ramazan
ramazan

غذای راحت و سریع تابستان/ 3

غذای راحت و سریع تابستان/ 3
دستور تهیه مخلوط سبزیجات بخارپز شده
 
این خوراك از آن دسته غذاهای ارزشمندی است كه خیلی لطیف و خوش طعم بوده و بسیار هم راحت آماده می‌شود . برای داشتن غذایی كه تنها در یك ظرف سرو می‌شود ، می‌توانید تكه ای ماهی قزل آلا یا مرغ را بر روی این سبزیجات بگذارید.
مدت زمان مورد نیاز برای تهیه این سالاد : 15 دقیقه
مواد لازم :
1 فنجان هویج نازك خرد شده
2 فنجان كلم برگ خرد شده ، كه ساقه وسط آن گرفته شده باشد
1 عدد پیاز كه درشت خرد شده باشد
ا فنجان كدو سبز كه نگینی خرد شده باشد (كدو را از طول 4 قسمت كرده و به تكه هایی با ضخامت 13 سانت تقسیم كنید )
 
سس:
مقداری روغن زیتون خالص برای مزه دار كردن
1 عدد سیر متوسط له شده
1 قاشق سوپخوری آب لیموی تازه
نمك و پودر فلفل سیاه برای مزه دار كردن
 
طرز تهیه:
1) مقداری آب نمك را در یك بخارپز كه در آن سفت بسته شده است ، به جوش آورید . هویج ها را اضافه كرده ، در آن را ببندید ، و بگذارید به مدت 3 دقیقه بپزد. سپس پیاز و كدو را اضافه كرده و 3 دقیقه دیگر مواد را بخارپز كنید.
 
2) مواد را از دستگاه بخارپز درآورده ، در كاسه ای بریزید.
 
٭مدت زمان لازم برای بخارپز كردن ماهی یا مرغ ، بستگی به ضخامت آنها دارد.
دلخواه :1 قاشق سوپخوری سس سویا
 
برای 2 نفر
 
نكته های آشپزی:
تكان دادن سبد دستگاه بخارپز كمك زیادی به كشیده شدن آب اضافه سبزیجات پخته شده می‌كند ، كه این كار از آبكی و بیمزه شدن سالاد جلوگیری می‌كند .سعی كنید كدو را بیش از حد نپزید چون زیاد پختن آن باعث بیمزه شدن سالاد و كدر شدن رنگ كدو می‌شود..
 
 
 خوراك بادمجان و نخود
 
این غذا نمونه بسیار خوبیست كه نشان میدهد غذاهای گیاهی نیز تا چه اندازه می‌توانند خوشمزه باشند. تركیبی از ادویه های تند ، طعمی‌تند و دلپذیر به آن می‌دهد بدون اینكه كالری زیادی داشته باشد.
مدت زمان مورد نیاز برای تهیه این سالاد : 35 دقیقه
مواد لازم :
1 عدد پیاز بزرگ كه نازك خرد شده است
5 عدد سیر متوسط له شده
1عدد فلفل دلمه ای قرمز متوسط كه از وسط نصف و سپس به قطعه های مربعی5/2 سانتی تقسیم شده است.
1 عدد بادمجان كه به صورت قطعه های 5/2 سانتی خرد شده است.
ورقه های نازك فلفل قرمز
2 قاشق چایخوری زرد چوبه
نصف قاشق چایخوری تركیب ادویه های تند
450 گرم نخود پخته
450 گرم عدس پخته
نصف فنجان سس گوجه فرنگی
1 و یك چهارم فنجان +1 قاشق سوپخوری عصاره سبزیجات (سبزیجات دلخواه را با كمی‌نمك و فلفل در آب جوشانده و سپس از این آب استفاده می‌كنیم )
نصف فنجان كشمش
1 قاشق سوپخوری گشنیز ریز شده
نمك و فلفل برای مزه دار كردن
 
طرز تهیه:
1) 1 قاشق سوپخوری از عصاره سبزیجات را در قابلمه ای گرم كنید. پیاز را كه به صورت پیازداغ درست كرده ایم به این عصاره با درجه حرارت متوسط اضافه كنید و بگذارید 5 دقیقه بپزد. سیر ، فلفل دلمه ای قرمز ، بادمجان ،‌ادویه تند ، و زردچوبه را هم اضافه كنید. برای 1 دقیقه خوب به هم بزنید تا مواد كاملاً مخلوط شوند و بعد عصاره سبزیجات و سس قرمز را اضافه كنید.دوباره مواد را هم زده و درِ قابلمه را ببندید تا با درجه حرارت كم به مدت 15 دقیقه بپزد. مرتب یا حداقل تا زمانیكه فلفل دلمه ای و بادمجان نرم و لطیف شوند ،آنها را هم بزنید.
 
2) نخود ، عدس ، ورقه های فلفل قرمز و كشمش را اضافه كنید . بگذارید 5 دقیقه دیگر بجوشد. مواد را با نمك و فلفل مزه دار كنی د. این غذا را همراه با آبِ آن و كمی‌گشنیز بر رویش، سرو كنید.
 
برای 4 نفر
پیشنهادی برای سرو كردن :  با سالاد كلم مدیترانه ای سرو شود( این سالاد از مخلوطی از 2 عدد كلم بروكلی  متوسط خرد شده،2 قاشق سوپخوری آبلیمو ، 1 قاشق چایخوری سس سویا ، 3 عدد سیر متوسط له شده ،كمی‌روغن زیتون خالص و نمك و فلفل ،تهیه می‌شود- كه ابتدا كلم را در دستگاه بخار پز پخته و سپس بقیه مواد را نیز به آن اضافه می‌كنیم.)
 
نكته های آشپزی:
خرد كردن بادمجان و فلفل دلمه ای در اندازه های 5/2 سانتی باعث می‌شود كه ادویه ها كاملاً به خورد غذا برود بدون اینكه سبزیجات، زیاد از حد پخته شوند . این دستور غذایی طوری تهیه شده است كه به سرعت آماده شود . با وجود این ، زمانیكه ادویه تند و زردچوبه را اضافه می‌كنید ، قبل از اضافه كردن عصاره ، بگذارید خوب بجوشد ( حداقل یك دقیقه ) . با این كار طعم بیشتر و بهتری خواهید داشت .

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان