ramazan
ramazan

40 دقیقه تفریح،2 میلیون تومان، تفریخ مدرن جوانان ایران!

40 دقیقه تفریح،2 میلیون تومان، تفریخ مدرن جوانان ایران!
نازوب،تا همین چند سال پیش خیلی از کسانی که از تفریحات معمول و همیشگی وطنی خسته شده بودند، راهی امارات و ترکیه و مالزی می‌شدند تا تمام هیجانی که فکر می‌کردند در حال سرکوب شدن است را خالی کنند. اصلا همین پارک‌های آبی کشورهای همسایه و برنامه هیجان‌انگیز بالن‌سواری و انواع و اقسام پروازها بود که به رخ کشورمان کشیده می‌شد و خیل عظیم مسافرانی را ایجاد می‌کرد که راهی می‌شدند تا جیب این کشورها را پرپول‌تر کنند. اما در این چند سال اخیر اوضاع تا حدودی متفاوت شده است. حالا تمامی تفریحات اماراتی‌ها و ترک‌ها، آمده در دوقدمی تهران و جزیره کیش تا کسانی که دنبال آدرنالین بیشتر هستند اندازه حقوق یک کارمند معمولی خرج تفریحاتشان کنند و البته در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی کرده باشند و در همین ایران به هیجان برسند.
 

پول‌هایی که به راحتی خرج می‌شود
نام تفریحات مدرن این روزها در ایران و به خصوص تهران بیشتر شنیده می‌شود و در پایتخت حسابی  اوج گرفته و با ایجاد انواع دریاچه‌های مصنوعی طرفداران زیادی به دست آورده است. کایاک سواری، جت اسکی، شاتل، انواع قایق‌های موتوری و در یک کلام آب‌بازی همگی جزو تفریحات آبی مدرن به حساب می‌آیند؛ تفریحاتی که برای لذت بردن از آن باید حساب و کتاب دقیق داشته باشید و بدانید که دقیقا چقدر پول توی جیبتان است. پس بدانید که شما برای ۱۵ دقیقه قایق سواری با انواع قایق‌های تفریحی باید ۱۵ هزار تومان بپردازید. البته هر قایق مخصوص استفاده ۵ نفر است و همین می‌تواند هزینه شما را کم کند اما واقعیت این است که تفریح شما قرار نیست فقط به این یک مورد ختم شود.

کایاک سواری هم ۱۰ هزار تومان هزینه دارد اما در عوض شما می‌توانید یکساعت از این تفریح لذت ببرید. جت اسکی تا حدودی هزینه بالاتری دارد شاید چون هیجان بیشتری هم به شما منتقل می‌کند به همین دلیل ۱۵ دقیقه جت اسکی هزینه ۴۵ هزار تومانی دارد. ۱۵ دقیقه اسکی روی آب هم ۴۵ هزار تومان هزینه  دارد و برای سوار شدن شاتل باید ۶۰ هزار تومان هزینه کنید. البته ناگفته نماند شاتل مخصوص دو نفر است.

بنانا هم یک تفریح دوست داشتنی ست که برای ۱۵ دقیقه استفاده از این وسیله باید ۲۵ هزار تومان هزینه کنید. به این نکته هم باید توجه کنید که تمامی افرادی که به این مجتمع‌ها می‌روند می‌توانند از دیگر امکانات مثل کافی شاپ و رستوران هم استفاده کنند. پس پول کافی برای خرج کردن در این قسمت‌ها هم فراموش نشود تا بعدا حسرت چیزی را نخورید.

۲ میلیون تومان ناقابل برای تفریح یک خانواده ۵ نفری
آرزوی پرواز! چیزی که هنوز خیلی از ما در درونمان حسش می‌کنیم و دوست داریم به آن برسیم. اما این بار صحبت از هواپیما سوار شدن نیست. این بار حرف آرامش و پرواز میان ابرهاست؛ تصور کودکی اکثر ما که با نشستن بر روی یک بالن بزرگ و رنگی شکل گرفته و هم چنان ادامه دارد. این تصور کودکی حالا تحقق پیدا کرده و می‌تواند عملی شود. خریدن بلیط و بعد هم طی کردن ۴۰ دقیقه آرام لابه‌لای ابرها و بر فراز آسمان از آن اتفاقات آرام اما پرهیجان است. تجربه ای که کمتر پیش می‌آید و هنوز خیلی‌ها به سمتش نرفتند.

آسمان دشت ری هم می‌شود وعده دیدار شما با آسمان. هر بالن می‌تواند ۵ نفر را حمل کند و قیمت بلیط برای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان است. این خاطره ناصرالدین‌شاه از بالن را هم از دست ندهید که حسابی خواندنی است و نشان می‌دهد ایرانی تا چه حد علاقمند به این تفریح بودند: "روز شنبه (۸ ربیع الاول ۱۲۹۴) پنج ساعت به غروب مانده دو بالن از جلوخان مدرسه معلم خانه به آسمان رفت، ما بعد از صحبت با وزراء در باغ رفتیم بالای شمس العماره، حرم هم پشت بام اندرون‌ها بودند. کل تهران هم از زن و مرد روی بام ها و کوچه ها و غیره بودند. بالن اولی قرمز رنگ بود، هوا رفت، بعد بالن سفید بزرگ برش فرنگی باد شد، همه مردم دوباره جمع شدند در بام ها و غیره، بالن بسیار خوب هوا رفت، نیم ساعت درست روی آسمان شهر ایستاده بود، دو هزار ذرع هم بلکه بیشتر هوا رفت. خیلی خیلی تماشا داد دو نفر با هم با این بالن بالا رفتند، خلاصه خیلی خیلی تماشا داد. هیچ وقت همچه تماشا مردم نکرده بودند."

سقوط آزاد از آسمان جنت آباد
پاراگلایدر اما تجربه دیگری از پرواز است. هیجانش چندین برابر بالن است و البته دل و جرات خودش را می خواهد. ممکن است کسی شما را همراهی نکند و همین احساس خطر را بیشتر می‌کند. پاراگلایدر این روزها آموزش هم داده می‌شود. دوره‌های آموزش  شامل آشنایی با قسمت‌های مختلف چتر یا پاراگلایدر، تمرین‌های كشیدن چتر بر روی زمین، پریدن از تپه كوتاه و بلند با چتر، پریدن با چتر همراه مربی، پرواز به تنهایی است که تمام تجهیزات توسط مربی در اختیار شما قرار می‌گیرد که قیمت برای شما تقریبا ۹۰۰ هزار تومان تمام می‌شود. اگر بخواهید خودتان هم یک پاراگلایدر داشته باشید باید مبلغ قابل توجهی را پرداخت کنید. ۳ تا ۸ میلیون قیمت یک پراگلایدر دست دوم و ۲۹۰۰ تا ۳۳۰۰ یورو قیمت یک پاراگلایدار نو است. این تفریح و البته ورزش از آن دست تفریحاتی ست که تقریبا به تمام استان‌های ایران کشیده شده و خیلی از استان‌ها از آن بهرمند شده‌اند.

برای پروازهای تفریحی هم باید بلیط تهیه کنید که مبلغ آن برای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان است. تجهیزات در اختیار شما قرار می‌گیرد و تنها چیزی که نیاز دارید یک کفش مناسب و یک فلش است برای اینکه وقتی از پرواز شما فیلم گرفته می‌شود داخل فلش یا رم ریخته شود. اصلا هم نیازی نیست که در پروازهای تفریحی شما حتما آموزش دیده باشید بلکه مربی کاملا شما را کنترل می‌کند و هدایت شما را برعهده دارد.

هیجان موتورسوری در یک روز کسل
هر چه به انتهای گزارش نزدیک می‌شویم تفریحات قیمت‌های معقول‌تری به خود می‌گیرند. حالا می‌توان امید داشت که بیشتر مردم کشورمان حسرت یک روز هیجان‌انگیز را نداشته باشند. موتورهای چهار چرخ یا همان ATV از بازی‌هایی ست که به تازگی جا افتاده. تجربه موتور سواری روی تپه ماهورهای مختلف می‌تواند حسابی یک روز کنسل کننده را برای آدم تغییر دهد. ۲۲۵ هزار تومان هزینه یک موتور سواری هیجان‌انگیز است که البته باید لباس و تجهیزات لازم را به همراه داشته باشید چون در غیر این صورت باید از تجهیزات باشگاه استفاده کنید. البته بعضی از باشگاه‌ها غیر از امکانات استفاده از موتورهای ATV امکانات دیگری هم دارند. مثل استفاده از فوتبال دستی که می‌تواند خودش در چنین محیطی‌هایی جالب باشد.

پینت بال، تکراری اما پرطرفدار
پینت بال این روزها جزو معمولی‌ترین بازی‌های هیجان‌انگیز شده است. کم پیش می‌آید کسی که دنبال چنین تفریحاتی است پینت بال را تجربه نکرده باشد. اما به هر حال این بازی هم روز به روز در حال پیشرفت است. حالا دیگر باشگاه‌های مختلف با قرار دادن افکت‌های متفاوت مثل نور و دود و تیرهای لیزری هیجان این بازی را اضافه می‌کنند و فضای تازه‌ای به این بازی می‌دهند. در حال حاضر باشگاه‌های زیادی هستند که می‌توانید برای پینت بال سراغ آنها بروید. در اکثر بازی‌ها داور و مربی تیم را همراهی می‌کند اما هزینه ورودی و توپ‌ها رنگی جداگانه است و بابت اینکه چقدر به حریفتان گلوله پرتاب می‌کنید، هزینه شما بالا می‌رود. ورودی و استفاده از تجهیزات و گلوله‌ها هرکدام متفاوت است و در هر باشگاه هزینه تمام شده برای شما متفاوت خواهد بود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان