ramazan
ramazan

نشانه های یک رژیم خوب چیست

مجموعه : غذاهای رژیمی
نشانه های یک رژیم خوب چیست
به گزارش نازوب، تمام متخصصان بر یك موضوع اتفاق‌نظر دارند؛ بهترین رژیم غذایی برای شما رژیمی است كه توان رعایت كردن آن را داشته و به آن وفادار باشید.

فرق چندانی نمی‌كند كه این برنامه غذایی چقدر علمی باشد یا چقدر سریع نتیجه دهد یا حتی چند نفر قبلا آن را امتحان كرده باشند، مهم این است كه بدانید آنچه در برنامه خواسته شده را می‌توانید انجام دهید، باید انجام دهید یا می‌خواهید كه انجام دهید.
متاسفانه در میان مردم، رژیم‌های غذایی محبوب هستند كه خیلی سریع به نتیجه برسند و بدون ناراحتی باشند كه معمولا هم ناپایدار هستند.
وزنی كه به سرعت پایین می‌آید به جای چربی مخلوطی از آب، عضله و كمی چربی بدن شما را از بین می‌برد . به همین دلیل وزن از دست رفته به‌زودی برمی‌گردد، ولی اغلب افراد در دام این نوع رژیم‌ها می‌افتند و به‌دنبال آن دچار سندرم یو‌یو می‌شوند و مدام وزن‌شان كم و اضافه می‌شود. نتیجه این می‌شود كه متابولیسم‌شان پایین می‌آید و وزنی بیشتر از زمانی كه رژیم را شروع كرده بودند، پیدا می‌كنند. حقیقت این است كه از دست دادن وزن یك فرمول ساده دارد:
كالری دریافتی منهای كالری از دست رفته مساوی وزن از دست داده، به دست آورده یا حفظ شده. برای كمك به افرادی كه از اضافه وزن رنج می‌برند ما به سراغ متخصصان رفتیم و از آن‌ها درباره راهكارهای لازم برای یافتن رژیم غذایی كه در عین سلامت، موثر هم باشد، سوال كردیم. به‌منظور كاهش وزن، شما باید كالری كمتری بخورید و فعالیت بیشتری داشته باشید. پاك‌كننده‌ها، كرم‌ها و مكمل‌ها همگی برای فریب شما به بازار آمده‌اند و نمی‌توانند در دراز مدت كمكی به شما كنند. از كجا می‌توانید بفهمید چه رژیمی سلامت و مناسب است؟

ویژگی‌های یك رژیم خوب چیست؟

همراه با ورزش باشد
اجازه استفاده از انواع مواد‌غذایی از گروه‌های مختلف را بدهد.
توسط یك متخصص تغذیه یا رژیم درمانی تجویز شود.
روندی تدریجی و پایدار داشته باشد.
پروتئین بدن را كنترل كند.
اجازه صرف میان‌وعده بین‌ وعده‌های غذایی را بدهد.
متكی به مكمل‌ها نباشد.
شامل بخش كوچكی از غذاها و نوشیدنی‌های مورد علاقه شما باشد.
حاوی یك برنامه ثابت باشد.
نوشیدن مقدار كافی آب را توصیه كند.
با وسواس انتخاب كنید
ابتدا باید مشخص كنید رژیم كاهش وزن انتخابی سلامت است یا نه. شما باید انتخاب‌های‌تان را كم و كمتر كنید تا در نهایت به یك انتخاب برسید؛ انتخابی كه با سبك زندگی شما و روشی كه برای خوردن و ورزش كردن دارید منطبق است. این مهم است كه رژیم مورد‌نظر، شما را گرسنه نكند. به‌دنبال رژیمی باشید كه حاوی فیبر و آب فراوان باشد، مثل سوپ‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها. این غذاها شما را سیر می‌كنند و میل به غذا را كاهش می‌دهند، ضمن آن‌كه موجب می‌شوند شما بدون احساس بی‌فایده بودن به برنامه غذایی‌تان وفادار باشید.

سوالاتی كه باید از خود بپرسید
* آیا این رژیم با سبك غذایی من منطبق است؟
* این رژیم با زندگی اجتماعی من منطبق است؟
* آنقدر خوب هست كه تمام افراد خانواده آن را دنبال كنند؟
* نیاز به دستور پخت خاصی دارد؟
* من باید به زمان خوردن توجه كنم یا به تعداد وعده‌های غذایی؟
* آیا رژیم مناسب سطح تمرین‌های ورزشی من هست؟

بعضی رژیم‌های غذایی تمرین‌های فشرده ورزشی دارند درحالی‌كه برخی تحركات بسیار ساده را شامل می‌شوند. اگر شما فرد كم‌‌تحركی هستید، ممكن است برنامه‌ای كه شامل ساعت‌ها ورزش در باشگاه باشد؛ مناسب باشد اما مطمئن باشید تداومی نخواهد داشت. برنامه‌ای را انتخاب كنید كه شامل ورزش جزئی منظم و آرام است. رژیمی را برگزینید كه از فعالیت فیزیكی در آن لذت ببرید، حال این فعالیت می‌تواند باغبانی، پیاده‌روی یا تمیز كردن خانه باشد.
واقعیت این است كه اگر دریافت كالری در زنان به زیر 1200 و در مردان به زیر 1500برسد می‌تواند منجر به سرگیجه و تحریك‌پذیری شود چون بدن شما نیاز به حداقل كالری ممكن برای عملكرد درست دارد.

می‌توانم با این رژیم زندگی كنم؟
با درنظر گرفتن هرگونه رژیم غذایی از خود بپرسید: « آیا این همان چیزی است كه من حاضرم بقیه عمرم از آن پیروی كنم؟» اگر نه، خودتان را اذیت نكنید چون به‌زودی به كاری كه قبلا انجام می‌دادید، بازخواهید گشت و وزن‌تان دوباره به همان اندازه قبل از رژیم خواهد رسید.

آیا این رژیم شامل غذاهایی است كه دوست دارم، می‌توانم تهیه كنم و از عهده تامین هزینه آن‌ها برمی‌آیم؟
آیا غذا یا نوشیدنی وجود دارد كه بخواهید در طولانی‌مدت آنها را با هم تركیب كرده و بخورید؟ در برخی برنامه‌ها لازم است نوشیدنی جایگزین غذا شود كه برای افرادی كه مدام در حال دویدن هستند، مفید است اما برخی هم غذا را به نوشیدنی ترجیح می‌دهند. برنامه‌ای كه شامل غذاهای غیرمعمول بوده و نیازمند ساعت‌ها وقت گذاشتن در آشپزخانه است ممكن است برای كسی كه زمان و پول كافی دارد مناسب باشد اما برای همه مناسب نیست.

این رژیم با عادت‌های من مقابله می‌كند؟
بهترین رژیم غذایی آن نوعی است كه شما اصلا فكر نكنید در حال رژیم هستید. اینكه شما فكر كنید در حال رژیم هستید می‌تواند نوعی وسواس به غذا، افزایش اشتها و حتی سرخوردگی به‌دنبال داشته باشد. دنبال برنامه‌ای باشید كه شما را نسبت به عادت‌های بدی كه نمی‌گذارند برنامه‌ای سلامت و مغذی داشته باشید، آگاه كند. اگر هنگام غذا خوردن، تلویزیون تماشا می‌كنید یا عادت به تمیز كردن بشقاب بچه‌ها دارید سعی كنید از آن‌ها دوری كنید.

با چه سرعتی وزن كم می‌كنم؟
هر نیم ‌‌كیلوگرم چربی معادل 3 هزار و 500 كالری است بنابراین شما نیاز به سوزاندن مقدار زیادی كالری برای كاهش چربی دارید. كاهش وزن سریع معمولا با از دست دادن مایعات بدن اتفاق می‌افتد تا چربی. كاهش وزن در رژیم‌های كم كربوهیدرات ممكن است مهیج به‌نظر برسد چون بدن شما زمانی كه مجبور به استفاده از منابع سوختی دیگر است از آب استفاده می‌كند، درحالی‌كه شما ممكن است بخواهید خیلی سریع وزن كم كنید، متخصصان معتقدند رژیم آهسته و پیوسته همیشه كارساز است. یك رژیم موثر و مفید به‌طور متوسط نیم تا یك كیلوگرم كاهش وزن در هر هفته به‌دنبال خواهد داشت. بهترین راه رسیدن به آن نیز این است كه هر روز 500 كالری بیشتر هنگام ورزش بسوزانید.

چند سوال كلیدی
* همچنان می‌توانم غذاهای مورد علاقه‌ام را بخورم؟
برخی رژیم‌ها فهرست بلند و بالایی از خوردنی‌های ممنوع دارند و بخش كوچكی برای مجازها. برای برخی در محرومیت بودن باعث میل شدید می‌شود اما برای برخی دیگر این‌طور نیست. اگر شما نمی‌توانید از خوردن غذاهای مورد علاقه‌تان اجتناب كنید باید به‌دنبال برنامه‌ای باشید كه به شما اجازه استفاده از غذاهای مورد علاقه تان را می‌دهد.

* این رژیم برای تغییرات تدریجی مناسب است؟
برخی برنامه‌ها نیازمند تغییرات اساسی هستند و برخی تغییرات گام به گام و جزئی و بسیار تدریجی انجام می‌شوند. تغییر سخت است و هر چه بیشتر مجبور به تغییر باشید، سخت‌تر هم خواهد بود. دنبال برنامه‌ای باشید كه به‌تدریج و آهسته در عادات غذا خوردن و ورزش كردن شما تغییراتی ایجاد می‌كند تا شما را برای تغییر واقعی آماده كند.

* این رژیم نیاز به مكمل یا پاكسازی‌كننده دارد؟
برنامه‌های كاهش وزن نیازی به مكمل ندارند و تنها برای اطمینان می‌توان از مولتی ویتامین استفاده كرد. دلیلی وجود ندارد كه همه یا بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت از طریق مواد‌غذایی موجود در رژیم غذایی به دست نیاید. بنابراین در مورد رژیم‌هایی كه نیاز به نوشیدنی‌های خاص، قرص‌ها و پاك‌كننده‌ها دارند، احتیاط كنید.

* من یك برنامه مشخص یا منعطف شده می‌خواهم ؟
برخی افراد ترجیح می‌دهند رژیم غذایی كه در آن غذاهای خاص با اندازه لازم مشخص شده استفاده كنند تا در مسیر درست قرار گیرند.
برخی دیگر برنامه‌های منعطف را ترجیح می‌دهند تا بتوانند غذاهای دلخواه‌شان را تهیه كنند. تا زمانی كه برنامه رژیم غذایی شامل انواع مختلفی از مواد‌غذایی سالم مانند میوه، سبزی، حبوبات، غلات، لبنیات كم‌چرب و پروتئین كم‌چربی باشد هر 2 نوع برنامه كارساز است. اطمینان حاصل كنید برنامه رژیم غذایی شما اجازه می‌دهد به اندازه كافی مواد‌غذایی و كالری به بدن‌تان برسد تا در راه كاهش وزن ضعیف نشوید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان