آزادراهی که تا پیش از این گفته می شد یکی از امن ترین و کم سانحه ترین آزادراه های کشور است و حالا بیشترین خبرهای صفحه حوادث روزنامه ها را به خود اختصاص داده است.ابتدا به خاطر فاجعه ای که به مرگ 44 نفر منجر شد و حالا به خاطر تصادف زنجیره ای جمعه شب 21 خودرو در فاصله هایی کوتاه.
ساعت های پایانی دوشنبه 18 شهریور ماه، برای یک دستگاه اتوبوس مسافربری در کیلومتر 29 آزادراه قم-تهران اتفاقی رخ داد که یک فاجعه را رقم زد. فاجعه ای که سردار «اسکندر مومنی» رئیس پلیس راهور ناجا، صبح روز بعد، آن را این طور گزارش داد:«در ساعت 23 دیشب یک فقره تصادف دلخراش و نادر در کیلومتر 28 آزاد راه قم به تهران اتفاق افتاد .
بررسی اولیه در صحنه حاکی است اتوبوسی که از مسیر قم به تهران حرکت می کرد به علت نقص فنی و ترکیدگی لاستیک منحرف می شود که ابتدا با یک خودروی سواری و سپس به گاردریل برخورد و با تخریب گاردریل به لاین مخالف منحرف شده و با یک دستگاه اتوبوس دیگر برخورد می کند .متاسفانه هر دو دستگاه اتوبوس پس از برخورد دچار آتش سوزی می شوند و تا این لحظه متاسفانه 44 نفر از هموطنان فوت می کنند و 39 نفر هم مصدوم شده و جهت مداوا به بیمارستان منتقل شده اند .»
شاید به همین خاطر بود که فعالیت شرکت مسافربری استفاده کننده از این اتوبوس ها بلافاصله به حالت تعلیق درآمد.
جالب این جاست که سایت شرکت مونتاژ اتوبوسهای اسکانیا در ایران هم هیچ واکنشی به این فاجعه مرگبار نشان نداده و همچنان با افتخار، از کیفیت محصولات تولیدی خود می گوید.
این، اما تنها اتفاق هفته کابوس وار آزادراه تهران- قم نبود. شامگاه جمعه هم رسانه ها خبر از تصادف های پی در پی در آزادراه قم- تهران دادند.
تصادف هایی که طی آن 21 دستگاه خودرو در این مسیر با یکدیگر تصادف کردند که خسارت سنگین مالی برجای گذاشت. این تصادف ها البته به جز چند مصدوم و خسارت های مالی، خوشبختانه تلفات جانی نداشته است. اما انگار کابوس تصادف سایه بلندی بر آزادراه قم- تهران انداخته است. اتوبوس های اسکانیا همچنان در این جاده و جاده های دیگر تردد می کنند. گاردریل ها همان گاردریل ها هستند و لاستیک ها هم همان لاستیک ها.
آخرین باری که تصادفی زنجیره ای در آزادراه قم- تهران اتفاق افتاد، 17 اسفندماه سال 91 بود که 40 خودرو در اتوبان تهران- قم با هم برخورد کردند و 7 نفر زخمی شدند.
دوماه پیش از آن یعنی دی ماه سال 91 بود که طی آن یک اتوبوس مسافربری با 30 سرنشین با 4 خودروی سواری و یک وانت بار هم تصادف کرد که به مرگ یک نفر و مجروح شدن 5 نفر دیگر انجامید. با این وجود، آمارها نشان می دهد که آزادراه قم- تهران به دلیل مسیر کفی و کم پیچ و خم و همچنین عواملی همچون علائم ترافیکی، آسفالت جاده و دوربین های فراوان کنترل سرعت، یکی از کم حادثه ترین جاده های کشور است.
آیا کسی فکری به حال هفته پایانی شهریورماه و اوج ترافیک و تردد در مسیرای بین راهی کشور را کرده است؟