ramazan
ramazan

موارد منع استفاده از خودروهای تاریخی! عکس

مجموعه : اخبار
موارد منع استفاده از خودروهای تاریخی! عکس
نازوب، خودروهای تاریخی قرار است در خیابانهای تهران تردد کنند خودروهایی نفیس با عمر بیش از ۵۰ سال و یا خودروهای قدیمی با قدمت ۲۵ سال که دارای طراحی بی نظیر هستند و یا خودروهایی که متعلق به شخصیت هایی خاص بوده اند. به همین دلیل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی ایران وابسته به سازمان میراث فرهنگی پس از سه سال از مصوبه دولت(که به منظور اعطای مجوز تردد به خودروهای تاریخی برای صیانت از این خودرو‌ها و جلوگیری از اسقاط آنها تصویب شد)، قصد دارد تا از دارندگان این خودروها دعوت به ثبت نام کند به همین منظور، شنبه چهارم خرداد فراخوان آن را اعلام کرد تا تمامی دارندگان خودروهای کلاسیک سواری و وانت که سال ساخت آنها ۱۹۶۳ و پایین تر باشد اعم از پلاک قدیمی و یا ملی برای دریافت پلاک و شماره گذاری اقدام کنند.

 

تردد خودروهای تاریخی در خیابانها به مجوز و پلاک نیاز دارد تا اینکه این پلاک ها در اواخر سال ۹۱ توسط رئیس جمهور رونمایی شد. خودروهای تاریخی پلاکی متفاوت نسبت به سایر خودروهای دیگر دارند بطوری که قسمت چپ پلاک آنها دارای پرچم ایران و در پایین مزین به نماد فرهنگی باغ ملی هستند اما صدور شناسنامه و نصب پلاک تردد مشروط به اخذ معاینه فنی خودرو است همچنین معاینه فنی خودرو باید منتاسب با ضوابط فنی زمان تولید آن باشد.

یکی از کاربردهای پلاک گذاری خودروهای تاریخی تردد آزادانه آنها در خیابانهای شهر است در این باره، حسین بابایی، دبیر کارگروه صیانت از خودروهای تاریخی به خبرنگار مهر گفت: دارندگان خودروهای تاریخی می توانند تنها پنج هزار کیلومتر در سال طبق مصوبه کارگروه در خیابانها تردد کنند همچنین قوانین محدودیت های تردد و طرحهای ترافیکی آنها نیز همانند خودروهای دیگر است.

وی با بیان اینکه برای این خودروها حد بالای تردد در نظر گرفته شده است افزود: از آنجا که خودروهای تاریخی جزو نفایس ملی محسوب می شوند و قدیمی هستند نباید بیش از حد مجاز حرکت کنند چرا که استهلاک آنها مورد توجه است اما برای اینکه متوقف ماندن طولانی آنها در پارکینگ ها و نمایشگاهها، باعث از بین رفتن تدریجی خودروها نشود، مجوز تردد را می دهیم.

وی همچنین درباره اینکه معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده بود در صورت موافقت راهور ناجا از این خودروها برای تردد گردشگران با عنوان تاکسی گردشگر استفاده می شود بیان کرد: مالکان نمی توانند از این خودروهای تاریخی برای ماشین عروس و یا تاکسی هتل استفاده کنند اما تغییر کاربری آنها به تاکسی گردشگری نیازمند مطالعات لازم و مصوبه کارگروه است.

 

بابایی با اعلام اینکه مالکان می توانند خودروهای تاریخی خود را در نمایشگاههای داخلی و خارجی و یا مسابقات رالی شرکت دهند بیان کرد: تعداد خودروهای تاریخی و کلاسیک موجود در کشور پس از ثبت نام آنها در کانون اتومبیلرانی مشخص خواهد شد.

پس از ثبت نام، دارندگان و مالکان خودروها رسید و کد رهگیری دریافت خواهند کرد و پس از بررسی‌های اولیه توسط اعضای کارگروه، زمان کارشناسی نهایی به مالک یا دارنده خودرو اطلاع داده می‌شود. سپس خودرو به مکان دبیرخانه منتقل و در صورت دریافت نظریه مثبت کارشناسی، برای نصب پلاک به راهور و به منظور دریافت شناسنامه تاریخی به سازمان میراث فرهنگی معرفی خواهد شد به این ترتیب خودروهایی که تا کنون اجازه تردد نداشتند، با دریافت پلاک وارد خیابان ها می شوند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان