ramazan
ramazan

چگونه از تومورهای سینه نمونه برداری می کنند

مجموعه : بیماری ها
چگونه از تومورهای سینه نمونه برداری می کنند
به گزارش نازوب، دقیق ترین روش تشخیص برای تومورها، نمونه برداری (بیوپسی) است كه مقداری از نسوج غیر طبیعی برداشته شده و برای بررسی به پاتولوژی فرستاده می شود.
 در بخش پاتولوژی این نسوج به طریقه خاصی رنگ آمیزی شده و توسط متخصص این رشته زیر میكروسكوپ بررسی خواهند شد.
نمونه برداری به چند روش قابل انجام است:
1- نمونه برداری با عمل جراحی: در اغلب موارد با خارج كردن تمام توده همراه است و  توده‌ای كه برداشته می شود جهت بررسی به بخش پاتولوژی ارسال می گردد، اما اگر توده خیلی بزرگ باشد فقط قسمتی  از آن برداشته شده و جهت بررسی فرستاده می شود تا در مرحله‏ی بعد و در صورت لزوم عمل قطعی انجام شود.

2- نمونه برداری با سوزن ظریف:
در این روش با بی حسی موضعی و با استفاده از یك سرنگ معمولی چند سلول از داخل توده برداشته شده و برروی یك قطعه شیشه (لام پاتولوژی) گذاشته می شود و برای متخصص پاتولوژی ارسال می گردد، در این روش چون فقط سلول ها بررسی می شوند، تشخیص بسیار حساس و مشكل است و گاهی برای تأیید نتیجه، نیاز به نمونه برداری با روش دیگر نیز هست.
3- نمونه برداری با سوزن كلفت: این روش نیز با بی حسی موضعی قابل انجام است و با استفاده از یک سوزن کلفت (تقریباً به اندازه یک میل بافتنی) مقدار كمی از توده را  تراشیده و جهت پاتولوژی ارسال می كنند.
4- نمونه برداری زیر دستگاه ماموگرافی:  توده هایی كه خیلی كوچك هستند و فقط درماموگرافی دیده می شوند، اگر مشكوك باشند، زیر دستگاه ماموگرافی ( در حالت خوابیده یا نشسته) و با بی حسی موضعی نمونه برداری می شوند.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان