ramazan
ramazan

رفع بوی بد دهان برای افراد روزه دار

مجموعه : پزشکی
رفع بوی بد دهان برای افراد روزه دار
نازوب، یکی از مسائلی که اغلب روزه داران از آن گلایه می کنند، بوی بد دهان در هنگام روزه داری است که به دلیل خشکی حفره دهان ایجاد می شود.

در این مطلب چند نکته را برای حل این مشکل یادآور می شود:

1) مطمئن باشید که در ماه مبارک رمضان از بهداشت دهان خود در طی روز به خوبی محافظت کنید. برخی از افراد در هنگام روزه داری مسواک نمی زنند اما تا زمانی که آب یا مواد دیگر را فرونبرید، روزه شما باطل نمی شود. در طی زمان غیرروزه نیز مرتب مسواک بزنید. البته زیاد از حد نیز نباید از دهان شوی استفاده کرد چرا که این امر خود باعث خشکی دهان می شود. اما استفاده از نخ دندان می تواند خرده های موادغذایی را از لابه لای دندان های شما خارج کند.

2) نوشیدن میزان کافی آب همواره توصیه می شود. نوشیدن 2 تا 3 لیوان آب در هنگام سحر می تواند آب بدن شما را در هنگام روزه داری در روز بعد حفظ کند.

3) از خوردن خوراکی های بودار همچون پیاز و سیر که موجب بوی بد دهان می شوند، اجتناب کنید. همچنین اگر بهداشت دهان به خوبی رعایت نشود، باقی مانده ی غذا در دهان نیز می تواند موجب بوی بد دهان شود.

4) پنیر حاوی فسفاتی است که  تولید بزاق شما را افزایش می دهد. همچنین به دلیل آنکه این ماده غذایی سرشار از کلسیم است لازم است به منظور جلوگیری از احساس خشکی دهان، پنیر به طور منظم مصرف شود.

5) مصرف ویتامین ث از طریق خوراکی هایی همچون مرکبات، خربزه و هندوانه می بایست به طور مداوم صورت پذیرد چرا که این میوه ها از رشد باکتری ها جلوگیری می کنند. ویتامین ث بدن می بایست از میوه های طبیعی تامین شود و نه مکمل ها.

6) مصرف ادویه جاتی همچون رزماری، نعناع و هل در ساعات غیر روزه داری می تواند با بوی بد دهان مبارزه کنند.

7) سیگار نکشید چرا که مزه ی بدی در دهان شما برجای می گذارد و موجب می شود شما احساس کنید که شدیدا نیاز به نوشیدن مایعات دارید. در حقیقت ماه رمضان بهترین زمان برای ترک سیگار است.

8) در زمان روزه داری از چوب مسواک برای تمیز کردن دندان های خود استفاده کنید. این شاخه کوچک که استفاده از آن از سوی پیامبر اسلام (ص) توصیه شده است، پلاک ها و باکتری های دهان را می کشد و با بیماری های لثه مبارزه می کند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان