ramazan
ramazan

با دروغ های زنانه آشنا شوید!

با دروغ های زنانه آشنا شوید!
من نمی‌خواهم دروغ بگویم اما بسیاری اوقات در مقابل وسوسه شاخ و برگ دادن به اتفاقات و موضوعات تسلیم می‌شوم. در واقع این كار باعث می‌شود نقش خودم را پررنگ كنم و روی اهمیت خودم مانور بدهم. گاهی هم دروغ می‌گویم تا از یك لحظه ناراحت كننده و یك احساس بد فرار كنم. واقعیت این است كه من تنها نیستم. در واقع اكثریت زنان خیلی اوقات دروغ می‌گویند و خیلی هم راحت.

دروغ گفتن ژن دارد؟ به ارث می‌رسد؟
كندیس اسپنسر 39ساله كه مادر 2 فرزند است، می‌گوید: «گاهی وقت‌ها فكر می‌كنم دروغگویی در خانواده ما به صورت ارثی به نسل‌های بعد می‌رسد. من اولین‌بار دروغ گفتن را از مادرم یاد گرفتم. آرام‌آرام فهمیدم كه دروغ گفتن ماجراها و اتفاقات را زیبا‌تر از واقعیت می‌كند.» اما آیا باید دروغگویی‌های‌مان را به گردن پدرومادرمان بیندازیم؟ آن كامرون، پروفسور روانپزشكی در دانشگاه بریتیش كلمبیا می‌گوید: «واقعیت این است كه دروغگویی بسیار‌بسیار شایع است و اتفاقی هم نیست كه هرچند روز یك‌بار بیفتد، در واقع هر انسان در طول روز چندبار دروغ می‌گوید.

 
چنین وضعی صرفا ناشی از یك علت نیست.» دكتر كامرون می‌گوید: «وقتی به بچه‌های‌مان می‌گوییم برای هر هدیه‌ای كه می‌گیرند –حتی آنهایی كه دوست ندارند- تشكر كنند در واقع یك جور دروغگویی را به آنها یاد می‌دهیم یا وقتی دوستی با اضافه وزن زیاد داریم كه از ما می‌پرسد آیا چاق به‌نظر می‌رسد و ما می‌گوییم نه، در واقع این عادت را در او هم ایجاد می‌كنیم.

دروغگویی به نفع شما نیست
اما آیا دروغگویی همیشه اوضاع را سروسامان می‌دهد؟ دكتر كامرون به این پرسش پاسخ می‌دهد: «نه، واقعا اینطور نیست. خیلی وقت‌ها دروغ می‌گوییم تا یك مشكل را حل كنیم اما یك مشكل بزرگ‌تر درست كرده‌ایم.» در این مطلب به چند دلیل عمده دروغگویی در خانم‌ها اشاره می‌كنیم و در مورد هر كدام از آنها و مشكلاتی كه ممكن است ایجاد كنند، صحبت می‌كنیم.

علت را پیدا كنیددروغ‌ گفتن برای كمك به یك نفر
دروغ: كتی هر روز پسرش را دیر به مدرسه می‌رساند. اما به جای آنكه به دفتر مدیر مدرسه برود و موضوع را توضیح بدهد، سعی می‌كند پسرش را یواشكی وارد كلاس كند. این جوری نمره انضباط پسرش كم نخواهد شد.

مشكل: جنیفر هاپ، متخصص روانشناسی رفتاری می‌گوید: «در این ماجرا پسر كتی آسیب خواهد دید. این كودك هربار كلی استرس را تحمل خواهد كرد تا بتواند بدون اینكه معلمش بفهمد وارد كلاس شود. از طرف دیگر یك بچه دبستانی آنقدر بزرگ شده است كه بداند كاری كه مادرش و خود او انجام می‌دهند درست نیست و این هم باعث می‌شود او دچار درگیری اخلاقی با خودش شود. اینگونه دروغگویی مادر و رفتار او قطعا پسرش را آزار خواهد داد.»

كار درست: قطعا این رفتار تكرارشونده یك علت دارد كه كتی به عنوان یك انسان بالغ باید آن را حل كند و متوجه شود كه چرا او و پسرش هر روز دیر می‌رسند، پس از پیدا كردن علت باید راهی برای برطرف كردن آن پیدا كرد.

شما حق دارید استراحت كنیدحمایت از دیگران
دروغ: دانا گاهی برای آنكه آخر هفته‌ها مجبور نباشد به خانه مادر پیر و تنهایش برود به دروغ به او می‌گوید كه مجبور است این آخر هفته را سركار بماند. گاهی بعد از یك هفته سخت، دوست دارد تعطیلی‌اش را در خانه و جلوی تلویزیون بگذراند نه اینكه در خانه مادرش با او حرف بزند و به او كمك كند.

مشكل: دكتر هاپ می‌گوید: «قطعا هر باری كه دانا این كار را انجام می‌دهد حس بدی خواهد داشت… او هربار كه یاد مادرش می‌افتد دچار عذاب وجدان خواهد شد چرا كه فكر می‌كند به مادرش مدیون است و با این كار مرتكب گناه شده است.

كار درست: بهترین كار این است كه دانا یك برنامه منظم برای بازدید از مادرش تنظیم كند و هربار كه نمی‌خواهد به دیدن او برود، راستش را به او بگوید. اینگونه رابطه مادر-فرزندی آنها سالم‌تر خواهد شد. اگر لازم بود كه به خودش استراحت بدهد و یك تعطیلات را به دیدن مادرش نرود نباید خودش را عذاب بدهد چرا كه چنین نیازهایی در همه انسان‌ها وجود دارد.

می‌خواهید محبوب شوید.دروغ گفتن برای مورد پذیرش قرار گرفتن
دروغ: كندیس روزهای شنبه كه به سركار می‌رود اتفاقات پنجشنبه و جمعه را با كلی شاخ و برگ اضافه و با چند دروغ همراه می‌كند تا بتواند نظر همكارانش را جلب كند: «همیشه فكر می‌كنم اگر چیزهای جالبی برای تعریف كردن نداشته باشم حوصله دوستان و همكارانم سر خواهد رفت. با تعریف كردن این وقایع و ساختن اتفاقات مهیجی كه فقط در خیال من اتفاق افتاده‌اند بیشتر حس می‌كنم عضو یك گروه هستم و مورد پذیرش آنها قرار می‌گیرم.

مشكل: جولی وارد، متخصص مهارت‌های ارتباطی در تورنتو می‌گوید: «خیلی از انسان‌ها این هراس را دارند كه اگر خود واقعی‌شان را به معرض نمایش بگذارند مورد پذیرش قرار نگیرند و محبوب نباشند… اما مشكل این است كه اگر دروغ گفتن در این مورد لو برود قطعا با واكنش منفی شدیدی روبه‌رو خواهید شد. حتی اگر دروغ‌های شما لو هم نرود شما از آن دروغ‌ها سود نخواهید برد و در واقع حتی ضرر هم خواهید كرد، چراكه این دروغ‌ها باعث می‌شود كه شما این حس را داشته باشید كه آن چیزی كه هستید خوب نیست و اینگونه اعتمادبه‌نفس خودتان را از دست خواهید داد.

كار درست: خودتان باشید، بی‌هیچ شاخ و برگ اضافه. دكتر وارد می‌گوید: «مطمئن باشید در هر ارتباطی تنها اگر واقعا خودتان باشید می‌توانید ارتباطی عمیق و ماندگار را تجربه كنید. مطمئن باشید دروغ گفتن هر نوع ارتباطی را در طی زمان كوتاه یا بلند از بین خواهد برد.»

دروغ گفتن برای محافظت از خود
دروغ: آن دوران كودكی سختی را گذرانده چراكه والدین او به شدت و بیمارگونه كنترلش می‌كردند. برای همین او برای در امان ماندن از تنبیه از سن پایین دروغ گفتن را شروع كرده است. حالا او مسئول انتشارات یك شركت بزرگ است و هربار كه كارش را اشتباه انجام می‌دهد سعی می‌كند آن را پنهان كند یا آن را به گردن دیگری می‌اندازد.

مشكل: خیلی از ما به‌خاطر ترس از آسیب دیدن یا دور ماندن از یك وضعیت نامناسب دروغ می‌گوییم. ویكتوریا تالوار، محقق در دانشگاه مك گیل می‌گوید: «اینگونه دروغ‌ها همیشه انسان را به سمت اضطراب سوق می‌دهند چراكه همیشه ترس از لو رفتن دروغ وجود دارد. اینگونه دروغ‌ گفتن‌ها معمولا عادت می‌شود و با زیاد شدن تعداد آنها ممكن است جایگاه خودتان را از دست بدهید حتی ممكن است شغل یا رابطه‌تان را از دست رفته ببینید.

كار درست: مسئولیت كاری را كه انجام می‌دهید، بپذیرید. راست بگویید و اگر اشتباه یا كوتاهی‌ای كرده‌اید، معذرت‌خواهی كنید. شاید در نگاه اول این كار ترسناك به‌نظر برسد اما مطمئن باشید راستگویی و صداقت شما مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

دروغ بهتر است یا دعوا؟
دروغ‌ گفتن برای جلوگیری از یك دعوا
دروغ: ویكی بسیار ولخرج است اما شوهرش ماریو بسیار حسابگر و حتی خسیس است، برای همین ویكی زمانی كه برای خودش یك چیز گرانقیمت می‌خرد یا هزینه‌ای برای یك خدمات پرداخت می‌كند به همسرش دروغ‌ می‌گوید. گاهی می‌گوید اتومبیلش خراب شده و گاهی می‌گوید به دوستش پول قرض داده است.

مشكل: دكتر وار می‌گوید: «آسیبی كه یك گفت‌و‌گو یا حتی یك بحث به یك رابطه می‌زند كمتر از آسیب دروغگویی است. اگر حس می‌كنید باید به همسرتان دروغ بگویید موضوع اصلی این است كه یا به او اطمینان كافی ندارید یا به خودتان. چنین حالتی می‌تواند برای یك رابطه مرگبار باشد. شما با هر دروغی كه به همسرتان می‌گویید یك آجر میان او و خودتان می‌گذارید و آرام‌آرام می‌بینید كه یك دیوار میان شما قرار گرفته است.»

كار درست: بهترین كار این است كه به شریك زندگی‌تان بگویید رفتار و دیدگاه‌های شما در مورد پول و خرج كردن آن متفاوت است. باید به او بگویید اگر با این مسئله با انعطاف برخورد نشود، مشكل پیش خواهد آمد. حتی اگر لازم شد برای حل مشكل به یك مشاور باتجربه مراجعه كنید.

نامزد خیالی

بحران فرار از سؤال‌های تكراری
دروغ: كاتلین مدت یك سال است كه از همسرش جدا شده است، دوستان او در این مورد بارها و بارها سعی كرده‌اند خواستگارهایی را به او معرفی كنند و دائما در حال تشویق او برای یك ازدواج جدید هستند. كاتلین تمایلی به ازدواج مجدد حداقل در حال حاضر ندارد، برای همین به دروغ به همه می‌گوید كه یك خواستگار بسیار خوب دارد كه مشغول فكر كردن برای پاسخ دادن به او است. در واقع او یك شخصیت خیالی را برای دیگران ساخته است.

مشكل: دكتر وارد می‌گوید: «كاتلین دروغ می‌گوید تا باعث شود دیگران در مورد این موضوع حرف نزنند. آیا بهتر نیست خیلی راحت به همه توضیح بدهد كه در چه وضعیتی است؟ اینگونه هم دوستانش متوجه حالت روحی او خواهند شد و هم هیچ زمانی احتمال اینكه متوجه دروغگویی او شوند، وجود ندارد.»

كار درست: كاتلین از یك فرصت خوب برای پیدا كردن دوستان صمیمی مناسب استفاده نمی‌كند. طرح این موضوع با دوستان نزدیك می‌تواند به او نشان بدهد كه كدام دوستش واقعا شرایط او را درك می‌كند حتی ممكن است او نخواهد در مورد زندگی شخصی‌اش با كسی صحبت كند و برای همین دوستان واقعی او باید این حالت را درك كنند و به آن احترام بگذارند.

عادتی به نام دروغ گفتن
شاید مهم‌ترین مشكل در مورد دروغگویی این است كه با هربار گفتن كار ساده‌تر می‌شود. دن آریلی، پروفسور علوم رفتاری در دانشگاه یورك می‌گوید: «دروغ هم اعتیاد‌آور است. دروغ اول سخت است، دروغ دوم آسان‌تر و دروغ‌های بعدی ساده… .»جالب است بدانید كه دكتر آریلی مطالعه‌ای را انجام داده و در آن به 2 گروه از زنان كیف‌های برندی معروف و مارك تقلبی آن را داد و گفت با آن در محافل عمومی ظاهر شوند.

 
به گروهی كه كیف تقلبی در دست داشتند گفته شد كه كیف آنها اصل است و به گروهی كه كیف اصل داشتند گفته شد كیف آنها تقلبی است. بعدا مشخص شد آنهایی كه كیف تقلبی را به اسم اصل در دست می‌گرفتند بسیار كمتر از آنهایی كه كیف اصلی را كه فكر می‌كردند تقلبی است درست گرفته بودند، دروغ گفته‌اند.

اعتماد را نكشید
دلیل دروغگویی شما هرچه باشد (محافظت از خود یا جلوگیری از یك دعوا و …) مسئله مهم این است كه آنچه را كه دروغ از بین می‌برد «اعتماد» است. در واقع هر دروغی كه می‌گویید و هر دروغی كه می‌شنوید ذره‌ای از اعتماد شما نسبت به طرف مقابل‌تان(یا او نسبت به شما) را كم می‌كند. دكتر كامرون می‌گوید: «تمام حرف‌ها و رفتارهای ارتباطی ما با دیگران یا اعتماد می‌سازند یا اعتماد را تخریب می‌كنند.

 
با تكذیب یك واقعیت یا ساختن یك دروغ ما اعتماد را می‌كشیم، به هرحال هیچ دروغگویی در جهان نیست كه هیچ دروغ او فاش نشود. این را همیشه یادتان باشد كه سؤال اصلی در ارتباطات شخصی شما باید این باشد كه چگونه جوی از اعتماد و صداقت را شكل بدهم نه اینكه چگونه اعتماد و صداقت را از بین ببرم…»

برای اینكه كمی بیشتر صادق باشید
1- با خودتان صادق باشید: تمایل شما به دروغ گفتن شاید ریشه در تلاش شما برای محافظت از خودتان داشته باشد اما بدانید كه سپری كه با دروغ ساخته شود هیچ محافظتی از شما نخواهد كرد.

2- قانون كوچك و بزرگ: دروغ‌های كوچك دروغ‌های بزرگ بعدی را موجب می‌شوند. همین دروغ‌های كوچك بی‌دلیل را نگویید تا بعدا دچار مشكل دروغ‌های بزرگ نشوید.

3- ببینید در مورد چه موضوعی بیشتر دروغ می‌گویید؛ در مورد پول خرج كردن بیشتر دروغ می‌گویید یا در مورد اتفاقات خیالی كه برای شما افتاده است؟ در مورد این موضوع خاص اگر دروغ نگویید چه اتفاقی می‌افتد؟ واقعا چرا این موضوعات آنقدر مهم هستند كه شما برای آنها دروغ می‌گویید.

4- فرار از دعوا بهترین راه‌حل نیست: اگر دروغ می‌گویید تا از یك مشاجره و رودررویی جلوگیری كنید بدانید كه هر دروغ اینگونه‌ای شما را یك قدم از فردی كه با او در ارتباط هستید دور می‌كند و در نهایت باعث مرگ ارتباط شما می‌شود.

5- راستگویی لزوما به معنای نامهربانی نیست: شما می‌توانید هم راستگو باشید و هم مهربان؛ مهربانی دروغین نه به كار شما می‌آید و نه به كار دیگران.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان