ramazan
ramazan

عوارض آمپول ضد بارداری

مجموعه : پزشکی
عوارض آمپول ضد بارداری

نازوب، امروزه به دلیل مشکلات و مشغله های زیاد زنان، روش های آسان جلوگیری از بارداری، جایگزین روش های قدیمی شده اند. زنان ترجیح می دهند که روش های متداول و مرسوم را انجام ندهند و به خاطر استفاده آسان و راحت و همچنین مطمئن، به سمت روش هایی همچون تزریق آمپول ضدبارداری رو بیاورند، غافل از این که ممکن است عوارض ناگواری برای آینده شان در پی داشته باشد.

 جلوگیری به روش تزریقی چگونه است؟

در این روش از هورمون پروژسترون استفاده می شود.

 پروژسترون به عضله فرد تزریق می شود و به تدریج وارد جریان خون می شود.

 این هورمون از تخمک گذاری تخمدان ها جلوگیری می کند.

 چه کسانی نباید از این روش استفاده کنند؟

– خانمی که اخیرا دچار سرطان سینه یا هپاتیت شده است.

 – خانمی که دارای عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان است. یکی از این عوامل خطر این است که برای مدت شش ماه یا بیشتر، عادت ماهانه نشده باشد. دیگر این که پوکی استخوان در نزدیکان درجه یک او وجود دارد.

 عوارض روش تزریقی

یکی از دلایلی که سبب می شود زنان به روش تزریقی رو بیاورند این است که استفاده از این روش، تا حدود سه ماه از بارداری جلوگیری می کند و استفاده از آن در میان سایر روش های جلوگیری بسیار آسان می باشد.

 عوارض آمپول ضدبارداری مانند قرص ضدبارداری نمی باشد، زیرا در این روش میزان هورمون، بسیار بیشتر از قرص های جلوگیری می باشد.

 عوارض این روش عبارتند از:

– عوارض جانبی شایع شامل افزایش وزن و حساسیت پوستی مثل ایجاد لکه های سیاه و جوش می باشد.

 – عوارض جانبی کمتر مانند تغییر میل جنسی، تغییر اشتها ،عصبانیت، افسردگی، درد سینه ها، حالت تهوع، ریزش مو یا رشد مو بر روی صورت یا بدن است.

 – عوارض خطرناک مانند احساس سردرد یا سرگیجه خفیف و دوره ای که می تواند نشان دهنده مشکلات جدی مربوط به فشار خون یا لخته شدن خون باشد.

 تحقیقات نشان می دهد حدود نیمی از زنانی که از روش تزریقی استفاده می کنند،طی سال اول دچار قطع قاعدگی می شوند.

 – یکی از مهم ترین عوارض استفاده از این روش، کاهش توده استخوانی می باشد. این آمپول بر کلسیم موجود در استخوان اثر می کند و توده استخوان به طور موقت کاهش می یابد، حتی اگر استفاده از آن قطع شود. لذا به مشکل پوکی استخوان بسیاری از زنان میانسال دامن می زند.

 – آمنوره (قطع قاعدگی): تحقیقات نشان می دهد حدود نیمی از زنانی که از روش تزریقی استفاده می کنند،طی سال اول دچار آمنوره می شوند.

 – خونریزی طولانی مدت: بیشتر زنانی که از این روش جلوگیری استفاده می کنند، در چهار ماهه اول استفاده خود در طی قاعدگی، خونریزی های طولانی مدت دارند.

 – تاثیر بر روی باروی: حدود دو یا سه ماه بعد از قطع روش تزریقی، بارداری به عقب می افتد.

– ایجاد لخته خون در پاها و ریه  

 – زردی

 – حساسیت (آلرژی)

 – ناباروری

 – افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان