ramazan
ramazan

اعمال تحریم‌ جدید آمریکا علیه ایران از روز دوشنبه

مجموعه : اخبار
اعمال تحریم‌ جدید آمریکا علیه ایران از روز دوشنبه
نازوب، از تیرماه سال گذشته تا تیرماه  امسال، 12 ماه می گذرد، اما تحریم هایی که از 11 تیر 91 به طور هماهنگ از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و بانکداری ایران اعمال شد، آسیبی را به اقتصاد ایران وارد کرد که چندین سال وضعیت وخیم اقتصادی می توانست زمینه ساز آن شود. در این 12 ماه ارزش ریال به عنوان پول رایج ایران به نصف کاهش یافت و یک میلیون بشکه نیز از صادرات نفتی جمهوری اسلامی کاسته شد. این در کنار نرخ تورم بی سابقه و افزایش نرخ بیکاری است که البته سوء مدیریت ها نیز در آن نقش داشته است.

اکنون با گذشت یک سال و در حالی که انتظار می رفت با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، ایالات متحده در سیاست تحریمی خود علیه ایران تجدید نظر کند، تحریم های جدیدی در راه است. پس از آنکه روحانی پیروزی غافلگیر کننده ای را در انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد، رقم زد، برخی تحلیلگران به دولت اوباما پیشنهاد کردند برای اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی دست نگه دارد. اما گزارش ها حاکی از آن است که تحریم های جدید آمریکا که در ماه ژانویه با امضای رئیس جمهور به قانون تبدیل شده بودند، از دوشنبه این هفته و در سالگرد تحریم های نفتی و بانکداری آمریکا و متحدانش اروپایی اش، به اجرا در می آیند.

این در حالی است که حدود یک ماه تا تحلیف روحانی و روی کار آمدن دولت جدید در ایران باقی مانده و کارشناسان معتقد بودند دست کم در این مدت و تا زمانی که روحانی بتواند در سیاست خارجی نفوذ کند، نباید تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد. مقامات عالی دولت اوباما می گویند تحریم های جدید که از اول جولای اجرا می شوند، فشار را بر طیف گسترده تری از مقامات و شرکت های ایرانی افزایش می دهد. وال استریت ژورنال نیز در این زمینه نوشت: تحریم های جدید نشان می دهد که آمریکا برای حفظ فشار و محدودیت ها بر اقتصاد ایران آمادگی دارد.

بسته تحریمی جدید آمریکل علیه ایران در ماه ژانویه به تصویب رسید و هدف آن بخش انرژی، کشتیرانی و کشتی سازی است. همچنین فروش یا انتقال خدمات و کالاهای خاص از سوی شرکت های غیر آمریکایی به ایران نیز ممنوع خواهد شد. از سوی دیگر این تحریم ها مانع تجارت فلزات گرانبها با ایران می شود. این تحریم ها ریال ایران را نشانه می گیرد و به آمریکا این قدرت را می دهد تا علیه موسسه های مالی خارجی که به نقل و انتقال ریال برای ایران کمک می کنند، اقداماتی را به عمل آورد. به گفته مقامات آمریکایی هدف از این تحریم ها بی ارزش کردن هرچه بیشتر ریال است.

اما دولت آمریکا در حالی خواستار همراهی دیگر کشورها با این تحریم ها شده که بسیاری از رای دهندگان به روحانی از او توقع دارند گامی در جهت لغو تحریم ها بردارد. تحریم هایی که به بهانه فعالیت های هسته ای تردید آمیز علیه ایران اعمال شده اند و غرب بارها تاکید کرده تنها رفع نگرانی ها در زمینه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی است که می تواند به ملغی کردن تحریم ها منجر شود. آمریکا و متحدانش به عنوان یکی از درخواست ها، تعلیق غنی سازی 20 درصدی را مطرح می کنند.

این در حالی است که حسن روحانی که خود مذاکره کننده ارشد هسته ای در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی بوده می گوید اکنون دیگر بحث تعلیق غنی سازی مطرح نیست، چرا که ایران از این مرحله عبور کرده است و تجربه تعلیق مربوط به سال ها پیش بوده است. از سوی دیگر مقامات وزارت خارجه ایران و همچنین فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز می گویند اصول سیاست هسته ای با تغییر دولت ها دستخوش تحول نخواهد شد.

اعمال تحریم های جدید آمریکا در شرایطی که بسیاری از تحلیلگران انتظار تعلیق آن را داشتند، حاکی از این واقعیت است که مقامات کاخ سفید قصد ندارند پیش از مشاهده گامی عینی از سوی تهران، گامی در جهت امتیاز دهی به ایران بردارند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان