ramazan
ramazan

روی ضد آفتاب می توانیم پنکک بزنیم

روی ضد آفتاب می توانیم پنکک بزنیم
به گزارش نازوب، دکتر افشین صدیق‌ها به تبیین ویژگی‌های یک ضدآفتاب خوب پرداخت و گفت: معمولا یک ضدآفتاب خوب باید چند ویژگی اصلی داشته باشد، به عنوان مثال باید برای بیمار قابل پذیرش و مناسب باشد، به طوری که به خوبی جذب پوست شده و ماندگاری داشته باشد.

وی افزود: مسئله دیگر خاصیت اصلی ضدآفتاب‌ها یعنی پوشش کافی در مقابل UV یا همان اشعه نور خورشید است که شامل نور UVA و UVB می‌شود. معمولا ضدآفتاب‌هایی که در بازار موجود هستند بیشتر همین اشعه UVA و UVB را پوشش می‌دهند، ولی ضدآفتابی به عنوان ضدآفتاب خوب معرفی می‌شود که بتواند طیف مرئی را هم پوشش دهد. اما چون کرم‌های دارای این خاصیت، سنگین‌ هستند و احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کنند، پذیرفتن آنها از سوی مردم راحت نیست.

این متخص پوست درباره تفاوت کرم‌های ضدآفتاب برای پوست‌های چرب، خشک و معمولی اظهار کرد: پوست همه ما به یک شکل آفریده نشده است، برخی پوست خشک دارند و برخی چرب که نگه‌داری از هر کدام نیز شیوه خاص خودش را می‌طلبد. بدیهی است که اگر صورت چرب باشد باید از کرم فاقد چربی استفاده کرد و بالعکس.

وی با توضیح این مطلب که معمولا پوست‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، ادامه داد: دسته اول پوست‌های چرب یا متمایل به چرب هستند که احتمال جوش زدن آنها در شرایط مختلف وجود دارد. به همین خاطر اگر فردی سابقه جوش زدن داشته باشد، باید ضدآفتاب فاقد چربی استفاده کند با این پیش فرض که ضدآفتاب‌های فاقد چربی به خوبی روی پوست نمی‌خوابند.

صدیق‌ها افزود: بعضی بیماران هم پوست چرب و در عین حال همراه با Dermatit Seborreic یا همان پوسته شدن یا احساس خشکی و کشیدگی پوست بخصوص بعد از شستن است را دارند که این حالت مانع از نشستن ضدآفتاب فاقد چربی روی پوست آنها می‌شود. این افراد معمولا قبل از استفاده از ضد آفتاب فاقد چربی از کرم مرطوب کننده هم استفاده می‌کنند.

این متخصص پوست در پاسخ به اینکه " آیا می‌توان به همراه ضدآفتاب از سایر کرم‌ها چون مرطوب کننده‌ها و روشن کننده‌ها استفاده کرد؟" گفت: بسیاری از زنان به عنوان زیرساخت از کرم‌های دیگر استفاده می‌کنند. چه بهتر ضدآفتابی استفاده بشود که این خاصیت‌ها را همزمان داشته باشد. مثلا ضدآفتابی که خوب روی پوست می‌نشیند، پذیرشش برای بیمار راحت‌تر است و به علت تداخل کمتر با سایر کرم‌ها، اثربخشی بالاتری دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا زدن پنکک و پودرهای سفیدکننده بر روی ضدآفتاب، یک اقدام صحیح است، گفت: باید دقت شود که پنکک‌ها اثربخشی ضدآفتاب را کم می‌کنند. علاوه بر این پنکک در برخی مواقع باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود که به هیچ وجه مطلوب نیست. بنابراین بهتر است در صورت تمایل، ضد آفتابی را انتخاب کنید که خاصیت آرایشی و پوشش‌دهندگی را نیز در خودش داشته باشد.

با SPF چگونه برخورد کنیم؟

صدیق‌ها درباره SPF کرم‌های ضدآفتاب توضیح داد: SPF معیار و مقداری است که می‌تواند اثر نامطلوب آفتاب را بر روی پوست پوشش دهد. SPF برای بدن حداقل عدد 15 و برای صورت عدد 30 است. اما آنچنان که تصور می‌شود اختلاف چندانی میان SPF 100 و 30 وجود ندارد. در واقع می‌توان گفت SPF بالا مزیت زیادی ندارد، به علاوه اینکه ممکن است از لحاظ نشستن بر روی پوست هم چندان مطلوب نباشد.

این متخصص پوست تاکید کرد: لزوما SPF بالا، دلیلی بر خوب بودن یک ضدآفتاب نیست.

وی در پاسخ به اینکه لازم است ضدآفتاب‌ها هرچند مدت یکبار تجدید شوند، گفت: لازم است ضدآفتاب هر دو ساعت یک بار و بعضی هم هر چهار ساعت یکبار تمدید شوند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان