ramazan
ramazan

خطرات شیرینی برای افراد خسته!

مجموعه : بیماری ها
خطرات شیرینی برای افراد خسته!
دكتر رابرت لاستینگ پروفسور تغذیه از دانشگاه كالیفرنیا در مورد قندها و خطرات و حاشیه‌های آنها برای بدن انسان به شما توضیح می‌دهد…

 
نازوب، حتما می‌دانید كه قند و شیرینی زیاد برای شما بد است. حتما بارها هشدارهای متخصصان تغذیه و دندانپزشكان را در مورد بدی‌های قند و شكر و شیرینی خوانده‌اید یا شنیده‌اید اما باورتان  می‌شود مردم جهان هر سال بیشتر از سال قبل قند و شیرینی مصرف می‌كنند؟ به طور متوسط هر فرد غربی سالانه بین 50 تا 60 كیلوگرم قند را از راه غذا خوردن وارد بدن خود می‌كند كه این تازه میزان قندهای مصنوعی است و مقدار زیادی هم قند طبیعی از راه غذاها و میوه‌ها و نوشیدنی‌ها به بدن وارد می‌شود.
نوشیدنی‌ها خطرناك‌ترند

در مورد قندها، مایعات (نوشیدنی‌ها) با مواد جامد تفاوت دارند

اگر می‌خواهید یك قدم بزرگ برای سلامت‌تان بردارید نوشیدنی‌های گازدار بسیار شیرین را از برنامه تغذیه خود خارج كنید شاید بارها و بارها شنیده باشید كه متخصصان مختلف پزشكی هشدار داده‌اند كه از این نوشیدنی‌های بسیار شیرین پرهیز كنید، اما شاید علت این هشدارها را ندانید. بد نیست بدانید كه قند موجود در مایعات و نوشیدنی‌ها سریع‌تر و یكدفعه وارد كبد انسان می‌شود (چرا كه نوشیدنی‌ها هیچ‌گونه فیبری در خود ندارند كه هضم و جذب آنها را به تاخیر بیندازند). با این روند كبد مجبور است بیشتر، سخت‌تر و سریع‌تر كار كند و طبیعی است كه در چنین وضعیتی دچار مشكل می‌شود. كبد برای رهایی از این وضعیت قند بیشتری را به چربی تبدیل می‌كند و میزان چربی كلی در بدن بالا می‌رود از سوی دیگر هم مقاومت سلول‌های بدن نسبت به انسولین بالاتر رفته و در نتیجه احتمال بروز بیماری دیابت بالا می‌رود. اگر می‌خواهید به بدن‌تان خدمت كنید اول نوشیدنی‌های خیلی شیرین را از برنامه غذایی‌تان حذف كنید سپس به غذاها و مواد جامد خیلی شیرین موجود در رژیم غذایی‌تان فكر كنید و آرام‌آرام آنها را از برنامه غذایی‌تان كنار بگذارید.

خستگی با قند بدتر می‌شود

قند می‌تواند انسان را خسته كند

خیلی از افراد، به خصوص خانم‌ها وقتی خسته و بی‌حال هستند این تصور را پیدا می‌كنند كه یا فشارخون‌شان افت كرده یا قند خون‌شان كمتر شده است و برای همین نوشیدنی‌ها یا چیزهای شیرین می‌خورند. در واقع مواد شیرین، مثل شكلات‌ها یكی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه‌های تامین انرژی برای بدن است اما خب اینگونه مواد فقط برای نیم ساعت به بدن شما انرژی می‌رسانند. اگر ناگهان مقدار زیادی قند وارد بدن‌تان كنید بدن سریع برای جذب آنها وارد عمل می‌شود و انسولین زیادی ترشح می‌كند كه این به نوبه خود باعث كاهش شدید قند خون می‌شود و در نتیجه شما احساس خستگی و بی‌حالی بیشتری پیدا خواهید كرد.

وقتی قلب شما شكایت می‌كند

قند و شیرینی می‌تواند به قلب انسان ضرر برساند

یكی از ترسناك‌ترین خطرات قندها برای بدن افزایش احتمال بیماری‌های قلبی-عروقی است و این خطرات قبل از بروز علائم و نشانه‌های اولیه دیابت شروع می‌شوند. در اولین مراحل تجمع زیاد قندها و شیرینی‌ها در بدن باعث تحمل به انسولین می‌شود و اینگونه میزان انسولین در بدن بالا می‌رود كه همین تجمیع انسولین در بدن می‌تواند به ساختار قلب و عروق آسیب برساند. مطالعات جدید نشان داده است كه میزان بالای قند در وعده‌های غذایی با افزایش فشارخون، كاهش HDL (یا چربی خوب بدن) و افزایش چربی‌های مضر بدن از نوع تری‌گلیسریدها همراه است كه همگی می‌توانند سلامت كلی بدن انسان را به خطر بیندازند.

 
چرا باید شیرینی را در خانه پخت

ساده‌ترین راه برای آنكه كمتر قند بخورید

اگر عاشق مواد شیرین‌ و شیرینی‌ها و مرباها هستید باز هم می‌توانید مانع از ورود قند زیاد به بدن‌تان شوید كافی است وقتی به خرید می‌روید روی برچسب تمام مواد  غذایی را كه می‌خرید نگاه كنید. قطعا با دانستن میزان قند موجود در بعضی مواد غذایی شگفت‌زده خواهید شد. مثلا كافی است كه به جای سس‌های آماده سالاد و سس‌های قرمز از مواد طبیعی مثل روغن زیتون استفاده كنید تا مقدار بسیار زیادی قند از برنامه غذایی‌تان حذف شود. در مورد فست‌فودها و بستنی‌ها هم باید گفت این غذاها مقدار زیادی قند در خود دارند و بهتر است از خوردن آنها صرف‌نظر كنید یا موادی را انتخاب كنید كه قند كمتری دارند. اگر طبع شیرین دارید یكی از كارهایی كه می‌توانید انجام دهید این است كه در خانه شیرینی و مربا بپزید. باور كنید كه بسیاری از مواد خوراكی هستند كه می‌‌توانید آنها را جایگزین قند كنید. برای مثال در پختن یك كیك میزان قند و شكر مورد نظرتان را به یك‌سوم برسانید و به جای آن از مغزها، غلات، سیب خرد شده و كشمش برای طعم‌دار شدن و خوشمزه كردن كیك‌تان استفاده كنید.

كلیه‌هایتان را به زحمت نیندازید

بر اساس تحقیقات موسسه بین‌المللی دیابت، افزایش قند خون می‌تواند باعث افزایش فشار به كلیه‌ها و در نهایت باعث نارسایی و از كار افتادن آنها شود. خیلی از افرادی كه قند خون آنها در حد نه‌چندان زیاد بالا رفته (و اصطلاحا در مرحله پره دیابتیك قرار دارند) از وضعیت خود مطلع نیستند. كلیه‌ها در نقش فیلتر و صافی محافظت‌كننده از بدن عمل كرده و سم‌ها را از بدن تصفیه می‌كنند اما هرقدر فشار روی كلیه‌ها بیشتر شود احتمال پدید آمدن مشكل در آنها بیشتر است. مطالعات انجام شده در سال‌های 2011 و 2012 در كانادا نشان داد افرادی كه فروكتوز و گلوكز بیشتری وارد بدن خود می‌كردند بیشتر به نارسایی كلیه، پیوند كلیه و كبد چرب مبتلا می‌شدند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان