ramazan
ramazan

عکس های شگفت انگیز از کشف غاری بکر

عکس های شگفت انگیز از کشف غاری بکر
به گزارش ناز وب، بزرگترین غار جهان را یک زن و شوهر کشف کرده اند؛ اکنون پذیرای اولین تور از عموم مردم است.

گروهی از دانشمندان بریتانیایی از انجمن غارپژوهی بریتانیا به رهبری هاوارد و دب لیمبرت از ۱۰ تا ۱۴ آوریل آن سال اقدام به انجام بررسی‌هایی در فونگ نها-که بانگ نمودند اما پیشرفتشان پس از رسیدن به دیواره‌ٔ کلسیتی بزرگی متوقف شد.

دیلی میل، در گزارشی، علاوه بر انتشار خبر و تصاویری از اولین گشروهی که به تماشای این غار رفته اند، تصاویری از هاوارد و دب لیمبرت را منتشر کرده است که در حال بررسی این غارند.

تصاویری از باز شدن پای آدم ها به این نقطه بکر را می بینیم:
 

 
 
 
 
 
 
 
 
  غار سون دونگ (به ویتنامی: Hang Sơn Đoòng به‌معنای غار رود کوهستانی)، غاری است در پارک ملی فونگ نها-که بانگ در استان کوانگ‌بن در کشور ویتنام که در نزدیکی مرز این کشور با لائوس قرار دارد و رود زیرزمینی پرشتاب و بزرگی از درون آن می‌گذرد.

این غار توسط فردی محلی به‌نام هو-کان در سال ۱۹۹۱ کشف گردید. در عین حال مردمان جنگل‌نشین منطقه به‌دلیل صدای سوت‌مانندی که در نتیجه جریان رود زیرزمینی از غار شنیده می‌شد از آن هراس داشتند. کشف این غار تا سال ۲۰۰۹ مسکوت گذاشته شد تا آنکه گروهی از دانشمندان بریتانیایی از انجمن غارپژوهی بریتانیا به رهبری هاوارد و دب لیمبرت از ۱۰ تا ۱۴ آوریل آن سال اقدام به انجام بررسی‌هایی در فونگ نها-که بانگ نمودند اما پیشرفتشان پس از رسیدن به دیواره‌ٔ کلسیتی بزرگی متوقف شد.

 
بنا به گفتهٔ لیمبرت این غار ۵ برابر بزرگتر از غار فونگ نهاست که آن‌را پیشتر بزرگترین غار ویتنام می‌دانستند. بزرگترین دهلیز غار سون دونگ بیش از ۵ کیلومتر طول، ۲۰۰ متر ارتفاع و ۱۵۰ متر عرض دارد. با نگاه به چنین ابعادی می‌توان اینگونه گفت که غار سون دونگ از نظر بزرگی حتی از غار گوزن در مالزی که به‌عنوان بزرگترین غار جهان شناخته می‌شود پیشی گرفته است./ منبع: ویکی پدیا

کشف بزرگترین غار (تک شاخه ای) دنیا در ویتنامhang-son-doong-cave-3

بررسی های جدید نشان می دهد، غار عظیمی که اخیرا در جنگلهای دورافتاده ی ویتنام کشف گردیده، بزرگترین غار (تک شاخه ی)* جهان می باشد. غار "Son Doong" با دارا بودن ابعاد 80 * 80 متر در اکثر نقاطش، رکورد جهانی قبلی را شکست.

این رکورد پیش از این متعلق به غار "ِDeerِِ" در قسمت مالزیایی جزیره ی Borneo بود.

غار "ِDeer" دارای ابعاد 91*91 متر است اما طول آن فقط 1 کیلومتر است. اما در مقابل، کاوشگران در غار "سان دونگ" که در پارک ملی هاکی بنگ واقع شده است، 4.5 کیلومتر پیشروی کردند، این میزان پیشروی، قبل از این بود که آنان بواسطه ی سیلابهای فصلی متوقف شوند و کاوشگران بر این باورند که این معبر طولانی تر می باشد.

"آدام اسپیلین"، عضو تیم 13 نفره ی اکتشاف، از انجمن کاوش غار انگلستان که در کاوش این غارعظیم شرکت داشته، اضافه می کند: ابعاد این غار در یک بازه ی 1600 متری از طول مسیر به بیش از 140*140 متر می رسد.

اسپیلین جزو اولین گروه از دو گروهی بوده که وارد غار شده اند. تیم وی، پیمایش معبرغار را تا یک دیواره با ارتفاع 45متر دنبال کرده اند.

اسپیلن می گوید:" طول این غار در حال حاضر 6.5 کیلومتر است ولی معبر اصلی این غار ادامه دارد. مانعی که در ادامه قرار دارد، یک دیواره (از جنس کلسیت یعنی سنگ آهک بلوری) است به ارتفاع 45 متر که باعث توقف کاوش گردید."

تیم دومی که داخل غار شدند، به دلیل سیل مجبور به بازگشت شدند. او می گوید: ما سال آینده باز خواهیم گشت و دیواره را صعود می کنیم و به کاوش قسمتهای جلوترغار ادامه می دهیم.

(*: غار تک شاخه ای به غاری اطلاق می گردد که دار

hang-son-doong-cave-2

ای شاخه های فرعی نیست و تنها یک راهروی اصلی دارد.)

جزئیات بیشتر

یک کشاورز محلی که دهانه ی ورودی غار را چندین سال پیش پیدا کرده است، در ماه آوریل، تیم انگلیسی-ویتنامی را به غار راهنمایی کرد. این تیم یک رودخانه ی زیرزمینی پیدا کرد که در 2.5 کیلومتر اول این غار آهکی جاری می باشد، همچنین استلاگمیتهایی با ارتفاع بیش از 70 متر در این غار دیده می شود. تیم مشترک انگلیسی-ویتنامی در نیمه ی آوریل این اکسپدیشن غارنوردی را در 5 روز اجرا کرده اند. این تیم برای رسیدن به دهانه ی غار می بایست 6 ساعت در دل جنگل پیاده روی می کردند. همچنین آنها برای رسیدن به معبر اصلی غار مجبور شدند که از دو رودخانه ی زیرزمینی عبور کنند و برای رسیدن به تالار بزرگ غار، فرود بروند.

کاوشگران برای نقشه برداری این غار از دستگاههای اندازه گیری لیزری استفاده کرده اند

"اندی اویس" رئیس اتحادیه ی بین المللی غار شناسی است. این اتحادیه یک مجمع ذیصلاح جهانی است که در فرانسه قرار دارد. او می گوید: فناوری نوین این اجازه را داده که غارها با دقت بسیار بالا (میلیمتر) اندازه گیری شوند. با دستگاههای اندازه گیری لیزری(مانند LaserRace 300)، ابعاد غار بسیار دقیق تعیین می شود. این روش موجب می شود اندازه های قبلی غارها  کمتر شوند، به این دلیل که در سالهای گذشته ما ابعاد را تخمین می زدیم و این تخمین ها، دست بالا گرفته می شد و زیاد برآورد می شد.

با اینکه اویس در نقشه برداری این غار شرکت نداشته اما پذیرفته که طبق یافته های جدید، غار سان دونگ، رکورد قبلی را که متعلق به غار"دیر" بود، شکسته است. او اظهار می کند:" این یکی در ویتنام بزرگتر است". با این حال این غارنورد انگلیسی هنوز ادعای کشف بزرگترین تالارغار در جهان یعنی تالار "Sarawak " در  " Borneo" را دارد. او در این مورد می گوید: " این تالار، واقعا بزرگ است. در حقیقت ممکن است رکوردش شکسته نشود. اندازه ی این تالار سه برابر استادیوم " Wembley "  در لندن می باشد.لیل وجود این  رودخانه ی خروشان، در دهانه ی ورودی غار به طرز وحشتناکی باد شدید و سرو صدای مخوف به بیرون ساتع می شود."

hang-son-doong-cave-4(عظمت-شکوه-هیبت)

پر سروصدا و مخوف

پیش از اکسپدیشن غارنوردی انگلیس به این منطقه، "سان دونگ" که در بین غارهای زیرزمینی آهکی واقعا باشکوه است، به نوعی از کشف شدن، گریخته بود. "اسپیلین" عضو تیم اکسپدیشن می گوید:" نوع زمین آن منطقه از ویتنام بسیار صعب العبور است. غار خیلی غیر قابل دسترس می باشد. این غار به طور کامل در جنگل پنهان شده است و شما نمیتوانید هیچ چیزی راجع به آن در Google Earth ببینید. او با استناد به نرم افزار 3-D Glob اضافه می کند: " شما در این نرم افزار هم باید به غار خیلی نزدیک باشید تا بتوانید آن را پیدا کنید." او میگوید:" حتما در اکسپدیشن های قبلی که در این منطقه انجام شده، افراد از چند صد متری دهانه غار عبور کرده اند بدون اینکه آن را پیدا کنند."

افراد تیم بازگو کرده اند که مردم محلی درباره ی غار می دانسته اند اما از کاوش درون آن بسیار هراس داشته اند.

اسپیلین می گوید:" این غار دارای جریان آب بسیار زیادی است و شما می توانید از ابتدای ورودی آن صدای رودخانه ی داخل غار را بشنوید، به دآیا غارهای بزرگتری منتظر کشف شدن هستند؟

یکی از مهمترین نگرانی های این تیم غار نوردی وجود "هزار پاهای سمی" ای بود که در "سان دونگ" زندگی می کنند. همچنین بر طبق گفته های اسپیلین، این کاوشگران به میمونهایی برخوردند که برای تغذیه از حلزونها، از طریق سقف، وارد غار می شوند.

نور خورشید تا حدود 300 متر جلوتر از دهانه ی ورودی غار پیشروی می کند و بدیهی است که میمونها قادرند از طریق سقف به داخل و خارج بروند. در بازگشت مجدد به غار در سال آینده، یک زیست شناس جهت تحقیق در رابطه با حیات وحش زیر زمینی، تیم را همراهی خواهد کرد.

اندی اویس، اضافه می کند که قریب به یقین، غارهای بزرگتری در جهان وجود دارند که هنوز کشف نشده اند و آنها منتظرند که توسط ما انسانها کشف گردند. او می گوید: " این موضوع واقعیتی خارق العاده در مورد غارنوردی است ". او اضافه می کند:" برای نمونه عکسهای ماهواره ای به غارهایی بزرگتر از غار سان دونگ در جنگلهای انبوه آمازون، اشاره می کنند. 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان