ramazan
ramazan

پخت یک غذای اصیل ایرانی با 3 روش

پخت یک غذای اصیل ایرانی با 3 روش
نازوب، یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی‌ها زرشك پلو است. با وجود این خوشمزگی اغلب خانم‌ها بر این باورند كه طبخ آن بسیار راحت است در صورتی كه برای تهیه و طبخ غذا باید به مواد اولیه آن دقت كنید. هرچه برنج این غذا مرغوب‌تر باشد، خوشمزه‌تر خواهد شد.
 
 امروزه در بازار، برنج‌های خارجی بسیاری موجود است كه هم به خاطر قیمت و هم این‌كه پخت راحتی دارد بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع برنج‌ها موقع جوشیدن بسیار قد می‌كشد و شكل ظاهری زیبایی دارد ولی نه عطرش خوب است و نه طعم خوبی دارد، ولی برنج اصیل ایرانی این طور نیست و ممكن است موقع جوشیدن خیلی قد نكشد ولی عطر و طعم منحصر به فردی دارد.
 
برنج خوش‌ عطر ایرانی
پس برای تهیه زرشك پلو حتما از برنج ایرانی استفاده كنید. همچنین بهتر است برنج، آبكش شود. ( البته كته آن هم خوشمزه است.) پلو را مانند همیشه آبكش كرده و دم كنید.

یكی دیگر از نكات مهم در طبخ این غذا تهیه زرشك است. وقتی برای خرید زرشك به بازار می‌روید، دقت كنید كه زرشك فاسد و مانده به شما ندهند. زرشك خوب، قرمز روشن و خوشرنگ است، بنابراین از خریدن زرشك‌هایی كه رنگ تیره دارد خودداری كنید. زرشك را​ یك ربع در آب سرد خیس كنید. بعد درون یك آبكش بریزید و داخل یك كاسه بزرگ‌تر بگذارید و آب سرد روی آن باز كنید، مدتی بگذارید داخل آب باشد تا شن آن ته‌نشین‌شده و زرشك‌ها تمیز شود. بعد فرصت دهید تا زرشك‌ها خوب خشك شود.

 
سه راه تفت دادن زرشك
دو عدد پیاز متوسط را ریز رنده كنید و در روغن سرخ‌كردنی بریزید و بگذارید طلایی شود. پس از طلایی شدن، زرشك‌های شسته را به پیازها اضافه كنید و كمی تفت دهید و زیر آن را خاموش كنید.

راه دیگر این است كه زرشك را در روغن ریخته و به نسبت زرشك یك یا دو عدد هویج را رنده ریز كرده و همراه با زرشك‌ها تفت دهید.

 
روش سومی هم هست كه طی آن زرشك را درون روغن می‌ریزید و اندازه یك قاشق غذاخوری آب سرد به آن اضافه می‌كنید و مقداری شكر و زعفران هم روی زرشك‌ها می‌ریزید و می‌گذارید تا یك ربع بماند بعد آن را كمی تفت می‌دهید. در هر صورت یادتان باشد زرشك نیاز به سرخ‌شدن زیاد ندارد. همین كه زرشك كمی پف كرد آماده شده است.
 
مقداری برنج داخل زرشك سرخ‌شده بریزید و با آن مخلوط كرده و موقع‌كشیدن برنج از این زرشك و پلو برای تزئین استفاده كنید.
 
سه روش برای پخت مرغ
اغلب خانواده‌ها زرشك پلو را با مرغ میل می‌كنند. هر خانمی برای طبخ مرغ روش خودش را دارد. ما سه روش پخت مرغ را توضیح می‌دهیم.

اگر می‌خواهید مرغ رژیمی تهیه كرده و میل كنید، دو عدد پیاز را پوست كنده، حلقه‌حلقه كرده و در قابلمه بگذارید. چند حبه سیر را هم پوست بكنید و ریز كنید و داخل ظرف بریزید. سپس مقداری آب درون قابلمه ریخته و كمی زعفران هم به آن اضافه كنید و به همراه نمك بگذارید تا آرام بجوشد و مرغ كاملا بپزد. یادتان باشد وقتی مرغ پخت، نباید آب زیادی در قابلمه باشد.

روش دیگر آن است كه مرغ را درون روغن سرخ كنید. بعد مرغ را بیرون آورده و مقداری رب گوجه‌فرنگی و زردچوبه درون روغن ریخته و آنها را تفت دهید تا رنگ رب‌گوجه عوض شود. حالا مقداری آب، آبلیمو، نمك و فلفل سیاه درون رب ریخته و پس از مخلوط‌ شدن آنها را روی مرغ بریزید و بگذارید به آرامی بجوشد تا مرغ بپزد.

 
در روش سوم مرغ‌ها را با پوست شسته، برش‌ دهید. ته ظرفی نچسب ( پیركس‌ ) را مقداری روغن بریزید و برش‌های مرغ را درون آن بگذارید. دو عدد پیاز متوسط و سه عدد هویج را حلقه‌حلقه كرده و اطراف مرغ بریزید. دو عدد ساقه كرفس و یك عدد فلفل دلمه را خلالی خرد كنید و روی پیاز و هویج بریزید. دو عدد كدو سبز را هم با پوست خوب بشویید و كنار بقیه سبزیجات حلقه‌حلقه كنید. نمك، فلفل، زردچوبه، دارچین و زنجبیل را هم در نصف لیوان آب حل كرده و روی مرغ‌ها بریزید. نسبت به اندازه مرغ، حدود یك لیوان آب هم روی مواد ریخته و در ظرف را با فویل بپیچید و ظرف را روی درجه 200 سانتیگراد در پنجره وسط فر قرار دهید. بعد از یك ساعت و نیم ظرف مرغ را بیرون بیاورید. در صورت پخته‌شدن مرغ، مقداری زعفران داخل نصف استكان آب جوش حل كنید و روی آن بریزید و شعله گریل را روشن كرده و بگذارید تا روی مرغ كمی برشته شود.
 

با هر یك از این شیوه‌ها كه زرشك پلو با مرغ را تهیه كردید، آن را در جمع گرم خانواده میل كنید و از یك ناهار دور هم لذت ببرید.
 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان