ramazan
ramazan

آشنایی با جزایر پرنس استانبول/ عکس

آشنایی با جزایر پرنس استانبول/ عکس

جزایر پرنس مجموعه جزایر نه گانه است که ۴ جزیره بیوک آدا ، هئیبئلی آدا ،بورگاز آدا و کینالی آدا بزرگ و مشهورترند و جمعیت این جزایر ۲۰ هزار نفراست اما در تابستان به ۵۰۰ هزار نفر هم میرسد. البته دریای مرمره جزایر زیادی دارد اما جزایر پرنس به خاطر نزدیکی به استانبول و مکانهای تاریخی و توریستی اش مشهور است.

اینکه چرا نام پرنس داده شده ماجرای جالبی دارد در زمان امپراطوریهای بیزانس و امپراطوری ترکان اتومان شاهزاده ها و پرنس هایی که به خاطر تخت قدرت اختلاف پیدا میکردند از سوی امپراطور به این جزایر تبعید میشدند.اما این روزها ، جزایر پرنس استانبول یک مکان پاپیولر بخصوص در تابستان برای افراد مشهور استانبول نیز است. همچنین استانبولیها و توریستها برای لذت بردن از جنگلهای پاینه ، مکانهای دینی و تاریخی ، پلاژها و لذتهای جزیره و تفریحات جالب مثل تور جزیره با کالسکه  به این مکان می آیند.

 بیوک آدا از اسمش هم معلومه جزیره بزرگ که بزرگترینش است و در این جزیره زیبا از اتوموبیل خبری نیست و اهالی  و توریستها پیاده یا  از دوچرخه و کالسکه  و اسب استفاده میکنند و خانه ها ویلایی و زیباست. شما میتوایند دوچرخه بگیرید یا کالسکه سوار بشوید این جزایر مساجد و کلیساها ، پلاژها و رستورانها و جنگلهای  زیادی دارند.از جاهای تاریخی و به قول روزنامه ساندی تایمز سحرانگیز بیوک آدا مانستر و کلیسای آییا یورگی از قرن ششم  در یوجاتپه، مسجد حمیدیه ، کلیسای آییوس نیکولاس و الد گریک به همان خوبی آیایورگی مانده است.

 جزیره تعدادی رستورانها و کافه های واقعا زیبا دارد ، همچنین مغازه های میوه فروشی و ایستگاه های بستنی که واقعا معروف هستند و توریستها خیلی دوست دارند. از نظر پلاژها ، جزیره پلاژهای عمومی و رایگان چندتا داره اما چند پلاژ خصوصی هم وجود داره که بعدا اشاره میکنم. جزیره ساکنین معروف زیادی داشته از جمله لئون تروتسکی و زنان پادشاهان بیزانسی .

 

آشنایی با جزایر پرنس استانبول/ عکس

 

جزیره بعدی جزیره هئیبلی آدا است که قبلا جزیره ذخایر مس هم می نامیدند. این جزه همچنین محل آکادمی ناوال جادت است و یک کلیسای ارتودوکس دارد و نیز کاماریوتیسسا  که آخرین کلیسای دوره بیزانس است و از قرن ۱۱٫ بورگاز آدا سومین جزیره بزرگ است و یک مسجد تاریخی به همان مهمی مانستر و کلیسای آیا یورگی دارد.

 جزیره چهارم خینالی آدا است و به خاطر جمعیت ارمنی اش مشهور است یعنی ارمنیهای استانبول بیشتر ساکن اینجا هستند و یک کلیسای ارمنی هم داره البته امروزه ۱۲۰ هزار ارمنی به صورت قاچاق در استانبول کار میکنند اما دولت تولرانس نشون می دهد البته به همه این تولرانس رو نشون مس دهد!.

 دیگر ۵ جزیره کوچک هستند و شامل قاشیق آدا ، تاوشان آدا ، یاسسی آدا ، سیوری آدا و صدف آدا .
 

آشنایی با جزایر پرنس استانبول/ عکس

 پلاژهای جزیره که خصوص هستند:

پلاژ یروک علی:
یک پلاژ خصوص با چتر و سان بئد ، نجات غریق حرفه ای در ساحل، اتاقهای خصوصی ، حمام خصوصی ، همچنین کلوپ یک رستوران و بار در همان محل دارد. همچنین حتی بانگلو هم کرایه میدن با آب گرم.هزینه ورود ۲۰-۲۵ یه ته له است و برای کودکان ۷ و زیر ۷ سال رایگان ، هزینه شامل چتر و سان بئد است.

ناکی بئی بیچ کلوب:
از پلاژهای معروف است  با پلاژ زیبا و نجات غریقهای حرفه ای و دکتر کمکهای اولیه همچنین با رستوران و کافه و بار در محل که باربیکوس(منقل و فر سیمی ) و بریک فستهای خوشمزه و روغن زیتون و…فراهم میکند از محلهای پاپیولر است.

 این پلاژ دارای بانگلوهای کرایه ای با ۲۴ ساعت آب گرم ، اینترنت وایرلس با سرعت ۳ مگابیت و نیز ستلایت تی.وی نیز است. ناکی بی کلوب با اسب و پای پیاده براحتی قابل دسترسی است. هزینه ۲۵ یه ته له که هزینه ورود و چتر و سان بئد است. برای رفتن به جزیره از کاباتاش در زیتین بورنو سوار می شوید  با هزینه ۶YTL  . قبل از رفتن ساعات فری بوت ها رو چک کنید در فصول زمستان و روزهای یکشنبه قایق عمومی کم است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان