The Croods» («كرودها» یا «عصر حجری ها») عنوان جدیدترین و پرفروش ترین فیلم روز كارتونی جهان است كه از اوایل فروردین ماه 1392 در امریكای شمالی و از حدود 20 فروردین در اروپای غربی و آسیای شرقی به نمایش درآمده و طرفداران بسیاری یافته و فروش هنگفتی كرده است و مثل تقریباً تمامی انیمیشن های موفق 25 سال اخیر، توام با بازی با همان عناصری است كه برای بچه ها و بزرگسالان به یك اندازه جذاب و محصول استفاده از ادوات فوق مدرن تولید كارتون است كه وقتی این هنر ابتدا حدود 80 و اندی سال پیش توسط كمپانی والت دیسنی و با هنر نقاشی كشیدن با دست شروع شد، هیچكس تصورش را هم نداشت امروز را پیش بینی نمی كرد.
همان طور كه كارهایی مثل سه گانه «داستان اسباب بازی»، دوگانه «ماشین ها» و حتی قسمت های سه گانه «شرك» نشان داده اند، كارتون سازی با گرافیك های كامپیوتری چنان متفاوت با كارتون سازی سنتی است كه دیگر نمی توان وجوه تفكیك آن ها را با فیلم های زنده و عادی، فراوان و پرتعداد شمرد و شما وقتی «Cars» را می بینید و یا به تماشای «Up» می نشینید، انگار فیلمی با كاراكترهای عادی و انسانی را مشاهده می كنید و كمترین شباهت را با كارتون های سنتی و قدیمی دارند. بعد از سال ها فروكش كردن موج كارتون ها و كم رونق شدن آن ها، همه چیز با توفیق چشمگیر هنری و اقتصادی «پری دریایی كوچك» كار سال 1989 والت دیسنی از نو برای كارتونی ها و اهالی انیمیشن آغاز شد و «زیبا و هیولا»، «شیرشاه» و «پوكاهونتاس» كارتون ها را به دوران طلایی آن كه در دهه 1930 و اوایل دهه 1940 بود، بازگرداندند. در یك چشم به هم زدن پیكسار، دریم ووركز و كلمبیا به رقبایی توانا و همسطح برای دیسنی در حرفه كارتون سازی تبدیل شدند و پیكسار به واقع چنان از همه جلو زد كه دیسنی كه آن را ابتدا درون خود پرورانده و سپس رها كرده بود از نو آن را خریداری كرد و دوباره به زیرمجموعه خود مبدل ساخت.
اصول مشترك
هر یك از آثار این استودیوها در یك ربع قرن اخیر را مبنا بگذاریم، در این موضع بنیادین با یكدیگر فرقی ندارند كه به قشر و فرهنگ و قوم و زمانی متفاوت پرداخته و یا به جنگل و دریا سفر كرده و روی موجوداتی ویژه و شیرین تمركز كرده اند كه «پیدا كردن نمو» محصول 2003 پیرامون بازیگوشی های یك ماهی كوچك جذاب و تلاش پدرش برای آرام نگه داشتن او از نمونه های روشن و بسیار موفق آن است. این انیمیشن ها گاه روی عناصر انسانی تكیه كرده و زمانی هم حیوانات را در بطن قصه خود داشته اند كه سه گانه «عصر یخ» به گروه دوم تعلق دارد. زمانی هم هر دو قشر در كارتون ها حكم رانده اند و فیلم جدید The Croods كه ما را به عصر حجر می برد و با انسان های اولیه و نئاندرتال و برخی جانوران معمولاً درشت جثه آن ایام همراه می سازد به دسته اخیر مربوط است.
دور از دردسر جدی
از یك منظر و لااقل از دیدگاه سازندگان این فیلم كودكان خیلی هم متفاوت با نئاندرتال ها نیستند (!) زیرا پدران و مادران با آوردن هر كودكی به دنیا باید همه اصول انسانیت و زیست را از نقطه صفر به آنان بیاموزند و به این موجودات كه نه رفتار می دانند و نه آداب و زبان و تاریخ، همه این ها را بیاموزند و به آن ها بگویند چه انجام بدهند تا ایمن و موفق و باسواد شوند. این كار شاید برای كسانی كه آن را انجام نداده اند، آسان به نظر برسد اما والدینی كه آن را سال ها تجربه كرده اند، سختی های آن را نیك می شناسند. اگر این آگاهی رسانی ها ناكافی و غلط باشد، بدیهی است كه این كودكان در ایام جوانی به دردسر جدی بیفتند.
بالاتر از فیلم های زنده
كروگ و خانواده اش از خانه سنگی و صخره ای خود خارج و به محل هایی مدرن تر می آیند و وارد محیط هایی سبز می شوند و به وجد می آیند. نویسندگان و كارگردانان این فیلم كه كرك دی میكو و كریس ساندرز هستند، از این راه به ما می گویند كه لابد پایه های اولیه پیشرفت بشر و حركت به سوی اعصار مدرن این چنین گذاشته شده است.
وجود صداپیشه هایی نامدار چون نیكولاس كیج و كلوریس لیچمن و صحبت كردن آن ها به جای كاراكترهای كارتونی، مثل موارد مشابه و تمامی انیمیشن های موفق 25 سال اخیر از دلایل عمده توفیق این فیلم تازه هم هست اما مهم تر از آن اسلوب و متد تقریباً مشابهی است كه در ساخت این كارتون های به اصطلاح محال و در عین حال بسیار شیرین به كار گرفته می شود و معمولاً هم جواب می دهد و این فیلم ها را بالاتر از بسیاری از كارهای غیركارتونی و فیلم های زنده این دوره تبدیل به كارهایی شایان توجه می كنند، حتی با این كه اغلب فانتزی هایی صرف بیش نیستند و رویای صرف اند.
مشخصات فیلم
٭عنوان: «كرودها» یا «عصر حجری ها» (The Croods)
٭ ژانر: انیمیشن ، خانوادگی ، كمدی و پرماجرا
٭ نویسنده و كارگردان: كرك دی میكو
و كریس ساندرز
٭ طول مدت: 98 دقیقه
٭صداپیشه ها: نیكولاس كیج، رایان رینولدز، اما استون، كاترین كینر و كلوریس لیچمن