ramazan
ramazan

مدت زمان مرخصی زایمان مادران افزایش یافت

مجموعه : اخبار
مدت زمان مرخصی زایمان مادران افزایش یافت
به گزارش نازوب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح لایحه قوانین تنظیم جمعیت و خانواده كه از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود به دولت اجازه دادند مرخصی زایمان مادران را به ۹ ماه افزایش دهد و همسر آنان نیز از دو هفته مرخصی اجباری ( تشویقی ) برخوردار شوند.
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در جلسه علنی مجلس با ۱۴۵ رای موافق، ۱۲ رای مخالف، ۱۵ رای ممتنع از مجموعه ۲۰۴ نماینده حاضر لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده كه از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود را اصلاح و به تصویب رساندند.
 
در ماده واحده این لایحه آمده است كه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون كلیه محدودیت های مقرر در قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۳۷۲ و اصلاحات آن و سایر قوانینی كه براساس تعداد فرزند برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است لغو می شود.
 
در تبصره ۱ این ماده است: دولت می تواند هر پنج سال یك بار با توجه به نتایج سرشماری های عمومی نفوس، تركیب جمعیتی و شاخص های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در چهارچوب سیاست های كلی نظام و با رعایت شاخص های مندرج در قانون برنامه پنج ساله با ارایه لایحه به مجلس نسبت به برقراری امتیازات یا ایجاد محدودیت ها براساس تعداد فرزندان اقدام كند.
 
این قانون به مادرانی كه سن فرزندان آنان به ۹ ماهگی نرسیده است تسری می یابد و مادر می تواند تا سن ۹ ماهگی نوزاد از مرخصی زایمان استفاده كند.
 
«موید حسینی صدر» نماینده مردم خوی در مجلس نیز پس از تصویب این لایحه طی اخطار اصل ۷۵ قانون اساسی گفت: ۱۵ روز مرخصی كه برای همسران در نظر گرفته شده باعث ایجاد هزینه و بارمالی برای دولت می شود بنابراین مصوبه خلاف قانون اساسی است.
 
حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدحسن ابوترابی فرد» كه ریاست جلسه را برعهده داشت اظهارداشت: این لایحه به تصویب رسیده و اخطار نسبت به مصوبه بلااثر است.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان