ramazan
ramazan

راحت بگویید نه ….!

راحت بگویید نه ….!
 
نازوب، چند روش كه برای راحت شدن و نه گفتن وجود دارد. این روش‌ها می‌تواند به شما كمك كند تا زیر بارهر كاری نروید.
 
1 – سعی كنید پاسخ مثبت دهید
شاید عجیب به نظر برسد اما برای كسانی كه واقعا نمی‌توانند نه بگویند این بهترین روش است. شما اول پاسخ مثبت می‌دهید و سپس می‌توانید به دو صورت عمل كنید. یكی این كه بگویید: « بله، البته من الان گرفتارم و سرم شلوغ است، آیا می‌توانی این كار را یكی دو ماه بعد از من بخواهی؛ چون اگر الان این كار را بپذیرم مطمئنا وقت كافی برای خوب انجام دادنش ندارم!»
در هر دو مورد شما درخواست‌ كننده را نا امید نكرده‌اید اما كار خلاف میلتان را هم قبول نكرده‌اید!
 
2 – تعهدات خود را بدانید
به منظور این كه بدانید چه موقع باید نه بگویید ، لازم است كه بدانید چه كارهایی دارید. شما باید لیستی از تمام كارهایی را كه باید انجام دهید داشته باشید. هر گاه به این لیست نگاه كنید خواهید فهمید كه می‌توانید تعهد جدید را قبول كنید یا نه.
 
3 – برای وقت خود ارزش قائل شوید
دلیل این كه بسیاری از افراد نمی‌توانند نه بگویند به این خاطر است كه احساس می‌كنند وقتشان به اندازه وقت دیگران ارزش ندارد. یاد بگیرید كه برای وقت خود ارزش قائل باشید و بدانید كه شما زمان محدودی در اختیار دارید و در آن زمان محدود می‌توانید كارهای مفیدی انجام دهید و یاد بگیرید كه به دیگران هم نشان دهید كه وقتتان ارزشمند است و هر كاری را قبول نمی‌كنید.
 
4 – مودب اما قاطع باشید
اشتباهی كه اكثر افراد انجام می‌دهند این است كه قاطع نیستند. آنها ممكن است نه بگویند، اما در عمل نشان می‌دهند كه دو دل هستند و تردید دارند. اگر شما این گونه باشید فرد مقابل به قدری اصرار می‌كند تا پاسخ مثبت از شما بشنود. باید اگر واقعا منظورتان نه است، نشان بدهید كه قاطع هستید و نظرتان عوض نمی‌شود. البته این كار را باید با ادب كامل انجام دهید.
 
5 – اظهار کنید سرتان شلوغ است
گاهی اوقات هم كه حدس می‌زنید بزودی شخص مقابل درخواستی را از شما خواهد كرد كه وقت انجام آن را ندارید می‌توانید قبل از درخواست او، اظهار كنید كه سرتان شلوغ است . پس شخص مقابل احتمالا به خود اجازه درخواست جدید نمی‌دهد.
 
6 – به طرف مقابل نشان دهید كه دوست دارید درخواستش را اجرا كنید اما به دلیل كمبود وقت نمی‌توانید.
 
7 – هرگز نگویید كه متاسف هستید چرا كه اگر عذرخواهی كنید نشان می‌دهد كه نه گفتن شما كار غلطی بوده و شما حق نداشته‌اید نه بگویید.
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان