ramazan
ramazan

اشتباهاتی که شما را بدبخت می کند

اشتباهاتی که شما را بدبخت می کند
نازوب، اگر به دنبال خوشبختی می‌گردید، باید بدانید كه این اشتباهات خوشبختی شما را می‌كشند.بزرگ‌ترین مانع خوشبختی شما چیست؟ شاید خودتان، تعجب كردید؟! در بسیاری از مواقع ما خوشبخت نیستیم زیرا راه‌های خوشبختی در دسترس‌مان را نمی‌شناسیم و به جای آنكه به استقبال خوشبختی برویم، راه ورود آن به زندگی‌مان را سد می‌كنیم. اگر به دنبال خوشبختی می‌گردید، باید بدانید كه این اشتباهات خوشبختی شما را می‌كشند.
 
دكتر فیل مك‌گرا از مشهورترین روانشناسان جهان است كه برنامه تلویزیونی هفتگی‌اش صدها میلیون تماشاگر دارد. در آستانه شروع سال 2013 او در مطلبی در شماره ویژه مجله اپرا وینفری، متذكر شد كه خوشبختی چیزی دست‌نیافتنی نیست. به نظر دكتر فیل تنها با اجتناب از 10 اشتباه می‌توان خوشبختی پایدار را در زندگی به دست آورد.

1 – امروز مهم است یا فردا؟
زندگی كردن در ترس
خیلی از انسان‌ها در هراس از فردا زندگی می‌كنند. سایه ترس روی زندگی آنها گسترده شده و مدام از این می‌ترسند كه فردا چه خواهد شد. اما یك لحظه منطقی فكر كنید، شما كه نمی‌توانید فردا را كنترل كنید، اما چیزی كه می‌توانید آن را كنترل كنید زندگی خودتان، در همین لحظه است. ترس‌تان در مورد آینده را كنار بگذارید و یاد بگیرید همین لحظه را دوست داشته باشید و از آن لذت ببرید. آنچه باید بدانید این است: این لحظه‌ای كه در آن هستید دیگر تكرار نمی‌شود، پس قدر آن را بدانید.
 
2 – همین حالا شكر كنید
شکر گزار نبودن
هرروزی را كه می‌گذرانید باید همراه با شكرگزاری باشد. قطعا اگر فكر می‌كنید كه دلیلی برای شكرگزاری نیست به این فكر كنید كه زنده هستید و می‌توانید هركاری كه می‌خواهید با زندگی‌تان انجام دهید. به این فكر كنید كه حتما در زندگی شما نكات زیادی هستند كه باید برای آنها خوشحال باشید. كافی است كاغذی بردارید و هرچیزی  را که فكر می‌كنید در زندگی‌تان ارزش دارد بنویسید، آن وقت می‌بینید كه باید شكرگزار باشید.
 
3 – خوشبختی یعنی خوب خوابیدن
دیر خوابیدن
كافی است چندروز خوب نخوابید تا فكر كنید كل جهان به هم ریخته است و هیچ‌چیز خوب نیست و هیچ امیدی به آینده وجود ندارد. كم‌خوابی تمركز شما را می‌گیرد و سرعت عمل فكری‌تان را كاهش می‌دهد. همه اینها باعث می‌شود دنیا پیش چشم‌تان تیره و تار شود. برای فرار از این حالت چه می‌كنید؟ به قهوه پناه می‌برید؟ كافئین قهوه باعث می‌شود كه احساس اضطراب و ترس سراغ‌تان بیاید و اوضاع بدتر از این شود.
 
4 – به چه پناه می‌برید؟
پناه بردن به راه‌های نامناسب
وقتی احساس خوشبختی نمی‌كنید چه می‌كنید؟ به سیگار پناه می‌برید؟ یا ممكن است سراغ موارد نامناسب دیگر مثل موادمخدر بروید؟ این كارها می‌تواند وضعیت را از آنچه هست هم بدتر كند. باید بدانید كه آنچه به آن پناه برده‌اید درست و سالم است یا نه، مثلا پناه بردن به غذاها هم در زمانی كه احساس خوشبختی نمی‌كنید، یك اشتباه است.

5 – شما قاضی هستید یا وكیل مدافع؟
قضاوت كردن در مورد دیگران
سعی كنید كه اطرافیان‌تان را درك كنید و بفهمید نه اینكه در مورد آنها قضاوت كنید. شاید این كار سخت‌ترین كار باشد اما زندگی شما را ساده می‌كند. همدل و دلسوز دیگران باشید و آنها را دوست داشته باشید تا زندگی خوشحالی داشته باشید.
 
با این شیوه‌ می‌توانید خوشبختی پایدار را به زندگی‌تان وارد كنید. همدلی و همراهی كلید ارتباط است و با ارتباط است كه شما از تنهایی خارج می‌شوید و می‌توانید همراهی و همدلی دیگران را داشته باشید و هرگز تنها نمانید.

6 – كدام نیمه مهم است؟
شكایت كردن
فكر می‌كنید كسی وجود دارد كه از یك فرد غرغرو و همیشه شاكی خوشش بیاید؟ اگر خودتان آن آدم همیشه شاكی و بداخلاق و عصبانی باشید چه؟ شاید شما همیشه این احساس را دارید كه آدمی منطقی هستید و همیشه براساس واقعیات قضاوت می‌كنید، اما اگر همه به شما می‌گویند «بدبین» بد نیست كه در دیدگاه‌های خودتان تجدیدنظر كنید و به جای دیدن نیمه خالی لیوان، همیشه نیمه پر لیوان را ببینید. با خوش‌بینی زندگی زیباتر می‌شود و احساس خوشبختی به زندگی شما وارد می‌شود.
 
7 – از خودتان بدتان می‌آید؟
اول خودت، بعد دیگران
پژوهش‌ها می‌گویند كه حدود 15درصد از زنان از وضعیت جسمی و شكل ظاهری خود راضی نیستند. این بسیار ناراحت‌كننده است.
شما باید افكار منفی را از زندگی‌تان بیرون كنید و بهتر است این كار را اول از خودتان شروع كنید؛ نه اینكه خودشیفته و بیش از حد مغرور شوید، اما آنچه را كه هستید، بپذیرید.
زمانی كه خودمان را دوست نداشته باشیم، نمی‌توانیم دیگران را دوست بداریم. از همین حالا شروع كنید، در آینه خودتان را نگاه كرده و حس پذیرش خودتان و علاقه به خودتان را لمس كنید.
 
8 – استثنائا این‌بار ایده‌آل نباشید
فكر كردن دائمی به ایده‌آل‌ها
همیشه می‌خواهید بهتر و بهترین باشید؟ می‌خواهید بی‌عیب و نقص باشید؟ خب بهترین و كامل‌ بودن تقریبا غیرممكن است باید بدانید كه اگر تمام تلاش‌تان را می‌كنید كه موفق باشید، همین یعنی اینكه شما «عالی» هستید.
دراین صورت باید از آنچه هستید و آنچه انجام داده‌اید، راضی باشید. زندگی كوتاه است و اگر این موضوع را درنظر نگیرید، همین زمان كوتاه را هم از دست خواهید داد. بهترین كار این است كه از تك‌تك دقایق عمرتان لذت ببرید.

9 – مرده؟ زنده‌اش كنید
تقصیر ها را به گردن زمان انداختن
«وقت ندارم»، «نمی‌توانم به كارهایم برسم»، «به هیچ كاری نمی‌رسم» اینها جملات و شكایات شایعی هستند اما نباید تقصیراتی را كه متوجه خودتان است به گردن نداشتن زمان بیندازید.
اگر دوست دارید كاری را انجام دهید یا اگر كار مهمی دارید كه حتما باید انجام شود باید زمانش را پیدا كنید، هرقدر هم كه سرتان شلوغ باشد قطعا زمان‌هایی وجود دارد كه می‌توانید از آنها استفاده كرده و آنها را از حالت مرده خارج كنید. قدرت برنامه‌ریزی و حذف چیزهای غیرضروری شما را موفق خواهد كرد؛ شك نكنید.

10 – موج‌سواری كنید
عدم تمایل به تغییر و عدم پذیرش تغییرات پیرامون
زندگی مثل دریایی است كه هر موج آن یك تغییر در زندگی شما ایجاد می‌كند. بهتر است موج‌سواری بلد باشید یا اینكه سعی كنید درخلاف جهت موج‌ها شنا كنید؟ همه چیزهایی را كه دارید دوست داشته باشید اما بدانید تغییرات لزوما به معنای از دست دادن هرچه دوست دارید نیست.
وقتی بپذیرید كه تغییر جزئی از زندگی است بیشتر قدر آنچه دارید را خواهید دانست و انسان خوشحال‌تر و خوشبخت‌تری خواهید بود.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان