
 
با این حال در تمام مدت سال محیط بانانی سخت كوش در سرما و گرما وظیفه حفاظت از این منطقه را برعهده دارند، چرا كه بدلیل نادر بودن این گل در جهان ممكن است مورد توجه بسیاری از سودجویان قرار بگیرد كه در قالب پژوهشگر و محقق نسبت به جمع آوری و انتقال غیرقانونی آن اقدام كنند.

جالب است بدانید كه این گل بسیار حساس و گریزان از تماس بشری بوده و حتی تكثیر آن براحتی امكان پذیر نیست، همچنین به علت آسیب پذیر بودن و حساسیت بسیار بالای آن باعث شده تا تلاش همه كسانی كه خواسته اند آن را در مكان دیگری پرورش دهند به نتیجه قابل قبولی نرسد، به همین علت امروزه از نژاد آن به شدت و به طور كامل محافظت می شود تا جایی كه كندن یك شاخه این گل حدود یك میلیون تومان جریمه دارد.

 بر اساس این گزارش، سوسن چلچراغ خودرو بوده و آب و هوای خنك  حاكم بر این منطقه عامل اصلی رشد و نمو آن است شكوفه ها و گل های آن بصورت واژگون سفید رنگ باز می شوند و انتهای آن پوشیده از دانه های برجسته و پرچم های زیاد است.

سوسن چلچراغ شب ها مثل كرم شبتاب از خود نور منتشر می كند كه باعث شده تا شب ها كل تپه ایی كه خواستگاه اصلی این گل نادر جهان است، بدرخشد و این باعث جذب گردشگران زیادی در فصل بهار به این منطقه می شود.

مردم محلی بر این باورند كه چون رنگ مهتابی و شكل واژگون آ‌ن به شكل چلچراغ بوده و شب ها نورافشانی می كند به همین دلیل به این نام خوانده می شود.

محرم زینعلی مستندسازی كه چند ماه برای ثبت و ضبط گل دهی سوسن چلچراغ در این منطقه ساكن شده می گوید ارتفاع گل ها در اواخر بهار بین 50 تا 150 سانتی متر بوده و شب ها بواسطه نوری كه از خود ساطع می كنند، بهمراه بوی معطر و دامنه رنگ های زیبایی كه دارند، بسیار جذاب و دل انگیز هستند.

وی دلیل روشنایی سوسن چلچراغ را وجود نوعی ماده فلئور سانس در پرچم آن می داند كه باعث باز تابش نور می شود.

این گزارش می افزاید: بهترین زمان برای دیدن این پدیده نادر، هفته آخر خرداد ماه است بطوریكه هر ساله بسیاری از علامندان، پژوهشگران و گردشگران از سراسر دنیا برای دیدن این گل به منطقه داماش گیلان سفر می كنند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان