ramazan
ramazan

رژیم یویو چیست ؟

رژیم یویو چیست ؟
نازوب، افرادی که با کاهش دریافت انرژی و غذا، وزن خود را کاهش داده و بعد از مدتی رژیم غذایی را رها می کنند ، نه تنها لاغر نمی شوند بلکه نسبت به قبل از رژیم، چاق تر هم می شوند. این نوع رژیم گرفتن را رژیم یویو (YoYo) می نامند. رژیم یویو رژیمی است که فرد مدتی رژیم گرفته، سپس آن را رها کرده و مجدداً رژیم می گیرد و این رویه همچنان تکرار می شود.

یک تحقیق نشان داده است، کسانی که همیشه در حال رژیم هستند( یعنی رژیم یویو ) بیشتر از بقیه، در معرض ابتلا به حملات قلبی، فشار خون بالا و دیابت هستند. سایرتحقیقات نیز این مطلب را تأیید می کند .

هرگاه وزن بدن شما، به سرعت زیاد شود، کبد مقدارزیادی چربی می سازد که این چربی اضافی با مسدود وسفت کردن رگ های بدن، احتمال حملات قلبی و فشار خون بالا را افزایش می دهد. کاهش سریع وزن هم، تشکیل سنگ های صفراوی را افزایش می دهد.

کبد، فرآورده های ناشی از متابولسیم را از جریان خون گرفته، آن ها را به صفرا تبدیل و در کیسه صفرا ذخیره می کند.

صفرا دارای کلسترول است که باعث تشکیل سنگ های صفراوی می شود. اسیدهای صفراوی با محلول کردن کلسترول، مانع از تشکیل این سنگ ها می شوند. این اسیدها از غذایی که می خوریم، تشکیل می شوند. کاهش دریافت غذا، ازتشکیل اسیدهای صفراوی توسط کبد جلوگیری کرده و باعث می شود کلسترول به سنگ تبدیل شود.

تحقیق دیگری نشان داد رژیم یویو، سرطان رحم، سینه و پروستات را گسترش می دهد. در این تحقیق، یک پزشک به مدت ۳ روز پیاپی، سه هورمون مشابه استروژن، به موش ها تزریق کرد.

بتاهگزاکلروسیلکوهگزان شکلی ازاستروژن است که در بافت چربی ذخیره می شود. DDT، نیز یک حشره کش استروژنی است که در بافت چربی جمع می شود. بتا HCH شکل دیگری از استروژن است که در یکنوع حشره کش بنام Lindane وجود دارد.

هر سه استروژن بالایی، باعث رشد لایه های داخلی رحم می شوند. بیشتر این استروژن ها به صورت چربی در بدن ذخیره می شوند. وقتی حیوان گرسنه است، چربی های بدن تجزیه شده و استروژن به داخل خون رها می شود.در این هنگام DDT در بافت چربی باقی می ماند ولی ترکیب حشره کش Lindane از بافت چربی به داخل جریان خون آزاد شده و باعث بزرگ شدن رحم می شوند.

بنابراین می توان دریافت که گرسنگی بیش از حد و نخوردن غذا، سطح استروژن خون را افزایش داده و می تواند سرطان سینه و رحمی را که فرد به آن مبتلا بوده، در تمام بدن گسترش دهد.همچنین DDT که استفاده ار آن در حال حاضر ممنوع است و حشره کش Lindane که کاربرد دارد، احتمال ابتلا به سرطان سینه و رحم را در زنان افزایش می دهد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان