ramazan
ramazan

بهترین زمان برای مصرف آب میوه

مجموعه : تغذیه مناسب
بهترین زمان برای مصرف آب میوه
نازوب، بیشتر مردم نمی‌دانند كه زمان مناسب برای نوشیدن آب‌میوه چه وقت است؛ صبح، هنگام بیداری از خواب یا شب‌ها، قبل از خواب. در این میان برخی نیز می‌گویند بهترین زمان برای نوشیدن آب‌میوه بعد از اتمام كار روزانه و بازگشت به خانه است. با كمی آگاهی از عملكرد بدن و ارگان‌های آن در طول 24 ساعت شبانه‌روز، می‌توان به زمان مناسب نوشیدن آب‌میوه پی برد.

بهترین و مفیدترین آب‌میوه‌ها

آب انبه: انبه از منابع بسیار عالی بتاكاروتن محسوب می‌شود؛ بنابراین كسانی كه دچار كمبود ویتامین A هستند، و زود به زود سرما می‌خورند، بهتر است آب این میوه را میل كنند.

آب سیب: آنتی‌اكسیدان موجود در آب سیب به نام «كوئرستین» باعث كاهش كلسترول خون و كاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سكته می‌شود؛ بنابراین بیماران قلبی و افرادی كه در میان سایر افراد خانواده‌شان سابقه بیماری قلبی وجود دارد، بهتر است آب سیب بنوشند.

آب هندوانه: آب هندوانه سرشار از لیكوپن است. لیكوپن نوعی آنتی‌اكسیدان می‌باشد كه از بروز سرطان پروستات در آقایان جلوگیری می‌كند.

آب آناناس: آناناس سرشار از ویتامین C است. این میوه آنزیمی به نام «بروملین» دارد كه باعث می‌شود زخم‌ها و كبودی‌ها سریع‌تر بهبود یابند.

آب انگور: آب انگور سرشار از پتاسیم است و مصرف آن باعث تنظیم فشار خون می‌شود.

زمان استفاده

صبح: صبح‌ زود بهترین زمان برای نوشیدن آب‌میوه است؛ به‌خصوص اگر از آب سیب، گلابی و یا انگور استفاده كنید، چرا كه باعث عملكرد بهتر دستگاه گوارش، جذب مواد مغذی و شادابی می‌شود. شیرینی و طعم دلچسب آب‌میوه‌ها به شما سر زندگی می‌دهد و این احساس در طول روز با شما خواهد بود.

قبل از هر وعده غذایی: توصیه می‌شود كه قبل از وعده‌های غذایی از آب‌میوه‌ها و سبزیجاتی مثل پرتقال، گوجه‌فرنگی، استفاده نكنید؛ زیرا آنها حاوی مواد تند و تیزی هستند كه با اسید معده تركیب شده، روی دیواره معده فشار می‌آورند و باعث معده درد می‌شوند. پرتقال اسید زیادی دارد و اگر با معده خالی مصرف شود، باعث استفراغ و مشكلاتی از قبیل ریفلاكس معده می‌گردد.

بعد از هر وعده غذایی: اگر می‌خواهید بعد از وعده‌های غذایی خود آب‌میوه بنوشید، بهتر است از انبه، آناناس، و پرتقال استفاده كنید، زیرا آناناس سرشار از پروتئاز است كه به هضم پروتئین كمك می‌كند و موجب بهبود فرایند گوارش می‌شود. آنزیم انبه به گوارش پروتئین گوشت كمك و از زخم معده جلوگیری می‌كند. آب پرتقال باعث افزایش آنزیم‌های گوارش معده می‌شود و گوارش چربی‌ها را نیز تسریع می‌كند.

شب هنگام: نوشیدن آب‌میوه بعد از شام اصلاً توصیه نمی‌شود، چرا كه معده در حال استراحت است. در ضمن قند موجود در آب‌میوه‌ها بالا است و باعث جذب كالری بیشتر و در نتیجه چاقی می‌شود. از طرفی، فیبر بالای موجود در آب‌میوه‌ها باعث پر شدن معده و روده شده و گوارش شبانه را كندتر می‌كند و خواب را بر هم می‌زند.

آب‌میوه‌ها و كودكان

اگر می‌خواهید به كودك‌تان آب‌میوه بدهید، بهتر است از آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی استفاده كنید. از زمانی كه كودك شروع به خوردن غذاهای جامد می‌كند، میوه و سبزی را در برنامه غذایی او جای دهید. بهتر است برای شروع از موز و گلابی و یا سیب تراشیده شده استفاده كنید. كودكان از 4 تا 8 سالگی بهتر است از آب‌میوه رقیق شده استفاده كنند. آب‌میوه‌ها، به خصوص عصاره میوه‌های اسیدی به سطح دندان‌ها آسیب رسانده و باعث پوسیدگی آنها می‌شوند. تماس هر روزه دندان با آب‌میوه‌ها باعث تخریب پیشرونده مینای دندان می‌گردد. پس در این سنین حتماً آب‌میوه‌های كودكان را رقیق كنید. پژوهشگران معتقدند كه مصرف آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی در كودكان باعث چاقی آنها نمی‌شود؛ بلكه برای جلوگیری از چاق شدن كودكان باید از دادن غذاهای فست‌فودی و آب‌میوه‌های بسیار شیرین غیر طبیعی خودداری كرد.

آب‌میوه‌ها و دیابت

دیابت نوع 2 شایع‌ترین نوع دیابت است كه ارتباط تنگاتنگی با چاقی دارد. مصرف آب‌میوه‌های صنعتی كه شكر زیادی دارند، باعث افزایش وزن و همچنین بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود. دیابت نوع 1 ارتباطی با مصرف مواد شیرین ندارد و این نوع دیابت در میان كودكان شایع‌تر از دیابت نوع 2 است. غده پانكراس یا لوزالمعده در مواجهه بدن با قندهای ساده و كربوهیدرات‌ها، انسولین ترشح می‌كند و با دریافت بالای این مواد و ترشح زیاد انسولین، قدرت پانكراس كاهش می‌یابد و فرد در معرض دیابت قرار می‌گیرد. به كلیه افرادی كه دچار بیماری دیابت هستند، توصیه می‌شود هنگام بیدار شدن از خواب و به صورت ناشتا آب‌میوه نخورند. براساس پژوهش‌ها، مصرف سبزیجات برگدار و میوه‌ها روزی سه وعده باعث افزایش دیابت نمی‌شود؛ در حالی‌كه مصرف مداوم آب‌میوه‌ها خطر ابتلا به دیابت را 18.1 درصد افزایش می‌دهد. این خطر خانم‌ها را بیشتر از آقایان تهدید می‌كند.

خواص آب‌میوه‌ها و سبزی‌ها

آب‌میوه‌های تازه سرشار از انواع ویتامین‌ها و املاح هستند و ارزش غذایی بالایی دارند. آنها بهترین نوشیدنی‌هایی هستند كه با داشتن املاح و ویتامین‌ها، بخش قابل توجهی از نیاز بدن به ویتامین‌ها را تأمین می‌كنند. آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی فاقد مواد افزودنی مثل شكر بوده و اسانس ندارند. بتاكاروتن را به‌طور طبیعی از زردآلو، هویج، كلم، كاهو، انبه، كدو تنبل، اسفناج، كدو، سیب‌زمینی شیرین و انبه تأمین كنید. ویتامین C را از گل‌كلم، گریپ‌فروت، پرتقال، آناناس، اسفناج، توت‌فرنگی، نارنگی، گوجه‌فرنگی، هندوانه و خربزه و فیبر مورد نیاز بدن خود را از طریق خوردن سیب، موز، هویج، گیلاس، خرما، گریپ‌فروت، پرتقال، گلابی، توت‌فرنگی و سیب‌زمینی شیرین به‌دست آورید. علاوه بر آب‌میوه‌ها كه تقریباً همه ما با خواص بیشمار آنها آشنا هستیم، آب سبزیجات نیز تاثیر بسیاری بر سلامت افراد دارند. مثلاً آب پیاز با خاصیت ضدعفونی كنندگی خود به دفع سموم بدن، و آب شلغم به جبران كمبود آهن و سایر عناصر معدنی كمك می‌كنند. بنابراین، با آگاهی از خواص میوه‌ها و سبزیجات و با اهمیت دادن به شست و شوی آنها، می‌توان در ساعات مناسب روز از آنها استفاده نمود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان