خواص زردچوبه

خواص زردچوبه
زردچوبه از نظر طب قدیم ایرانی دارای خاصیت گرم و خشک است و برای استفاده درمانی می‌توان آن را مانند چایی دم کرد و نوشید.

زردچوبه دارای خواص متعددی از جمله تمیز کردن کبد و کمک به درمان یرقان است و امروز در بازار دارویی کانادا و آمریکا به صورت کپسول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مخلوط یک قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق انیسون ( بادیان رومی یا رازیانه رومی ) و سرکه برای درمان یرقان بسیار مفید است، ضمن این که گرفتگی و انسداد صدا را رفع می‌کند.اگر دندان درد دارید، زردچوبه را بجوید تا درد را تسکین دهد. زردچوبه بهترین داروی ضد تورم است.

برای خشک کردن زخم‌ها و رفع درد آنها می‌توان گرد خشک زردچوبه را روی آنها ریخت، زردچوبه بادشکن، تصفیه کننده خون، تب بر و انرژی زاست.

از زردچوبه برای درمان کمر درد  پشت درد و سینه درد، اسهال و اسهال خونی به صورت دم کرده نیز استفاده می‌شود.

درمان رماتیسم و سل یکی دیگر از فواید زردچوبه است ضمن این که می‌توان برای درمان التهاب لثه، زردچوبه را دم کرده و آن را قرقره کرد.

زردچوبه در هندوستان، چین و نقاط حاره‌ای زمین می‌روید. از کنار برگ‌های غلاف در ساقه، شاخه‌های کوچک و استوانه‌ای شکل ضخیمی خارج می‌شود که به صورت مورب در زمین فرو رفته و هر یک ایجاد ریشه می‌کند که به طور مداوم پایه‌های جدیدی به وجود می‌آورند.

قسمت مورد استفاده این گیاه ساقه زیرزمینی آن است که پس از خارج کردن از زمین تمیز کرده و ریشه‌های آن را جدا می‌کنند و در آب جوش قرار می‌دهند و پس از تمیز کردن به مدت چند روز آن را خشک می‌کنند.زردچوبه رنگ زرد یا خاکستری مایل به قهوه ای دارد، بوی آن معطر و طعم آن تلخ است.

ترکیبات شیمیایی زردچوبه

زردچوبه دارای اسانسی مرکب از اسیدهای والرینیک، کاپرلیک و فلاندون است و همچنین دارای سابی نین، سینئول، بورنئول و الکل تورمرول و ماده کورکومین بوده که رنگ زرد زردچوبه به علت همین ماده کورکومین است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان