ramazan
ramazan

معتادان سیخ به دست، صندوق‌های بی‌سپر!!

مجموعه : اخبار
معتادان سیخ به دست، صندوق‌های بی‌سپر!!
به گزارش نازوب، در حال حاضر بیش از 8 میلیون و 500 هزار صندوق صدقات در سراسر کشور نصب است که بنا به گفته یکی از مسئولان کمیته امداد بیشتر از 70درصد مبالغ صندوق‌ها سرقت می‌شود. این معضل، کمیته امداد را بر آن داشت که تا پایان سال 1390 صندوق‌های دیجیتالی را جایگزین صندوق‌های فعلی کند، اما تا کنون تنها 200 صندوق دیجیتالی شده است و سرقت‌ها با قدرت تمام در حال فراگیر شدن است!
 
در دو، سه سال اخیر صندوق‌های صدقات نیز از گزند سارقان که بیشتر معتاد و کارتن‌خواب هستند در امان نمانده‌اند و به شیوه‌های مختلفی اقدام به سرقت از صندوق‌های صدقات کرده‌اند. به این صورت که در قدم اول شکاف مخصوصی که برای انداختن سکه یا اسکناس روی صندوق‌ها وجود دارد را گشاد می‌کردند. بعد با سیم مفتول و ترکه‌ای که مواد چسبنده‌ای مانند آدامس به سر آن می‌زدند، سیم مفتول یا ترکه را وارد صندوق کرده و به اسکناس‌های در‌شت می‌چسباندند و اسکناس‌ها را از صندوق‌ها بیرون کشیده و سرقت می‌کردند. با لو رفتن این ترفند، در مرحله بعد سارقان اقدام به چسبناک کردن شکاف مخصوص انداختن اسکناس می‌کردند که با این شیوه اسکناس در مدخل ورودی شکاف مخصوص گیر کرده و سارقان بدون احتیاج به باز کردن شکاف به راحتی اسکناس‌ها را بیرون کشیده و سرقت می‌کردند.
 
سرقت 70درصدی!

با فرا‌گیر شدن سرقت‌هایی که پیشتر شرح داده شد، اعتماد مردم از نهاد سلب شده و برخی از خانواده‌های تحت پوشش وقتی ببینند کمک‌های کمیته امداد نمی‌تواند با امر تورم حداقل تعادل را برقرار کند، احتمال اینکه به مسئولان کمیته امداد مشکوک و ظنین شده و احتمال سوءاستفاده از کمک‌های مردمی را به مسئولان این نهاد نسبت دهند، بسیار زیاد است. چرا که یکی از مسئولان کمیته امداد در گفت‌وگو با رسانه‌ها که در چند ماه گذشته صورت گرفته، مدعی شده بود که 70‌درصد کمک‌های مردمی از صندوق‌های این نهاد سرقت می‌شود. آنچه مسلم است کمیته امداد هنوز هم نتوانسته مانع از این سرقت‌ها شود.
   
جایگزینی صندوق‌های دیجیتالی

بحث سرقت از صندوق‌های صدقات تا به جایی پیش رفت که متولی این جریان، یعنی کمیته امداد را بر آن داشت که صندوق‌های صدقات دیجیتالی را جایگزین صندوق‌های صدقات کند و با این روش مانع از سوء‌استفاده از کمک‌های مردمی شود. این راهکار، راهکار درستی به نظر می‌آمد. از این رو، کمیته امداد با امضای تفاهم‌نامه‌ای با یکی از بانک‌ها که در شهریور ماه سال 1389صورت گرفت وارد مرحله دیگری شد.

در این راستا، حسین انواری، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره ) طی گفت‌و‌گویی که با رسانه‌ها داشت، اظهار کرده است که تا پایان سال 1390 تمام صندوق‌های صدقات، دیجیتالی می‌شوند؛ این در حالی است که با گذشت یک سال و سه ماه از وعده‌ای که مسئولان کمیته برای اجرایی این طرح داده‌اند تنها 200 صندوق دیجیتالی شده است! جالب اینجاست در شرایطی که ظن و گمان‌ها در حال افزایش است و باب گفت‌و‌گو پیرامون این بحث هر روز فراخ‌تر می‌شود، مسئولان کمیته امداد هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای به خبرنگاران رسانه‌ها نمی‌دهند!


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان