ramazan
ramazan

اشک ها چه می گویند…!!

اشک ها چه می گویند…!!
به گزارش نازوب، زبان‌شناسان فرهنگی، گریستن را نوعی سیستم فرازبان می‌دانند كه آگاهانه یا ناخود‌آگاه در حمایت از كلام بروز می‌كند. در ابتدایی‌‌ترین سطح، انسان در نتیجه واكنش‌های فیزیكی، شروع به گریستن می‌كند. آسیب‌‌های شدید هم بسرعت باعث جاری شدن اشك دیدگان می‌شود.

با ورود مواد حساسیت‌زا یا گازهای پخش شده در هوا، واكنش‌های فیزیكی بروز می‌كند. خستگی هم یكی از عواملی است كه وقتی با دیگر واكنش‌های احساسی همراه می‌شود، باعث سرازیر شدن اشك از دیدگان می‌شود؛ اما بیشتر اشك‌هایی كه از چشمان ما جاری می‌شود به دلیل تجدید خاطرات شخصی گذشته ماست و اصولا هر چیزی كه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اشك چشمانتان را جاری می‌سازد، با تصاویر و خاطرات گذشته شما ارتباط دارد. وقتی با گریه كردن خاطرات دردناك گذشته از ذهن پاك می‌شود، به ارزش درمانی گریستن پی می‌بریم. نوع متفاوتی از گریستن زمانی است كه انسان‌ها با یكدیگر همدردی و همدلی می‌كنند.

اشك ناشی از اندوه و از دست دادن عزیز را نیز بیشتر افراد تجربه كرده‌اند. انسان وقتی احساس عدم پذیرش از سوی دیگران می‌كند، اشك ناشی از شكست از چشمانش سرازیر می‌شود. كسانی كه دچار افسردگی شدیدی هستند، وقتی گریه می‌كنند گویی نفس می‌كشند، با این روش هق‌هق‌های بریده بریده آنها بیشتر از نفس كشیدن به آنها انرژی می‌دهد. گاه اشك به عمد و آگاهانه جاری می‌شود. مثلا برای جلب همدردی دیگران، برانگیختن احساس گناه در آنها و نزدیك شدن به فردی یا راندن كسی. بعضی اشك‌ها ناشی از خشم و ناامیدی است، اما بعضی شرایط هم باعث سرازیر شدن اشك شادی می‌شود.

 
عملكرد بیولوژیكی گریستن
همه انسان‌ها زمانی كه تحت تاثیر قرار می‌گیرند، ناله می‌كنند، فریاد و شیون راه می‌اندازند و اشك می‌ریزند. متخصصان زنان و زایمان گزارش‌هایی مبنی بر این‌كه بعضی جنین‌ها در درون رحم گریه می‌كنند، ارائه كرده‌اند!

گریه‌ای كه نوزاد در حساس‌ترین لحظه زندگی خود هنگام تولد سر می‌دهد، چند دلیل دارد: مهم‌ترین دلیلش این است كه برای بیرون آوردن جنین از شكم مادر از تونل تنگی عبور می‌كند و تحت فشار قرار می‌گیرد و این شكنجه باعث درد و ترس نوزاد و در نهایت گریه او می‌شود. گریه نوزاد فریاد نارضایتی اوست كه از یك جای گرم، تاریك و آبكی بیرون كشیده و به مكانی پرسروصدا، سرد و روشن آورده می‌شود. گریه‌ای كه نوزاد هنگام تولد سر می‌دهد، علاوه بر این‌كه فریاد ناشی از گرسنگی، وارد شدن شوك و ناراحتی است، خشم و ترس او را هم نشان می‌دهد.

گریه اول نوزاد تنفس او را تنظیم و كار قلب او را در ورود به محیط جدید منظم می‌كند. با گریستن، شش‌های نوزاد تنظیم و برای تنفس در هوا به جای آب آماده می‌شود. بنابراین، اولین كاری كه نوزاد در ابتدای تولد انجام می‌دهد، گریه است و علت اصلی آن نیاز او برای ادامه حیات است. تمرین اصلی تمام نوزادان گریه است. گریه نشان ‌دهنده برانگیختگی فرد در بالاترین میزان است و انعطاف‌پذیری سیستم عصبی و فرآیند انطباق فیزیولوژیكی را نشان می‌دهد.

با گریستن گرما تولید می‌شود، ظرفیت ریه‌ها افزایش می‌یابد، انرژی اضافی دفع می‌شود، هشیاری ذهنی بالا می‌رود و اضطراب تخلیه می‌شود. در شكل‌گیری این زبان، تمام تجهیزات مورد آزمون قرار گرفته و تقویت شده هستند. فرد برای گریستن باید كنترل تنفس، فشار هوا، آواها و ماهیچه‌ها را هماهنگ كند و پیچیدگی‌های مری، حنجره و شكم را تحت كنترل درآورد. بدین ترتیب می‌توان گفت گریه بخشی از سیستم خود تنظیمی بدن است. با سرازیر شدن قطرات اشك، سیستم تنفسی فرد در مقابل عفونت مصونیت می‌یابد، غشای مخاطی بینی و گلو به واسطه ترشحات ضد باكتریایی نرم می‌شود و بعضی محققان با توجه به این فرآیند نتیجه‌گیری می‌كنند كه هدف اصلی از گریستن، نرم كردن غشای مخاطی است كه در زمان هق هق گریستن تخلیه می‌شود.

برخی محققان دیگر با این نظر مخالفت كرده‌اند و گفته‌اند كه بیشتر گریه‌های آوایی با هق هق (تنفس نامنظم)‌ همراه نیست.

مردها چه زمانی می‌گریند؟
كلام اشك‌های مردان متفاوت است، اما شدت و معنای آن كمتر از اشك‌های زن‌ها نیست. مردها هم با گریه كردن احساساتشان را بیان می‌كنند و احساساتی كه با گریه بروز می‌دهند، ناشی از درد نیست بلكه به منظور ابراز همدردی، غرور و شادی هم می‌تواند باشد.

روش‌‌هایی كه مردها برای ابراز احساسات خود استفاده می‌كنند مشخص، هوشمندانه، متظاهرانه و مهار شده است اگرچه در گریستن خود كمتر تمایل به فریبكاری دارند. همچنین مردها بندرت و برای مدت زمان كوتاهی گریه می‌كنند و اشك چندانی هم نمی‌ریزند. آنها تقریبا بی‌صدا و در موقعیت‌های ویژه (فوت نزدیكان و یا خواندن دعای مذهبی)‌ گریه می‌كنند.

اصولا مردها شخصیت منحصر به فردی دارند. در بیشتر فرهنگ‌ها یك قالب مشخص برای آنها وجود دارد و نقش نان‌آور، مدافع، ورزشكار، شوهر، پدر و بازیكن تیم‌های ورزشی را ایفا می‌كنند و هنگام احساس غرور، شجاعت، وفاداری، پیروزی و شكست اشك از چشمان‌شان جاری می‌شود. مردها مایل نیستند درباره اشك‌هایشان سخن بگویند چرا كه صحبت كردن درباره اشك‌های خود را عین كاهش نیروی خود می‌دانند. در حالی‌كه بسیاری از زن‌ها با مشاهده گریه مردها در شرایط مختلف احساس همدردی می‌كنند، اما مردها در مقابل زن‌ها این عكس‌العمل را نشان نمی‌دهند. مردها گریستن زن‌ها را با دید بی‌طرفانه و حتی مثبت نگاه می‌كنند و به جای دلسوزی، گاهی احساس خشم می‌كنند. طی تحقیقی كه درخصوص درك گریه‌های مختلف انجام شده، مشخص شد پدران هنگام مشاهده گریه فرزند خود علاوه بر این‌كه حساسیت كمتری نشان می‌‌دهند در درون‌شان احساس ناآرامی زیادی می‌كنند. در میان پیام‌هایی كه به مردها تقلین می‌شود یك پیام بسیار متضاد وجود دارد؛ حساس باش اما موفق. به عبارت دیگر، زن‌ها دوست دارند مردها مهربان، با عاطفه، با محبت و بااحساس باشند. در عین حال كسی را می‌خواهند كه موفق، صاحب عنوان، قوی و متمول باشد. خصوصیاتی كه برای موفق بودن مردی لازم است، دقیقا با خصوصیاتی كه برای با عاطفه بودن مورد نظر است مغایرت دارد. بنابراین مردها این پیام را دریافت می‌كنند كه در منزل آسیب‌پذیر و احساسی باشند، اما در محل كار خلاف این رفتار را عمل كنند.

 
مردها بندرت گریه می‌كنند، ولی هنگام گریستن با قدرت می‌گریند. به همین دلیل گریستن آنها افكار عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ریچارد نیكسون زمانی كه سناتور ایالت كالیفرنیا بود، به خاطر سلسله رسوایی‌هایی كه در زندگی شغلی‌اش مرتكب شد و نام او در فهرست ثروتمند‌ترین افراد قرار گرفت، در سخنرانی معروف خود گریست و اعتراف كرد آنقدر فقیر بوده كه معروفیت خود را فقط به خاطر یك كت و سگ به دست آورد. استیونسون از این عمل رقیب خود و متوسل شدن وی به گریستن بشدت عصبانی و مدعی شد هر كس گریه كند شایسته است به باد فراموشی سپرده شود. همین ارزیابی نادرست از گریستن باعث شد تا استیونسون از طرف مردم انتخاب شود و رای لازم را بیاورد.

قرن‌های متمادی مردها به مهار احساساتشان مباهات می‌كردند، اما اكنون این قوانین چنان تغییر كرد كه مردانی كه قادر به گریستن نباشند یا نخواهند گریه كنند به بی‌‌احساس بودن متهم می‌شوند. با وجود این، پیام‌های مختلفی از طریق گریستن منتقل می‌شود كه باید به آنها توجه داشت: اگر مردی آشكارا و در حضور دیگران گریه كند، ممكن است او را موجودی بسیار احساساتی نگاه كنند. محدودیت‌هایی كه مردها در ابراز احساسات خود به طور صادقانه و آشكارا احساس می‌كنند، آنها را در وضعیت نامساعدی قرار می‌دهد. در حال حاضر، مردها دوست دارند بیشتر گریه كنند و زن‌‌ها دوست دارند كمتر بگریند. مردها با جاری كردن اشك‌های خود یاد گرفته‌اند كه آنها نیز می‌توانند بدون ذره‌ای احساس تاسف احساسات خود را آشكارا و صادقانه بروز دهند. همان‌طور كه زن‌ها هم از مردها فرا گرفته‌اند برای اعتماد بخشیدن به ابراز احساسات‌شان چگونه در رویارویی با مشكلات، واكنش‌پذیری بیشتری داشته باشند.

 
چرا زن‌ها گریه می‌كنند؟
زنان راحت‌تر از مردان، گریه می‌كنند. زنان اغلب از نظر عاطفی، احساساتی‌ترند و آسان‌تر به گریه می‌افتند. احساسات در چهره زنان بیشتر از مردها موج می‌زند. آنها پیام‌های غیركلامی خود را با مهارت انتقال می‌دهند، علاوه بر این، زن‌ها از روی اندك علائم بصری می‌توانند احساسات درونی دیگران را كشف كنند. این علائم وقتی با صوت و كلمات همراه می‌گردد، مهارت برقراری ارتباط برتر زن‌ها آشكارتر می‌شود. زمانی كه دخترها و پسرها احساسات خود را بروز می‌دهند، ملزم به رعایت برخی قوانین هستند. مردها هنگام خشم، ترس خود را در ظاهر با بی‌رحمی و پرخاشگری بیان می‌كنند؛ در حالی كه زن‌ها دوست دارند ترس را به درون خود بریزند و آن را در قالب گریستن بروز دهند. زن‌ها 2 برابر بیشتر احتمال دارد كه از مشكلات عصبی احساسی رنج ببرند و بیشتر از مردان از خدمات درمانگران استفاده كنند، آنها بیشتر تمایل دارند احساسات خود را آشكار كنند. از آنجا كه زنان هنگام ترس و مواجهه با آسیب‌های اجتماعی نمی‌توانند واكنش پرخاشگرانه از خود نشان دهند، رنجش خود را با گریستن ابراز می‌كنند. به هر حال عمل گریستن، جای پرخاشگری و درون ریختن عصبانیت را نمی‌گیرد، بلكه عمق و قدرت‌ احساسات فرد را نشان می‌دهد؛ درخواست بی‌شائبه‌ای كه دیگران، فرد را درك كنند. همان گونه كه طبیعت زن با مرد متفاوت است، گریه آنها نیز متفاوت است.

هاچ شیلد،‌ احساساتی بودن را «ویژگی اصلی زنان» توصیف می‌كند. او معتقد است: زنان مراقب احساسات و كنترل‌كننده روابط خود هستند؛ تحقیق اخیری كه درباره دلیل ازدواج‌های ناموفق انجام شده، نشان می‌دهد یكی از عوامل مهم در این مساله این است كه زن‌ها در مراقبت احساسی سرمایه‌گذاری می‌كنند و از این كه همیشه برای عمیق‌تر شدن سطح روابطشان، آغازكننده كلام بوده‌اند، خسته و بیمار می‌شوند و اینجاست كه زندگی‌شان به آخر خط می‌رسد.

یكی از بحث‌های مورد مطالعه طی سال‌های طولانی، این است كه چه عاملی بارزترین نقش را در تعیین رفتار انسان ایفا می‌كند، ژنتیك یا محیط اطراف؛ آیا زن‌ها به این دلیل بیشتر از مردها گریه می‌كنند كه از نظر بیولوژیكی آمادگی بهتری برای این كار دارند یا به این دلیل است كه از ابتدای زندگی آموخته‌اند كه احساسات خود را ابراز كنند؛ در حالی كه مردها فراگرفته‌اند احساسات خود را سركوب كنند. به یقین روشن است كه در هر دو موضع، این فرهنگ و طبیعت بوده‌ است كه در روان گریستن زن‌ها نقش داشته‌اند. درباره شكاف عظیم میان چگونگی واكنش احساسی جنس مذكر و مونث علاوه بر تفاوت‌های فرهنگی، تفاوت‌های بیولوژیك هم دخالت دارند، توجه به سیستم فیزیولوژیك، كاركرد غدد درون‌ریز و فعل و انفعال مغز نیز مهم است. علاوه بر تفاوت در فعل و انفعالات مغز كه مردها را برای خشمگین شدن و زن‌ها را برای گریستن مستعد می‌كند، تفاوت سطح هورمون‌ها هم در این مساله موثر است. همان طوری كه تستوسترون مردها با عصبانی‌ شدن و خصومت شدید، بیشتر می‌شود، پرولاكتین زن‌ها هورمونی كه برای تولید شیر لازم است‌ افزایش پیدا می‌كند و محركی قوی برای جاری شدن اشك چشمان زن‌هاست. زن‌ها احتیاج شدید دارند كه پرولاكتین اضافی را از بدن خود دفع كنند، چراكه بالا بودن سطح پرولاكتین به بدن آسیب می‌رساند. راه دفع مستقیم این هورمون‌ جدا از شیر دادن، گریستن است. در تایید بیشتر این نظریه، خانم‌های مسن تقریبا نمی‌توانند گریه كنند و حتی گرفتار شرایطی می‌شوند كه «سندرم خشكی چشم» نامیده و پرولاكتین آنها متوقف می‌شود، یعنی در این شرایط، اشك چشمان آنها به اندازه كافی نیست. نتایج بعضی تحقیقات بیانگر این است كه تكرار گریه‌های زنان در دوران قاعدگی، 5 بار بیشتر می‌شود!

از قدیم، اعتقاد بر این بود كه گریستن مخصوص زنان است، اما زن‌ها با قبول مسوولیت‌های زیاد و نقش‌هایی كه پیش از آن به مردها واگذار شده، این روند را تغییر داده‌اند. هر چه براقتدار و مسوولیت زن‌ها افزوده می‌شود، انتظاراتی كه از ابراز احساسات به اصطلاح مناسب آنها می‌رود، متفاوت می‌شود.

و اما در آخر…
كلام و زبان اشك‌ها، كلام صمیمیت است. جوهره اشك‌ها همان مایعی است كه 90 درصد بدن انسان و قسمت اعظم كره زمین را تشكیل داده است. اشك مایه حیات است.

قدرت هیچ چیز با تاثیر اشك‌ها برابر نیست. گریستن روان، تاثیرگذاری بیشتری بر افراد دارد. وقتی در ارتباط با دیگران، كلام اشك‌های آنها را درمی‌یابیم، این مساله بیشتر قابل تحسین است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان