ramazan
ramazan

اسفنج های ضد بارداری و آموزش استفاده از آن

مجموعه : زنان و زایمان
اسفنج های ضد بارداری و آموزش استفاده از آن

اسفنج‌های ضدبارداری از جنس پلی اورتان بوده و به شكل بالش‌های كوجكی هستند كه حاوی یك ماده اسپرم‌كش است. در یك طرف این اسفنج‌ها، ‌فرو رفتگی وجود دارد كه روی دهانه رحم قرار داده می‌شود و به عنوان سدی جلوی عبور اسپرم‌ها به داخل دهانه رحم را می‌گیرد. در طرف دیگر اسفنج، یك حلقه وجود دارد كه در هنگام خارج كردن اسفنج می‌توان با كشیدن آن، اسفنج را بیرون آورد. اسفنج‌ها در یك اندازه ساخته شده‌اند و می‌توان آنها را بدون نسخه پزشك تهیه كرد.

اسفنج‌ها را می‌توان تا 24 ساعت پیش از مقاربت در مهبل قرار داد. پس از شش ساعت كه از مقاربت گذشت، می‌توان اسفنج را خارج كرد. اسفنج‌ها اغلب همراه با سایر روش‌های جلوگیری از بارداری (مانند كاندوم) استفاده می‌شوند تا میزان كارایی آنها افزایش یابد. اسفنج‌ها به مدت 24 ساعت می‌توانند ماده اسپرم‌كش خود را آزاد كنند و پس از این مدت باید آنها را عوض كرد.

شیوه قرار دادن اسفنج‌ها

با دست‌های تمیز باید اسفنج را از پاكت خود بیرون آورد. در حالی كه با یك دست اسفنج را گرفته‌ایم (به طوریكه قسمت فرو رفته آن در جلو قرار گرفته و حلقه آن به سمت پایین باشد) آن را زیر شیر آب تمیز گرفته و خیس می‌كنیم. سپس آن را فشار می‌دهیم تاتولید كف كند. این كار موجب فعال شدن ماده اسپرم‌كش می‌شود و قرار دادن آن به داخل مهبل را آسان می‌كند. اسفنج را به آرامی داخل مهبل قرار می‌دهیم به طوری كه قسمت فرو رفته آن روی دهانه رحم قرار گیرد.

 

شیوه بیرون آوردن اسفنج

پس از انجام مقاربت، حداقل شش ساعت صبر كنید و سپس اقدام به خارج كردن اسفنج كنید. یك انگشت خود را به داخل مهبل فرو كنید و با گرفتن حلقه اسفنج، آن را به آرامی بیرون بكشید.

 

میزان كارایی و تاثیر اسفنج‌ها

در صورت كاربرد اسفنج‌ها میزان كارایی آنها در جلوگیری از بارداری حدود 89 تا 91 درصد است.

 

مزایای استفاده از اسفنج‌ها

مزایای اسفنج‌ها عبارتند از:

استفاده از آن راحت است، فقط دارای یك اندازه هستند، پس از هر بار مصرف به دور انداخته می‌شوند، برای تهیه آنها، نیازی به نسخه پزشك وجود ندارد.

 

معایب استفاده از اسفنج‌ها

  • بعضی از خانم‌ها ممكن است به ماده اسپرم‌كش آن، آلرژی یا حساسیت داشته باشند.
  • گرچه تا حدودی از انتقال بعضی از بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌كنند، ‌از انتقال بیماری ایدز پیشگیری نمی‌كنند.
  • نباد آن را در طی دوره عادت ماهیانه استفاده كرد.
  • به ندرت ممكن است سبب ایجاد نشانگان شوك توكسیك شود.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان