ramazan
ramazan

تجاوزی دوباره به حریم میدان نقش جهان

مجموعه : اخبار
تجاوزی دوباره به حریم میدان نقش جهان
می‌خواهند ابرویش را درست کنند‌، چشمش را هم کور می‌کنند، این روایت چندین ساله آثار تاریخی اصفهان است که مدیران شهری هر روز به بهانه روان سازی تردد خودروها یا درآمدزایی برای شهر انگشت خود را در چشم یکی از آثار تاریخی اصفهان کرده و هویت شهر را کور می‌کنند.

 این داستان دل‌گدازی است که سال‌ها میدان نقش جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز یونسکویی‌ها هم حریف آرایشگران اصفهانی نشدند!

 به گزارش نازوب به نقل از ایسنا- منطقه اصفهان، میدان نقش جهان بار دیگر دستخوش مداخلات بشری به بهانه توسعه شهری می‌شود، این بار نه با برج سازی بلکه با کشیدن خیابانی به اسم آقا نورالله نجفی در حریم میدان و از پشت گنبدهای خاکی رنگ مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان!

 خیابان آقا نورالله نجفی به گفته شهردار منطقه 3 اصفهان به صورت شمشیری خیابان حافظ را به خیابان نشاط متصل می‌کند تا تردد خودرو از میدان نقش جهان متوقف شود. خیابانی که احداث آن به تازگی آغاز شده است و بر اساس آنچه که در طرح تفصیلی آمده باید گذرگاهی با عرض 12 متر و با حفظ بافت تاریخی این منطقه باشد، اما بر اساس آنچه شنیده می‌شود آغاز عملیات اجرایی احداث خیابانی با عرض 20 متر است! خیابانی که مقرر شده حجم ترافیک خیابان‌های حافظ و سپه را به دوش بکشد!

 این پروژه با نگاه‌های تیزبین دنبال می‌شود

 به گفته احمد امین‌پور، رییس‌ دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان به طور کلی اطلاق نام خیابان به پروژه‌ای که در حال اجرا پشت مسجد شیخ‌لطف‌الله است، مشکل دارد زیرا براساس طرح تفصیلی شهر اصفهان این معبر تنها یک گذرگاه برای کمک به احیای بافت تاریخی و دسترسی محلی است.

 امین پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه اصفهان، با بیان اینکه افزایش عرض این گذرگاه و تبدیل آن به خیابان رفت و آمد و بارگذاری ترافیکی در این منطقه را تشدید می‌کند، گفت: افزایش رفت و آمد موجب افزایش ساخت ‌و ساز و بارگذاری مضاعف پشت مسجد شیخ‌لطف‌الله می‌شود.

 وی ادامه داد: مهمترین نکته این پروژه اجرای آن در نزدیکترین حالت ممکن به یکی از عظیم‌ترین بناهای تاریخی جهان است و همین امر موجب می‌شود همه با نگاهی تیزبین این پروژه را دنبال کنند.

 رییس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان با اشاره به اینکه نبود هیچ اثر تاریخی ثبت شده پشت میدان نقش جهان نباید توجیهی برای چنین مداخلاتی باشد،‌ تصریح کرد: در طرح تفصیلی مشخص شده است که این گذر نه خیابان بلکه تنها معبری با عرض 12 متر است و افزایش عرض آن خلاف قانون است و جای هزاران سوال دارد.

 خیابان آقا نور الله نجفی، یک گذر 12 متری است

 هم‌چنین ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این خصوص گفت: چنانچه فعالیت‌های شهرداری در این منطقه بر خلاف مصوبات کمسیون ماده 5 باشد و احداث گذرگاه آقا نورالله نجفی با عرض بیش از 12 متر انجام شود خلاف قانون است و اداره کل میراث فرهنگی به شدت با آن برخورد خواهد کرد.

 وی با بیان اینکه ایجاد گذر پشت مسجد شیخ لطف‌الله تنها با هدف پیاده رو شدن میدان نقش جهان انجام شده است،‌ گفت: ایجاد گذر 12 متری در محدوده شرقی میدان در بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان و توسط مهندسین مشاور این طرح پیش‌بینی و با توجه به اینکه در مسیر خانه‌های تاریخی نبود در کمسیون ماده پنج پذیرفته شد.

 معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به اینکه یکی از موارد مطرح شده در زمان پیشنهاد این طرح از هم گسیختگی بافت تاریخی پشت میدان با احداث این گذر بود، افزود: پس از مطرح شدن این مسئله مشاور بازنگری طرح تفضیلی تاکیدکرد که این پروژه، خیابان خط‌کشی شده نیست و تنها یک گذر 12 متری با پیچ‌وتاب فراوان است و از گذرهای موجود در این منطقه نیز عبور می‌کند.

 احداث گذرگاه آقانورالله نجفی ضرورتی ندارد

 محمود محمدی، عضو شورای شهر اصفهان و مدرس شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان نیز در این رابطه به خبرنگار ایسنا، منطقه اصفهان گفت: به لحاظ شهرسازی ساخت و سازهایی ماننداین گذر نباید پشت میدان نقش جهان انجام شود.

 وی افزود: مشاور طرح تفصیلی برای جلوگیری از آسیب دیدن خانه مشروطیت عرض این خیابان را کاهش داد و بر اساس طرح تفصیلی شهر اصفهان قرار بود در این منطقه یک خیابان نه بلکه تنها یک گذر 12 تا حداکثر 14 متری که برای دسترسی محلی مناسب است، احداث شود.

 این عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: به عنوان مدرس شهرسازی این تعرضات را به صلاح این منطقه از شهر نمی‌دانم و واقعا نمی‌دانم چه ضرورتی دارد که از خیابان نشاط به سمت میدان یک چنین گذرگاهی وجود داشته باشد.

 محمدی در خصوص نظر شورای شهر اصفهان در خصوص احداث چنین خیابانی گفت: متاسفانه با دیدگاه‌هایی که در شورای فعلی شهر اصفهان وجود دارد و اطلاعی که این دوستان از نظر من در خصوص چنین طرح‌هایی دارند کمتر از تخصص ما استفاده می‌شود.

 وی با بیان اینکه نقش این گذرگاه نباید بیشتر از گذرهایی مثل پشت‌مطبخ و کوی سعدی باشد و تنها امکان تردد آسان تر برای دستری محلی را فراهم کند، ‌تاکید کرد: گذری که قرار است احداث شود نقش ترافیکی نخواهد داشت و فقط یک دسترسی محلی است و من دلیل احداث پارکینگ در این منطقه را نمی‌دانم!

 محمدی با اشاره به اینکه ساخت پارکینگ در مجاور بنای تاریخی عظمی مانند میدان نقش جهان نادرست است،‌ تصریح کرد: احداث پارکینگ در مناطق تاریخی به معنای هدایت خودروها به سمت مکان‌های تاریخی است و از میدان نقش جهان تا خیابان نشاط نباید پارکینگی وجود داشته باشد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان