ramazan

استخراج طلا با آرد ذرت!

مجموعه : علم و فناوری
استخراج طلا با آرد ذرت!
به گزارش نازوب، محققان دانشگاه نورس‌وسترن به راهکاری دست یافته‌اند که از آرد ذرت (cornstarch) به جای سیانید، برای استخراج طلا استفاده می‌کند.

طلا به عنوان ماده‌ای گرانبها، فلزی فریبنده است. استخراج این ماده که در ابزار الکترونیکی مصرفی، جواهرات و سنگ معدن به کار می‌رود، بسیار دشوار بوده و اکثر فرایندهای مدرن این عمل را با ترکیبی فوق‌العاده سمی نمک‌های سیانید انجام می‌دهند.

سیایند طلا را صافی می‌کند، اما به درون زمین فرو می‌رود و موجب بروز مشکلات محیطی و تهدیداتی برای سلامتی انسان می‌شود.

آرد ذرت شامل شیمی پیچیده‌ای بوده اما ارزان، دوست‌دار محیط زیست و عاری از هر ماده مشکل‌آفرینی است.

تیم تحقیقاتی به رهبری فریزر استودارت، شیوه جدید را به طور تصادفی و زمانی که در جستجوی هدف دیگری بود، کشف کرد.

یکی از اعضای این تیم در تلاش برای ساختن مکعب‌های سه بعدی از طلا و نشاسته بود. هدف از این عمل استفاده از این دو ماده به عنوان کانتینرهای ذخیره برای گازها و مولکول‌های کوچک، گزارش شد.

اما ترکیب مایع نمک‌های حل‌شده طلا-برمید و یک قند مشتق شده از نشاسته، هیچ مکعبی را تشکیل نداد، بلکه سوزن‌هایی (needle) را شکل داد.

این موضوع عجیب به نظر می‌رسید، بنابراین محققان تصمیم گرفتند که این فرایند را تکرار و اشکال مختلف قند را آزمایش کنند.

آن‌ها دریافتند که آلفاسیکلودکسترین یک قطعه نشاسته حلقوی با شش مولکول گلوکز است و بهترین شیوه برای ایزوله‌کردن طلاست.

خوشه‌های آنی سوزن‌های آن از هزاران نانوسیم تشکیل شده که قطر هر یک 1.3 نانومتر است و حاوی اتم باردار طلا در درون چهار اتم‌ برمید هستند.

تعامل بین قطعه نشاسته و طلا امکان بازیابی انتخابی آهن را از پلاتینم، پالادیم و دیگر مواد، فراهم می‌کند.

دانشمندان امیدوارند این شیوه منجر به روشی ارزان‌تر و دوستدار محیط زیستی برای بازیابی طلا از هر ماده‌ای شود.

جزئیات این تحقیق در مجله Nature Communications منتشر شده است.

راهنمای اقامت و مهاجرت