سوال کاربر:

من میخواستم بدونم علت تغییر رنگ و تیره شدن سطح بیرونی اندام تناسلی خانوم ها چیه؟؟

این مشکل برای خودم پیش اومده ممنون میشم جواب بدین
ودرمورد راه درمان کمکم کنید
آیا من باید به پزشک مراجعه کنم؟؟
من مجرد هستم ورابطه جنسی هم نداشتم

جواب:

 قبل از وارد شدن به این موضوع اول اجازه بدهید که در مورد رنگ پوست توضیحی بدهم  . رنگدانه های پوستی (ملانین) ماده ای میباشند که بوسیله سلول های ملانوسیت در پوست تولید می شوند . افراد تیره پوست دارای ملانین بیشتری در پوست هستند….

 لک های تیره در پوست ، در اثر تجمع و ته نشین شدن ملانین و همچنین افزایش سلول های رنگدانه ساز در پوست پدیدار میشوند .
در دید کلی تغییرات در رنگ پوست میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد . از مهمترین آن عاملهای ژنتیکی و تغییرات هورمونی است . از سویی بعضی از عارضه ها بر تغییر پوست تاثیر میگذارند از جمله : بیماری های متابولیستیک (سوخت و ساز) ، بیماری های التهابی ، Acanthosis nigricans ، اختلالات ژنتیکی ، عفونت های پوستی ، کمبود ویتامین ها ، بیماریهایبدخیم پوستی ، داروها ، سوء تغذیه ، حاملگی ، پرکاری یا کم کاری تیروئید ، بیماری کوشینگ ، سندرم تخمدان پلی کیستیک ، عوامل شیمیایی ، فعال شدن بیش از حد انسولین ، بیماری آدیسون ، نور آفتاب ، ملاسما (لک صورت) و غیره .

تراکم سلول های حاوی رنگدانه های پوست در سطح پوست یکسان نیست . آنها در نوک پستان ، صورت و ناحیه ی تناسلی بیشتر هستند و همچنین میزان آنها در نقاط در معرض نور بیشتر میباشند . نژادهای مختلف دارای ملانین یکسان نیستند .

اکثرا تیرگی لب داخلی (labia minora) به دلیل تغییرات هورمونی ، تحریک پوستی و بارداری میباشد . این تیرگی  بعد از سن بلوغ ممکن است بیشتر شود . رنگ تیره  لب داخلی در سن بلوغ به علت تجمع رنگدانه ملانینی است که به پوست رنگ میدهد . در خانم های بالغ تجمع این رنگدانه ها میتواند بیشتر بر روی نوک پستان ، کلیتر و لبهاى فرج صورت گیرد و در دوران شیردهی میزان آن بر روی نوک پستان بیشتر میشود .

لکه های قهوه ای رنگ می تواند بر اثر آلرژی تماسی یا قارچ نیز باشد . در صورتی که  بر اثر التهاب و عفونت قارچی باشد میتوان آنرا با  درمانهای جلدی علاج نمود .  پاره ای از نقاط تیره را با لایه برداری و یا لیزر میتوان بر طرف کرد که نمونه بزرگ آن مایکل جکسون ستاره موزیک پاپ آمریکاست .

با افزایش سن زنان ، بافت چربی زیر پوست نازک تر می شود و سیاهرگها اغلب به آسانی قابل رویت میگردند و پوست ناحیه مارک سیاه مایل به آبی بخود میگیرد که حالتی طبیعی است . در این ارتباط خانمها بیشتر به کشاله ران حساس میشوند .

همانطوریکه گفته شد در مجموع تیره شدن لبهای فرج در سنین بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی ، بلوغ و تغییرات منظم بدن در حال رشد میباشد . اگر شما در بیست سالگی یا بیشتر باشید ، این حالت معمولا می تواند به دلیل تغییرات هورمونی ، داروهای ضد بارداریو موارد هورمونی مشابه باشد . اگر هر گونه درد ، ناراحتی ، خارش ، تورم یا سایر علایم غیر عادی را داشته باشید با دکترتان مشاوره نمائید .  اما اگر غیر از تیره شدن بقیه موارد سلامتیتان طبیعی باشد دلیلی برای غصه خوردن وجود ندارد و زیاد به آن خیره نشوید