آریا عظیمی نژاد کیست؟ برخی از چهره ها و شخصیت های کشور با حضور در برخی برنامه های تلوزیونی بیش از هر وفت دیگری دیده و مشهور می شوند آریا عظیمی نژاد نیز یکی از این شخصیت های معروف می باشد.
وی که اکنون در جدیدترین برنامه استعداد یابی عصر جدید با مجری گری احسان علیخانی و 4 داور این برنامه: آریا عظیمی نژاد، امین حیایی، رویا نونهالی و بشیر حسینی روی آنتن پخش می شود. در ادامه نگاهی داریم به بیوگرافی آریا عظیمی نژاد و ماجرای ناشنوایی او به مدت 10 سال!!!!؟
آریا عظیمینژاد در اردیبهشت سال 1352 متولّد شد. کار حرفهای ساخت موسیقی را از سال دوّم دانشگاه با موسیقی تئاتر آغاز کرد و در مدتی کوتاه توانست در جشنوارههای بینالمللی تئاتر، نامزد دریافت بهترین موسیقی متن گردد.
عظیمینژاد با ساخت موسیقی فیلم میم مثل مادر در سینما و «او یک فرشته بود» در تلویزیون توانست نامزدی جایزهٔ بهترین موسیقی متن در جشنواره بینالمللی فیلم فجر و جایزهٔ خانه سینما را برای فیلمهای چون میم مثل مادر، طلا و مس و فرزند خاک به دست آورد.
آریا عظیمینژاد در برنامه عصر جدید
آریا عظیمینژاد در سال ۱۳۹۷ در برنامه استعداد یابی عصر جدید به عنوان داور حضور داشته است.
فردی که منطق بر احساس اش میچربد. درصد رایهای منفیاش: ۴۵.۲ درصد
آریا عظیمی نژاد یکی دیگر از داورهای سخت گیر این مسابقه، که علیخانی زمان کمتری برای تغییر رایهای او اختصاص میدهد! عظیمی نژاد در مجموع از بین ۴۲ شرکت کننده در شش مسابقه ابتدایی، به ۱۹ نفر رای منفی داده است و این یعنی ۴۵.۲ درصد آراءاش منفی بوده است.
او تا حدودی به داور سخت گیر این مسابقه معروف شده است و در نظراتش هم بیان میکند؛ سخت گیری ما باعث رشد شرکت کنندگان میشود و البته میگوید که در مورد خودش هم فردی سخت گیر است.
منطق او بر احساس اش میچربد و حتی در قسمت ششم، وقتی پسر جوان خواننده به دلیل حذف شدن از مسابقه اشک میریزد، با ابراز این که: «دلم داره کباب میشه» از رای منفی اش بر نمیگردد.
این دسته از افراد افزون بر این که دیگران را نقد میکنند، به طور کلی خود منتقد نیز هستند و انرژی و دغدغههای بسیار زیادی دارند. این دسته از افراد اصولا گرما و محبت زیادی را ابراز نمیکنند و این را در مسابقه هم به خوبی میتوان مشاهده کرد.
برادرش نیما نیز مانند خودش هنرمند بوده و یکی از اعضای انجمن نوازندگان ایران است. در کودکی با پدرش مرحوم اکبر عظیمی نژاد و خواهرش به عنوان بازیگر برنامه کودک حضور داشت.
آریا عظیمی نژاد سالهاست ازدواج کرده و صاحب یک فرزند پسر می باشد. اطلاعات دیگری از همسر او در دسترس نیست.
گفته می شود آریا عظیمی نژاد در زندگی شخصی خود فردی بسیار صبور و ساکت اسـت.
او بسیار کم صحبت می کند و حجب اخلاقی کـه دارد مانع از برون ریزی خشم اوست. او تنهایی را به رفت و آمدهای زیاد ترجیح می دهد و کمتر در جمع حاضر میشود اما برای دوستان و خانوادهاش وقت زیادی می گذارد.
آقای عظیمی نژاد مدتی پیش بدون هیچ سابقه قبلی بعلت عارضه قلبی در بیمارستان بستری بود، برادرش دلیل اصلی این اتفاق را گرفتگی رگ قلب عنوان کرد.
آریا عظیمی نژاد در یک خانواده هنری به دنیا آمده است، نواختن سه تار را نزد پدرش فرا گرفت و سپس در سال 1366در سن 16 سالگی نزد اساتیدی چون جلال ذوالفنون، محمود تاجبخش و علیاصغر زندوکیل آموزش دید.
آریا عظیمی نژاد نزد اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی، مصطفی کمال پورتراب بـه فراگیری اصول موسیقی پرداخت. کار حرفهای ساخت موسیقی را از سال دوم دانشگاه با موسیقی تئاتر آغاز کرد و خیلی زود توانست در جشنوارههای بین المللی تئاتر، نامزد دریافت بهترین موسیقی متن گردد.
در سال 1372 در 20 سالگی وارد رشته موسیقی دانشگاه آزاد، واحد هنر و معماری شد. نزد اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی و مصطفیکمال پورتراب به فراگیری اصول موسیقی پرداخته است. از سال دوم دانشگاه در سال 73 وارد ساخت موسیقی تئاتر شد و خیلی زود توانست در جشنواره تئاتر بین المللی فجر نامزد بهترین موسیقی متن شود.
آریا عظیمی نژاد بصورت حرفه ای اولین بار در سال 1377 با ساخت موسیقی سریال پزشکان به کارگردانی مسعود کرامتی وارد تلویزیون شد و در سال 1381 با فیلم «عروس خوش قدم» پا به عرصه سینمایی گذاشت.
این موفقیتها سبب ورود او بـه سینما و تلویزیون گردید و آثار قابل توجهی را خلق کرد.
مقام دوم جشنواره موسیقی بریتانیا در رشته فولکلور بین المملی با تکنولوژی سه تار اولین جایزه بین المللی او بود. در همین جشنواره او با خانم جاسلین پوک پیانو نواز مشهور بریتانیایی آشنا شد و در چند پروژه باهم همکاری داشتند.
ساخت موسیقی برای خوانندگان سرشناس ایرانی از دیگر فعالیتهای حرفهای اوست کـه از جمله آنها می توان بـه محمد اصفهانی، علیرضا عصار، حسین خواجهامیری و فریدون اسرایی اشاره کرد.
از جمله کارهای او کـه با اقبالی فراوان روبهرو شد، ساخت موسیقی برای قطعه ”آمدم ای شاه پناهم بده” با صدای استاد کریمخانی بود کـه برای بارگاه ملکوتی امام هشتم شیعیان ساخته شد.
علاقه او بـه موسیقی فولکلور ایرانی سبب شد تا مجموعهای از موسیقی نواحی ایران را جمعآوری کرده و از آنها در ساخت موسیقی فیلم تاثیر گیرد. او همچنین کنسرتهای مختلفی رابه صحنه برد کـه از جمله آنها می توان بـه کنسرتش در چند تالار تهران و نیز انگلیس اشاره کرد.
او درسال 1393 دورهی پر تلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید آثار مهمی حضور داشته اسـت. او در این سال در 5 فیلم و سریال مهم سینما و تلویزیون حضور داشت و خود را به جامعه هنرمندان معرفی کرد. آثار مهم آریا عظیمینژاد در این سال، فعالیت در فیلم شاهزاده روم، فعالیت در فیلم ع ش ق بعنوان موزیک ساز و فعالیت در سریال پایتخت ۳ بعنوان موزیک ساز محسوب می شود.
وی علاوهبر سریال پایتخت ۳، سال 1392 در 40 سالگی در سریال دودکش نیز فعالیت داشته اسـت. آریا عظیمینژاد اینبار با محمدحسین لطیفی کارگردان سریال دودکش و هنرمندانی چون هومن برقنورد، بهنام تشکر، امیرحسین رستمی و سیما تیرانداز همکاری داشت. با این کـه آریا عظیمینژاد را بیشتر بعنوان موزیک ساز میشناسیم، اما در حرفههای دیگر نیز فعال بوده اسـت
آریا عظیمی نژاد، موزیکساز بسیار موفقی اسـت کـه در واقع استعداد موسیقیاییاش را پدرش کشف کرد. موفقیت های آریا عظیمی نژاد فقط در عرصه داخلی نیست او درسال 83 مقام دوم جشنواره موسیقی بریتانیا را در رشته فولکلور بین المللی با تکنولوژی سه تار بدست آورد، و با جاسلین پوک آهنگساز و پیانو نواز مشهور بریتانیایی آشنا شد.
آنها در چند پروژه نیز باهم همکاری داشتند. عظیمی نژاد موفق شد چندین قطعه برای فیلمهای خارجی هم بسازد. زبان ساده و فاخر و گویایی کـه آریا عظیمی نژاد در موسیقیهایش استفاده میکند مهمترین دلیل موفقیت اوست.
آریا عظیمی نژاد درباره کارگاهی کـه سالها پیش تاسیس کرده بود و خیلی زود بـه تعطیلی آن منجر شد، گفت: «شرایط بـه گونه ای شد کـه دیگر نتوانستم کارگاه را دایر کنم. به همین دلیل وادار شدم تا کارگاه را تعطیل کنم. البته فرصت بیشتری برای ساخت موسیقی پیدا کردم.»
جهان موسیقی امروز با ورود فضاهای مجازی بـه شکلی پیش میرود کـه تمام امکانات در اختیار جوان ها و کسانی کـه جویای موسیقی هستند، قرار میگیرد. این موزیسین کشورمان، بیان کرد:« از همان ابتدا و با مشورت کارگردان مجموعه «پایتخت» تصمیم بر آن شد تا گرایش های مختلفی کـه بـه موسیقی دارم را در فضایی کـه با مجموعه هم خوانی داشته باشد، تلفیق کنم.»
گاهی برای ایجاد چنین فضاهایی بـه جنوب کشور سفر می کردم و گاهی هم با توجه بـه مضمون «پایتخت ها» ریتمی تازه بـه ذهنم میرسید.
در واقع موسیقی «پایتخت» بر اساس خط داستان آن از شمال بـه جنوب و حالا کـه داستان «پایتخت 5 » بـه بیرون از کشور رسیده، سفری بـه ترکیه داشتم. بـه هر حال در این زمینه بـه ترکیبی تازه از موسیقی دست یافته ام کـه برای خود مـن هم لذت بخش اسـت.
البته گوش بیننده با موسیقی نواحی شهر هـای مختلف و نیز ساز های متنوع آشنا خواهد شد. این آهنگساز با توجه بـه سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بیان کرد:
جشنواره موسیقی در ایران در کنار دیگر جشنواره ها لازم اسـت اما آنچه مـا هنرمندان از جشنواره ها انتظار داریم، اصولا عملی نمیشود.
به همین دلیل این گونه جشنواره ها خیلی مورد علاقه مـن نیست. اغلب جشنواره های مـا فضای خاصی دارند کـه شاید برای مـن هنرمند هیچگونه جذابتی نداشته باشد.
مـن این موضوع را بارها در گفتگو هایم گفته ام کـه موسیقی هنری درونی اسـت کـه باید خلق شود و بـه گوش همه ی برسد. پس موسیقی فراتر از جشنواره هایی اسـت کـه دراین زمینه برگزار می شود.
موسیقی را بدون حد و مرز دوست دارم و برای آن تلاش میکنم. عظیمی نژاد درباره موسیقی مجموعه های تلویزیونی بیان کرد: در این سالها علاوه بر این کـه مجموعه های تلویزیونی پخش میشوند، موسیقی آنها بیشتر از گذشته بـه چشم میآید.
در واقع تلفیق خوانندگان و موسیقی مجموعه ها باعث شده تا سلیقه مردم عوض شود. بـه نظرم موسیقی نیاز داشت تا روح دوباره ای بگیرد.
آهنگساز مجموعه تلویزیونی «پایتخت» با بیان این که به مدت 10 سال ناشنوای کامل بودم، درخصوص بیماری خود گفت:
من در سن 20 سالگی متوجه آسیب دیدگی گوشم شدم و پس از مراجعه به دکتر به من گفتند که تا سال دیگر ناشنوا می شوی و باید کار موسیقی را کنار بگذاری و همین هم شد.
من در سن 30 سالگی «کر» مطلق بودم و هیچ چیز را نمی شنیدم و تنها از روی لب خوانی متوجه جملات و حرف ها می شدم. اما بعد از 10 سال و دوندگی های زیاد روزی وارد مطب دکتری حاذق شدم و با روند درمان این دکتر شنوایی کاملم را به دست آوردم.
وی با عنوان این که هنوز از ساخت قطعات جدید استرس می گیرم، بیان کرد :«در وهله اول و در انجام کار آدم آرامی هستم، اما همیشه برای شروع هر کار جدیدی، نگرانی و استرس این را دارم که به تکرار نیفتم و جذابیت داشته باشم.»
در کارنامه کاری عظیمینژاد، آهنگسازی برای شش تاتر، 30 سریال تلویزیونی و بیش از 20 فیلم سینمایی و چندین فیلم کوتاه دیده می شود.
از جمله معروف ترین سریالهایی کـه موزیک آن نیز اقبال عمومی بسیاری یافت، سریال «پایتخت» بـه کارگردانی سیروس مقدم بود که عظیمینژاد در آن توانست با بهرهگیری از موسیقی فولکلول شمال و بعد ها در قسمت دوم « فولکور جنوب» اثر متفاوت را ارائه کند.
«جادوی ایرانزمین» نام نخستین آلبوم رسمی از آهنگهای ساخته شده توسط «آریا عظیمینژاد» است که در اکتبر سال ۲۰۰۲ منتشر شده است.
آلبوم دوّم منتشر شده از «آریا عظیمینژاد» «میم مثل مادر» نام دارد. «آلبوم ساقیِ سر مست» سوّمین کار او میباشد. در سال ۱۳۹۲ مجموعهٔ دوّم از «جادوی ایرانزمین» به صورت پخش دیجیتال بر روی iTunes منتشر شد.
آن سوی آیینه (کارگردان: آزیتا حاجیان)
گرگ و میش (کارگردان: آزیتا حاجیان)
تلخبازی قمر در عقرب (کارگردان: شهره لرستانی)
سه سال و نیم (کارگردان: امیر آقایی)
اژدهاک (کارگردان: وحید عیوضی)
هُتل عروس (کارگردان: سیما تیرانداز)
پزشکان (کارگردان: مسعود کرامتی)
کاکتوسهای بیشخصیت (کارگردان: نیما فلاح)
زنگِ آخر (کارگردان: نیما فلاح)
این راهش نیست (کارگردان: مسعود کرامتی)
کمین (کارگردان: مسعود کرامتی)
خانه ما (کارگردان: مسعود کرامتی)
روزهای اعتراض (کارگردان: حسین سهیلیزاده ۱۳۸۴)
نیمکت (کارگردان: محمد رحمانیان ۱۳۸۴)
او یک فرشته بود (کارگردان: علیرضا افخمی ۱۳۸۴)
آخرین گناه (کارگردان: حسین سهیلیزاده ۱۳۸۵)
مروارید سُرخ (کارگردان: مسعود رسام ۱۳۸۳)
آوای ماه (مستند موسیقی نواحی ایران) (کارگردان: مسعود امینی تیرانی ۱۳۸۴)
در جستجوی سایه (مستند قطب جنوب) (کارگردان: حمید خداشناس)
پریدخت (مجموعه تلویزیونی) (کارگردان: سامان مقدم ۱۳۸۶)
باز آی (مستند مولانا) (کارگردان: سهیل نصیری ۱۳۸۶)
روز حسرت (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۷)
ستگاران (مجموعه تلویزیونی) (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۸)
اردیواری (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۹)
زیر هشت (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۸۹)
جراحت (مجموعه تلویزیونی) (کارگردان: محمدمهدی عسگرپور ۱۳۸۸)
پایتخت (کارگردان: سیروس مقدم)
تا ثریا (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۰)
مثل یک کابوس (کارگردان: شهرام شاهحسینی ۱۳۹۰)
چک برگشتی (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۱)
راه طولانی (کارگردان: رضا کریمی ۱۳۹۱)
بیدار باش (کارگردان: احمد کاوری ۱۳۹۱)
دیوار (مجموعه تلویزیونی) (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۱)
پایتخت ۲ (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۲)
دودکش (کارگردان: محمدحسین لطیفی ۱۳۹۲)
پایتخت ۳ (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۳)
میکائیل (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۴)
پایتخت ۴ (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۴)
قرعه (کارگردان: برزو نیکنژاد ۱۳۹۵)[۶]
علیالبدل (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۶)
سفر در خانه (کارگردان:بهمن گودرزی ۱۳۹۷)
پایتخت ۵ (کارگردان: سیروس مقدم ۱۳۹۷)
عروس خوشقدم (کارگردان: کاظم راستگفتار)
نقاب (کارگردان: کاظم راستگفتار ۱۳۸۳)
من و دبورا (کارگردان: سید ضیاءالدین دری ۱۳۸۴)
عروسک فرنگی (کارگردان: فرهاد صبا ۱۳۸۴)
صحنه جرم، ورود ممنوع! (کارگردان: ابراهیم شیبانی)
چند کیلو خرما برای مراسم تدفین (کارگردان: سامان سالور ۱۳۸۴)
میم مثل مادر (کارگردان: رسول ملاقلیپور ۱۳۸۵)
پارک وی (کارگردان: فریدون جیرانی ۱۳۸۵)
پرنده شاهین (تله فیلم ۱۳۸۶)
همیشه پای یک زن در میان است (کارگردان: کمال تبریزی ۱۳۸۶)
فرش ایرانی اپیزود فرش زمین (کارگردان: کمال تبریزی)
فرزند خاک (کارگردان: محمدعلی باشه آهنگر ۱۳۸۶)
آن سوی رودخانه (کارگردان: عباس احمدی مطلق ۱۳۸۷)
سایههای آرزو (تله فیلم) (کارگردان: ابراهیم سلطانی فر ۱۳۸۷)
طلا و مس (کارگردان: همایون اسعدیان ۱۳۸۸)
نفوذی (کارگردان: احمد کاوری و مهدی فیوضی ۱۳۸۷)
آدمکش (کارگردان: رضا کریمی ۱۳۸۸)
بیداری رؤیاها (کارگردان: محمدعلی باشه آهنگر ۱۳۸۸)
بهشت اینجاست (کارگردان: حمیدرضا سلیمیان ۱۳۸۹)
فیلم تلویزیونی زنگار (عباس احمدی مطلق ۱۳۸۹)
زندگی خصوصی (کارگردان: محمدحسین فرحبخش ۱۳۹۰)
کاغذ خروسنشان (کارگردان: مریم میلانی ۱۳۹۰)
چک (کارگردان: کاظم راستگفتار ۱۳۹۰)
خوابزدهها (کارگردان: فریدون جیرانی ۱۳۹۲)
تراژدی (کارگردان: آزیتا موگویی ۱۳۹۲)
مستانه (کارگردان: محمدحسین فرحبخش ۱۳۹۳)
ع ش ق (کارگردان: قاسم جعفری ۱۳۹۳)
شاهزاده روم (کارگردان هادی محمدیان ۱۳۹۳)
در مدت معلوم (وحید امیرخانی ۱۳۹۳)
گینس (کارگردان محسن تنابنده ۱۳۹۳)
نیم(بهمن کامیار ۱۳۹۴)
پروندهای برای سارا (نادر مقدس ۱۳۹۴)
آبنبات چوبی (کارگردان: محمدحسین فرحبخش ۱۳۹۴)
ژانویه خونین (محصول کشور جمهوری آذربایجان جمهوری آذربایجان؛ کارگردان: وحید مصطفایف سال ۱۳۹۴)
هلن (علی اکبر ثقفی ۱۳۹۴)
خوب، بد، جلف (کارگردان: پیمان قاسمخانی ۱۳۹۵)
سه خواهر
کیف
درس آخر
پشتسر باد نمیآید
آن
زرد، آبی، قرمز (کارگردان: علی کریم ۱۳۸۵)
مستند «وقتی ابرها پایین میآیند» (کارگردان: معین کریمالدّینی ۱۳۹۰)
مستند آتلان (کارگردان: معین کریمالدّینی ۱۳۹۳)
مستند به پشت تابلو نگاه کن (کارگردان: محسن برمهانی)
مستند لبیک (پیادهروی اربعین) (کارگردان: وحید امیرخانی ۱۳۹۱)
مقدمهٔ «بر آتش»، «مرو ای دوست»، «مُناجات» (موسیقی آوایی) و نوازندگی سهتار در آلبوم «برکت» محمد اصفهانی
«غزال» در آلبوم بی واژه (با صدای محمد اصفهانی برای علی بن موسی الرضا)
«شکایت هجران» (خواننده:محمد اصفهانی) آلبوم نون و دلقک
«رستگاران» (خواننده: محمد اصفهانی)
«تا ثریّا» (خواننده: محمد اصفهانی)
«زیر هشت» (خواننده: محمد اصفهانی)
«زائر بهار» (خواننده: محمد اصفهانی)
نوازندگی سهتار در آلبوم «حال منِ بیتو» (علیرضا عصار)
نوازندگی سهتار در آلبوم «غریبه» (فریدون آسرایی)
نوازندگی سهتار در آلبوم «راه بیپایان» (پویا نیک پور) دیگر کارها:
موسیقی تیتراژ «سینما یک»
موسیقی نماهنگ «لحظههای ماندگار» (کارگردان: حسین ستاره)
موسیقی نماهنگ برای علی بن ابیطالب
در این قطعه از بهشت (با مداحی استاد کریم خانی برای علی بن موسی الرضا)
«سمت خدا» موسیقی برنامه ویژه ماه رمضان (کاری از محمد صالحعلا)
«نان و ماه» موسیقی برنامه ویژه ماه رمضان (کاری از باران صالحعلا)
سایر قطعات و پروژههای آریا عظیمی نژاد
تکآهنگ دلشدگان (بازسازی شده از قطعه آوازی به نام «غلام چشم آذر» از موسیقی فیلم سینمایی دلشدگان به مناسبت زادروز محمدرضا شجریان خواننده اثر، ۱ مهر ۱۳۹۵)
اهداف و آرزوهای آریا عظیمی نژاد
مهمترین هدف من این است که بتوانم خودم را در هرکاری که انجام می دهم کامل تر کنم و این بزرگترین آرزوی من هم هست این تکامل می تواند در شکل های مختلف صورت بگیرد.
ممکن است کار کردن با یک ارکستر بهتر یا کار کردن در یک استودیو پیشرفته تر باشد این موارد همگی می توانند در جهت آن تکامل باشد.
یکی از خاطره انگیز ترین عکس های آریا عظیمی نژاد همنوازی با شادمهر عقیلی است.