تغییرات گشت ارشاد در دولت یازدهم

مجموعه : اخبار
تغییرات گشت ارشاد در دولت یازدهم
نازوب، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم ظهر امروز در حاشیه همایش سراسری روسای پلیس آگاهی کشور در پاسخ به برخی شایعات مطرح‌شده مبنی بر اتمام دوره فرماندهی‌اش در نیروی انتظامی، گفت: بار مسئولیت در نیروی انتظامی، مردافکن و سنگین است و محلی برای استراحت و تنفس ندارد.

وی با بیان اینکه حکم فرماندهی‌اش در هجدهم تیر 93 به اتمام می‌رسد، گفت: میانگین مرخصی سالانه بنده به بیش از دو روز نمی‌رسد و این در حالی است که حتی در دوره مرخصی نیز باید آماده باشیم.

فرمانده ناجا با بیان اینکه انتصاب فرمانده ناجا از مسئولیت‌های فرمانده کل قوا است، گفت: سال گذشته حکم فرماندهی بنده به مدت دو سال تمدید شد که البته این دلیل در ادامه داشتن فرماندهی تا روز آخر نیست و تعیین تاریخ برای شروع و اتمام فرماندهی تنها برای تعیین مسیر مدیریت است.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه تصور نمی‌کند که تغییر دولت تاثیر زیادی بر نیروی انتظامی گذاشته شود، گفت: تحول در ناجا و نیروهای مسلح چندان جدی نیست، چرا که نظام درجه، استخدام و تغییر متفاوت است.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نمره رفتاری ماموران پلیس آگاهی، گفت: در آگاهی عمده مشکلاتی نیز که از گذشته بوده، استفاده از خشونت و فشار برای حل مسیر پرونده و اعتراف‌گیری بود که البته گاهی احساس می‌شد اگر این فشار وجود نداشته باشد، متهم به قتل یا متهم اصلی پرونده فرار می‌کند که با این توجیه، از رفتار خشن استفاده می‌شد و این مسئله قبلا رویه بوده و تلاش داشتیم که بتوانیم این رویه را تغییر دهیم، اما در برخی از پرسنل به نظر می‌رسد این رفتار نهادینه شده و حتی بسیار از این افراد از بدنه پلیس آگاهی جدا شدند.

فرمانده ناجا با اشاره به برخی از اقدامات صورت گرفته در مسیر عدم‌استفاده از خشونت به کنترل و نظارت کامل اتاق‌های بازجویی و بازداشتگاه‌ها اشاره کرد و گفت: استفاده از مانیتورینگ و اخذ مجوز از سازمان زندان‌ها و نظارت مداوم ناجا و این سازمان موجب کسب پیشرفت‌های فراوانی شده است.

اخراج پرسنل ناجا؛ رشوه، تبانی با مجرمان و نیات ناموسی

احمدی‌مقدم با بیان اینکه رشوه، تبانی با مجرمان و نیات ناموسی را از عمده جرایمی که موجب اخراج پرسنل می‌شود عنوان کرد و گفت: در این مورد اغماضی صورت نخواهد گرفت و با این شدت با این نوع ماموران برخورد می‌شود، اما توجه داشته باشید که برخی از جرایم در این سازمان همچون شکسته‌شدن تفنگ یا به خواب‌رفتن مامور در حین پست و غیبت، بخش زیادی از وقت کمیسیون‌ها را به خود اختصاص داده که به نظر می‌رسد باید تجدیدنظری در جرم‌انگاری این مسائل داشت.

وی با بیان اینکه جرایم ماموران پلیس نسبت به مردم کاهش چشمگیری داشته است، گفت: حتی در نظر گرفته شده که مامورانی که نسبت به اصلاح رفتار خود اقدام نمی‌کنند، از بدنه پلیس آگاهی جدا شوند و تنزیل درجه، بازداشت و انتظار خدمت جزو تنبیهات در نظر گرفته شده است.

به گفته فرمانده ناجا، حق شکایت برای فردی که علیه او توسط ماموران جرمی اتفاق افتاده، محفوظ است.

احمدی‌مقدم همچنین با بیان اینکه نمره بیش از 15 به رفتار ماموران پلیس آگاهی می‌دهد، گفت: در حرفه‌ای‌گرایی نمره‌ای بیش از 17 به آنها می‌دهم.

خشونت در اعتراف‌گیری موجب انحراف می‌شود

وی درباره اینکه ممکن است با حذف خشونت، کشف جرایم کاهش یابد به ایسنا گفت: اتفاقا استفاده از ابزار فنی و تجهیزات علمی راه را برای رسیدن به علت اصلی کوتاه و سریع‌تر می‌کند و خشونت موجب انحراف در تحقیق می‌شود چرا که اعتراف غیرحقیقی مشکلی را حل نمی‌کند و به عنوان مثال درگذشته در قتل‌های سریالی آبادان، فردی دستگیر و حتی محکوم به اعدام شد، اما پس از مدتی در حالی که متهم در انتظار اعدام بود، قتل مشابهی صورت گرفت که ما درخواست تعویق حکم را اعلام کرده و بعدا مشخص شد این فرد تحت فشار همه قتل‌ها را گردن گرفته، هر چند این موارد اندک است، اما شدت عمل موجب کاهش کشف جرم نمی‌شود.

فرمانده ناجا همچنین در مورد برخورد با موادفروشان در پارک‌ها، گفت: طرح امنیت اجتماعی با محوریت برخورد با موادفروش، معتادان، مجرمان سابقه‌دار، مزاحمان و اراذل و اوباش در اردیبهشت‌ماه اجرایی شد که شاهد کاهش چشمگیر این جرایم در تیر و خردادماه بوده‌ایم که البته ما در نگهداری معتادان دچار مشکل هستیم که جابجایی دولت می‌تواند در این مهم تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه ضمن تقدیر از جدیت و پشتکاری محمود احمدی‌نژاد در رسیدگی به مسائل و مشکلات حوزه موادمخدر، گفت: انصافا ایشان وقت زیادی در حل مسائل و مشکلات می‌گذاشتند و حتی در جلسات شرکت می‌کردند و امید است روحانی نیز با جدیت در این مسیر گام بردارد، چرا که مهم‌ترین نگرانی مردم است.

پاسخ فرمانده ناجا به احتمال تغییر طرح امنیت‌اجتماعی در دولت یازدهم

احمدی‌مقدم در پاسخ به تشکر روحانی از سعه‌صدر ماموران ناجا در پی جشن‌های پیروزی، گفت: از حسن ظن آقای روحانی تشکر می‌کنم، البته ناجا در این سال‌های اخیر تلاش داشته تا رویکرد اجتماعی را امنیتی نکند و برپایی جشن پیروزی و نشاط آن حق مردم است و ما باید آن را امن کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش داریم از خشونت حداقلی استفاده کرده و با همراه‌سازی مردم، آنان را از لجاجت و دعوا دور کنیم، گفت: پلیس مصلح اجتماعی است و همراه‌سازی مردم، روند جدیدی نیست.

فرمانده ناجا همچنین در مورد کشف سرقت خرد نیز با بیان اینکه در خرداد و تیرماه شاهد کاهش وقوع این جرم بوده‌ایم، گفت: سرعت کشف پلیس در جرایم خرد 50 درصد است.

احمدی‌مقدم در مورد برنامه‌های نیروی انتظامی در ماه مبارک رمضان نیز به اطلاعیه هر ساله این پلیس اشاره کرد و گفت: قطعا نیروی انتظامی ضوابطی را برای اصناف، هتل، رستوران و غذافروشی‌ها دارد و همچنین تسهیلاتی برای رستوران‌های سر راهی در نظر گرفته شده که اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی به اتخاذ تسهیلات عبور و مروری در زمان افطار اشاره کرد و گفت: مردم نیز در ماه‌رمضان همراهی خوبی با پلیس خواهند داشت به گونه‌ای که سال گذشته در این مقطع زمانی شاهد کاهش 80 درصدی سفرها به شهرهای شمالی بوده‌ایم.

کارآگاه خصوصی نداریم

فرمانده ناجا با بیان اینکه کارآگاه خصوصی نداریم، اما تعیین ضوابط دفاتر خدمات آگاهی در حال تبیین است، گفت: نوع خدمات ارائه شده از سوی این دفاتر همانند اقداماتی است که ماموران پلیس در آگاهی انجام می‌دهند.

تصمیم‌گیری‌ در مورد طرح امنیت‌اخلاقی ملی، مقطعی نیست

احمدی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر دولت، تغییری در روند طرح امنیت‌اخلاقی ایجاد می‌شود، گفت: برخی تصور می‌کردند که با آمدن دولت، نوع پاسخ به برخی سوال‌ها متفاوت می‌شود، اما تصمیم‌گیری‌های ملی، مقطعی نیست.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های اخذ شده در شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی و … گفت: این شورا و نهادها تصمیم‌گیرنده هستند و تصمیم‌گیری‌های ملی، مقطعی نیست اما طبیعی است که رییس‌جمهور سلیقه بهتری داشته باشد و ما از این نگاه استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، همچنین احمدی‌مقدم در همایش روسای پلیس آگاهی سراسر کشور با تاکید بر برقراری سیستم مدیریتی RND در پلیس آگاهی ناجا، گفت: با استفاده از ابزار و تلاش مضاعف، پویایی سازمان را تضمین کرده، چرا که اگر تحقیق و توسعه در سازمانی وجود نداشته باشد، سازمان کهنه می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت و تاثیر قانون جدید در اجرای هر چه بهتر ماموریت‌های نیروی انتظامی، گفت: صحنه جرم و تحولات اجتماعی تغییر کرده است و قوانین باید به روز باشند.

احمدی‌مقدم افزود: قانون مبارزه با قاچاق متعلق به سال 1312 است که خوشبختانه آخرین بندهای این قانون نیز در حال تصویب است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه جرایم عرصه‌های جدیدی برای بروز و ظهور پیدا کرده‌اند، گفت: گاه دیده شده برخی قوانین نه تنها توانایی مقابله ندارند، بلکه ساکت هستند، به گونه‌ای که به عنوان مثال در گذشته فضای مجازی وجود نداشت که بخواهند برای آن قانونی تصویب کنند که در حال حاضر این فضا به وجود آمده است.

وی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر کاهش سن اعتیاد، جرم و … گفت: این مسئله همزاد توسعه است، به گونه‌ای که هر چقدر کشورها از لحاظ رفاهی ارتقا یابند و جهانی‌تر شوند، این عوارض اجتناب‌ناپذیر با آنها است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه جرایم، عوارض ناشی از توسعه هستند، گفت: به عنوان مثال روسیه پس از فروپاشی شوروی 10 میلیون معتاد داشت، اما این مسئله در ایران در آستانه انقلاب اسلامی دو میلیون و در حال حاضر با افزایش جمعیت در کشور ما، شاهد جمعیت 2.5 میلیونی معتادان هستیم.

احمدی‌مقدم با اشاره به تاثیر توسعه شهرها بر جرایم، گفت: نرخ جرایم در روستاها بسیار کم است و این در حالی است که اگر جوامعی سنتی باشد، نرخ کاهش می‌یابد به گونه‌ای که در سفرهای اخیر به استان‌هایی همچون قزوین، زنجان و … شاهد آن بودیم که به صورت میانگین روزانه سرقت 20 تا 30 مورد به وقوع می‌پیوست که از این میان 20 مورد در حوزه جرایم خرد بود که نوع و جنس این سرقت‌ها نیز با کلان‌شهرها بسیار متفاوت است.

وی با بیان اینکه تصور می‌شود در استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان و کردستان جرایم زیاد باشد، گفت: این در حالی است که میزان این جرایم در این دو استان بسیار بسیار کم است و اگر قاچاق کالا و مشروب را از کرمانشاه و موادمخدر را از سیستان و بلوچستان حذف کنیم، دیگر جرمی باقی نمی‌ماند.

فرمانده ناجا با اشاره به فتنه 88، گفت: در طول 9 ماه در سال 88 جرایم به دلیل درگیری نیروی انتظامی در حوزه دیگر و دورشدن از وظایف اصلی‌اش، شتاب شدیدی داشت که این مسئله نیز به دلیل بازشدن فضا برای سارقان و اراذل و اوباش بود.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه 60 درصد از قتل‌ها در کشور بدون نیت قبلی رخ می‌دهد، گفت: می‌توان با اقدامات فرهنگی، جرایمی همچون قتل را کاهش داد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش برای حل و فصل مسائل و مشکلات، گفت: با استفاده از آموزش و رسانه می‌توانیم در حوزه پیشگیری و آگاه‌سازی مردم گام برداریم.

فرمانده ناجا در ادامه ضمن تاکید بر استفاده از تکنولوژی و ابزار جدید در حوزه فناوری و کشف جرایم، به سامانه و بانک DNA اشاره کرد و گفت: علاوه بر فعالیت بانک اطلاعاتی مجرمان، بانک ملی DNA ضروری است و ابزار کارآمدی است که می‌توان استفاده‌های متعدد و خوبی از آن کرد.

وی با بیان اینکه پلیس آگاهی ناجا در بحث کشفیات و استفاده از ابزارهای جنایی در منطقه برتر است، گفت: در میان کشورهای آسیایی نیز در حوزه کشف حرفی برای گفتن داریم و علت پیشی گرفتن برخی کشورهای آسیایی از پلیس ایران در بحث کشف نیز به دلیل استفاده آنان از بانک‌های اطلاعاتی زیرساختی است که می‌توانیم مدعی باشیم هوش پلیس ایران از سایر پلیس‌ها در آسیا برتر است.

احمدی‌مقدم با تاکید بر کسب دانش، حرفه‌ای‌گرایی، توسعه و استفاده از ابزار جدید و قوانین، گفت: یکپارچه‌سازی بانک‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در برخی از حوزه‌ها همچون راهزنی، وقوعات به صفر رسیده است، گفت: در مباحثی همچون گروگانگیری و آدم‌ربایی که به قصد اخاذی یا انتقامگیری موادمخدری رخ می‌داد، به صفر رسیده‌ اما واقعیت آن است جرایمی همچون جیب‌بری و چاقوکشی هنوز هم هست.

وی با اشاره به اهمیت تشخیص جغرافیای جرم، گفت: اهمیت به جغرافیای جرم یکی از اقدامات خوبی است که در راستای حرفه‌ای‌گرایی انجام شده که بر اساس جغرافیا، پلیس سازمان‌دهی می‌شود.

وقوع یک سوم جرایم کشور در تهران

احمدی‌مقدم با بیان اینکه یک سوم جرایم کشور در تهران رخ می‌دهد، گفت: البته کیفیت و نوع این جرایم در تهران قابل مقایسه با کل کشور نیست.

به گفته فرمانده ناجا، 70 درصد جرایم کشور تنها در چند کلانشهر رخ می‌دهد.

وی در ادامه ضمن تشکر از مامورانش در پلیس آگاهی، گفت: آمار کشف جرایم جنایی درخشان است.

برخورد سَرسری با مردم نداشته باشید

احمدی‌مقدم درباره رفتار ماموران آگاهی، گفت: ماموران آگاهی باید پاسخ مردم و مالباختگان را مناسب بدهند و این گونه نباشد که پاسخ‌های سرسری و نا امید کننده داده شود.

وی با بیان اینکه ماموران باید با حضور در صحنه جرم، مسئولانه برخورد کنند، گفت: درست است که ماموران پلیس آگاهی با حضور در صحنه جرم ضمن شناسایی متهمان احتمالی، شیوه و شگرد را با یک نگاه تشخیص می‌دهند اما صاحبخانه ممکن است تصور کند که این تحقیقات سرکاری است و مامور توجهی به سرقت ندارد که لازم است برای رفع این ظن، ماموران پاسخ درست و کیفی در راستای آگاه‌سازی مردم ارائه کنند.

آرام، خوب و شاداب با مردم صحبت کنید

فرمانده ناجا با بیان اینکه گاهی ممکن است کالای ربوده شده ارزش مالی چندانی نداشته باشد، اما برای مالباخته بنا به دلایلی همچون اطلاعات مندرج در آن کالا مهم باشد، گفت: سعی کنید آرام، خوب و شاداب با مردم صحبت کنید.

بازداشتگاه بدون مجوز نداریم

فرمانده ناجا با بیان اینکه پس از حادثه کهریزک، رعایت حقوق شهروندی در دستور کار ماموران پلیس قرار گرفت، گفت: نمره بازداشتگاه‌های آگاهی از 80 درصد عبور کرده و بازداشتگاهی بدون مجوز سازمان‌های زندان‌ها نداریم و تاکید شده متهمان در بازداشتگاه‌های غیرمجاز نگهداری نشوند و بازداشتگاه‌ها استاندارد و با مجوز باید باشند.

احمدی‌مقدم همچنین با بیان اینکه سازمان زندان‌ها نباید استانداردهایی تعیین کند که در عمل خود آن سازمان نیز رعایت نمی‌کند، گفت: البته بودجه و منابع برای ارتقای استانداردهای بازداشتگاه‌ها انجام شده، به گونه‌ای که حتی تمهیداتی برای نصب دوربین، بازرسی ماموران زن از متهمان زن و حتی مانیتورینگ بازداشتگاه زنان توسط پرسنل زن در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با بیان اینکه اعترافگیری با استفاده از زور و خشونت در شان ماموران پلیس نیست، گفت: این مسئله چیزی نیست که با بخشنامه حل شود و باید از ابزار و بسترهای فرهنگی نیز استفاده شود.

فرمانده ناجا با بیان اینکه خود شما نیز معتقدید که استفاده از خشونت و روش‌های غیرقانونی دیر به مقصد می‌رسد، گفت: بسیاری از مواقع اعترافاتی که با استفاده از ضرب و زور گرفته می‌شود، بی‌خودی و مستند نیست.

احمدی‌مقدم با بیان اینکه لگد، مشت و تحت فشار قرار دادن متهمان درست نیست، گفت: اگر گزارشی در این مورد به دست برسد، قطعا نه تنها با مامور بلکه با مسئول مربوطه نیز برخورد شدیدی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سعه‌صدر پلیس همواره راهگشاست، گفت: در جشن‌های اخیر نیز پلیس به زیبایی در کنار مردم وارد شده و حتی در مواردی که برخی هنجارشکنان شعار سیاسی هنجارشکن دادند، مابقی مردم این افراد را به تغییر رفتار دعوت کرده و با آرامش این مسئله حل شده، چرا که من معتقدم مرز بین آرامش و بحران در اجتماعات، یک شیشه شکستن است اما با خویشتن‌داری و افزایش سهم مردم این مسئله حل شده است.

فرمانده ناجا با اشاره به اهمیت راه‌اندازی سیستم مدیریتی "مکنا" و بحث استانداردسازی در پلیس آگاهی، گفت: مردم به قدرت پلیس آگاهی اعتقاد دارند، اما تراکم کاری، قدرت فنی کشف را از پلیس می‌گیرد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان