ramazan
ramazan

دیدگاه خواندنی نامزدها نسبت به زنان جامعه

مجموعه : اخبار
دیدگاه خواندنی نامزدها نسبت به زنان جامعه
نازوب، مسائل حوزه زنان یکی از پرمخاطب‌ترین و حساس‌ترین مبحث در برنامه‌های هر نامزد ریاست جمهوری در ایران است. زنان نیز به دلیل ارتقاء سطح آگاهی و شناخت حقوق و تکالیف‌شان بیش از گذشته به این گونه مسائل اهمیت می‌دهند. این موضوع بیان شعاری مسائل زنان را تا حد زیادی از بین برده است.

اشتغال، توجه به بیمه زنان خانه دار، رفع تبعیضها، امنیت و… مهمترین برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری در حوزه زنان است. مشکلاتی قدیمی که از هر دولتی برای دولت بعدی به ارث مانده حال باید دید منتخب یازدهم مردم برای ریاست جمهوری می تواند اقدامی عملی برای رفع مشکلات تاریخی زنان انجام دهد یا خیر؟ در ادامه دیدگاههای 8 کاندیدای ریاست جمهور در خصوص زنان می آید:

سعید جلیلی

نگاه غرب به زن نگاه هزینه فایده است و در نگاه غربی تشکیل خانواده اهمیتی ندارد و ساختار سیاسی و اقتصادی آنان نیز بر این مبنا شکل گرفته است.درصورتی که خانواده کوچک‌ترین واحد جامعه است واین مسئله نگاه ما را از آنان متفاوت می‌کند. هویت زن در فرهنگ ما مادر بودن تعریف می‌شود و ما زن را در اندیشه اقتصادی و به‌عنوان نیروی کار نگاه نمی‌کنیم.نقش زن بسیار تعیین کننده است ، وقتی از مقاومت به‌عنوان عنصر ظرفیت نام‌ برده‌ می‌شود به این معناست که زن در خانواده عنصر مقاومت است مانند نقش زنان در دوران دفاع مقدس.حضور زنان در دوران دفاع مقدس مجاهدانه بوده است و ما نباید در بحث زن در جهان متهم باشیم بلکه باید در این زمینه مدعی باشیم و همان‌گونه که غرب بر مبنای فرهنگی و فکری خود 300 سال کار کرده‌ است ما در راستای مقابله اگر تأخیر نداریم در نگاه مترقی و انقلابی باید تعجیل کنیم و این جایگاه را در گفتمان انقلاب تعریف نماییم.

محسن رضایی

درباره اشتغال زنان باید به راه‌های متعددی که کشورهای گوناگون پشت سر گذاشته ‌اند و تجربیاتی که آنها دارند، توجه کرد.در بسیاری از خانه‌ های روستایی در کشورهای تایوان، مالزی، کره و چین، ابزار الکترونیکی را صبح به صبح به درب خانه‌ ها و برای مونتاژ کردن در کارگاه ‌های کوچک خانگی توسط خانم ‌ها می ‌آورند و شب این قطعات را که تبدیل به ساختارها و سازه‌ هایی شدند، از میان آنها جمع می ‌کنند و همین عامل خود سبب بسیاری از موفقیت ‌ها در حوزه اقتصاد این کشورها شده که ما نیز می‌ توانیم از مشابه این مدل ‌ها برای مدیریت کشور در حوزه اقتصاد و اشتغال بهره ببریم.با پرداخت وام به زنان در حوزه های مختلف حتی IT اشتغال خانگی را توسعه می دهیم و در کنار آن آموزش هایی را نیز لحاظ خواهیم کرد تا زنان و دختران فارغ التحصیل به زودی جذب بازار اشتغال خانگی شوند و دوباره به هرکس که در این زمینه فعالیت بهتری داشته باشد، وام پرداخت می شود.بانوان ایران اسلامی دارای ظرفیت های بسیار بزرگی در تمامی بخش ها و ابعاد هستند که یقیناً در دولت من بانوان حضور پررنگی خواهند داشت و حتما وزیر زن هم در کابینه‌ ام خواهم داشت.

محمد باقر قالیباف

در حوزه مدیریتی و باورهای فکری خیلی نگاه جنسیتی به موضوعات ندارم که بخواهم همه کارها را به خاطر مرد یا زن بودن در همه لایه‌ها پیش ببرم اما با توجه به این‌که در جامعه ما باورهای دینی، مذهبی و فرهنگ ایرانی حاکم است باید با اوج تدبیر و عقلانیت از همه ظرفیت‌های موجود برای رفاه حال بانوان استفاده کنیم.حدود 50 درصد از جمعیت شهر ما را زنان تشکیل می‌دهند و همین طور آمارها نشان می‌دهند بیش از 50 درصد موقعیت‌های آموزشی را در سطوح عالی خانم‌ها در یک رقابت کاملا آزاد به دست آورده‌اند که این افراد اگر برایشان محیط و موقعیت مناسب در جامعه ایجاد نشود نمی‌توانند آموخته‌های خود را منتقل کنند و پس از تحصیل مجبورند به سمت منازل برگردند که این چیزی جز افسردگی و عدم موفقیت در زندگی را برای آنها ندارد

سید محمد غرضی

حضور زنان، جوانان و احزاب در عرصه سیاسی تنها نتیجه این است که جامعه اقتصادی و اداری کشور دارای انسجام لازم باشد. اینکه 4 نفر از زنان در مجلس بنشینند و یا هر شرکتی موظف شود که زنان را به عضویت هیئت مدیره خود در بیاورد به هیچ عنوان پایدار نیست. طی 100 سال گذشته دولت ‌های گوناگونی آمده ‌اند و این حرف را زده‌ اند، اما به دلیل اینکه افرادی که وارد کار شده ‌اند دارای پشتوانه قویی نبودند، به سرعت حذف شدند.

محمد رضا عارف

در حال حاضر بیش از 55 درصد دانشجویان دانشگاه‌ های کشور را دختران تشکیل می‌ دهند. یک سرمایه عظیمی که در اختیار ماست، ولی متأسفانه از این سرمایه در برنامه ‌های سازندگی و پیشرفت کشور کمتر استفاده شده است. من در برنامه های خود در نظر دارم نرخ مشارکت زنان را در بخش ‌های مختلف اضافه کنم و همچنین خانه ‌داری را اولاً یک شغل بدانم، لذا بیمه زنان خانه ‌دار را به جد دنبال خواهم کرد. زنان خانه دار اطمینان داشته باشند تبعیض ها و مشکلاتی که وجود دارد را بطور جدی دنبال می ‌کنیم.

علی اکبر ولایتی

پرهیز از نگاه ترحم آمیزکلیشه ای به بانوان ایران و کوشش دربازیبای جایگاه زن در جامعه ،توجه به حق اجتماعی زنان برای حضور در عرصه های اجتماعیکه با وظایف آنها در خانواده تعارضی ندارد ،توجه به زنان سرپرست خانواده در برنامه دولت و تامین مجتمع های آپارتمانی مناسب برای آنها

حسن روحانی

تبعیض برای زنان ما قابل قبول نیست. جنسیت نمی تواند معیار درستی برای تصدی مسئولیت ها در جامعه باشد. در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها باید زنان همانند مردان نقش ایفا کنند . امروز که نیاز به حرکت جامعه برای رشد داریم باید جمعیت 50 درصدی زنان را مورد توجه قرار دهیم . حتی باید امروز در برخی مشاغل مدیریتی سهمی برای زنان قائل شویم . با یک عقب ماندگی مزمن تاریخی در این زمینه مواجهیم و باید این عقب ماندگی جبران شود . پوشش خدمات بیمه ای باید بین همه زنان جامعه به خصوص زنانی که سرپرستی خانواده را بر عهده دارند ، گسترش یابد.
در دولت تدبیر و امید تبعیض ناروا بین زنان و مردان برداشته خواهد شد ، در دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت ، جنسیت معیار نخواهد بود . پوشش بیمه خدمات تأمین اجتماعی برای زنان برقرار خواهد شد و مسائل فرهنگی زنان از طریق پلیسی دنبال نخواهد شد . معیشت مردم ، به ویژه معیشت زنان بهبود خواهد یافت و اقتصاد کشور از بی رونقی ، رکود و شرایط اضطراری خارج خواهد شد . شرایط پرخاشگری و بداخلاقی در جامعه به شرایط مدارایی تبدیل خواهد شد.

حداد عادل

برای پیشرفت کشور به حضور زنان در جامعه نیازمندیم؛ چراکه زنان جمعیت عمده ‌ای از کشور را تشکیل می‌‌دهند و از نظر بهره هوشی نیز از مردان کمتر نیستند. امروز ما شاهد رشد علمی و اجتماعی زنان در کشور هستیم. من 50 سال پیش که در رشته فیزیک تحصیل می‌کردم، فقط 3 هم رشته‌ای خانم داشتم.در جمهوری اسلامی زمینه برای حضور زنان فراهم است. وقتی امام در پاریس بودند، خبرنگاران از ایشان سؤال می‌کردند که وقتی شما امور را در دست بگیرید، تکلیف زنان چه می‌شود؟ آنها تصور می‌کردند که با پیروزی انقلاب زنان باید در خانه بنشینند و از فعالیت اجتماعی باز می مانند؛ در صورتی که همه دیدند اینگونه نبود.در فرهنگستان زبان و همین طور بنیاد سعدی که بنده مسئولیت آن را برعهده دارم، بیش از 50 درصد افراد شاغل را زنان تشکیل می ‌دهند و در سطوح بالا نیز فعالیت می ‌کنند. هیچ خانمی به واسطه زن بودنش مانعی برای پیشرفت و ترقی ندارد و زمینه برای آنها فراهم است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان