ramazan
ramazan

بهترین خوراکی ها برای رفع جوش صورت نوجوان

بهترین خوراکی ها برای رفع جوش صورت نوجوان

جوش و جای جوش یکی از مهم ترین معضلات نوجوانان است که در این بخش The best solution بهترین راه کار و بهترین خوراکی ها به شما معرفی می شود که چطور از شر جای جوش رها شوید و پوستی شفاف و زیبا داشته باشید.

 

روش درمان جوش های صورت به همراه علت بروز

عوامل مختلفی همچون ژنتیک، هورمون‌ها، سبک زندگی و رژیم غذایی در بروز جوش دخیل هستند.

دوره نوجوانی و جوانی سن شناخت خود و چشیدن طعم استقلال است، با این حال در همین دوره، بیماری های مزمن نیز فرصت جولان پیدا می کنند. جوش صورت هم یکی از مواردی است که جوانان را آزار می دهد. در ادامه به یکی از مشکلات رایچ پوستی نوجوانان و جوانان یعنی جوش صورت اشاره و بهترین راه های مراقبت از پوست را یادآوری می کنیم :

جوش چیست؟

جوش که در اصطلاح پزشکی به عنوان آکنه شناخته می شود، یک بیماری التهابی و مزمن پوستی است.

دلیل به وجود آمدن جوش ؟

پوست منافذی دارد که از زیر به تعدادی غده چربی متصل اند. این غدد مایع چربی به نام سبوم را ترشح می کنند که از طریق این منافذ به سطح پوست راه می یابد. زمانی که به هر دلیلی مانند چرک و عفونت، رعایت نکردن بهداشت و… این منافذ پوستی بسته شوند، ترشحات غدد چربی، زیر پوست تجمع می‌‌کنند و خود را به صورت جوش صورت یا جاهای دیگر بدن نشان می‌دهند.

چه افرادی بیشتر جوش صورت می زنند؟

از نظر سنی جوش اغلب در سنین بلوغ رخ می‌دهد زیرا در این هنگام فعالیت غدد چربی بیشتر از سایر گروه های سنی است ولی به طور کلی احتمال وقوع جوش در همه‌ سنین وجود دارد.

عوامل تاثیر گذار در بروز جوش

عوامل مختلفی همچون ژنتیک، هورمون‌ها، سبک زندگی و رژیم غذایی در بروز جوش دخیل هستند. آلودگی هوا، استرس و فشار روانی و لوازم آرایشی نامناسب از جمله عواملی هستند که سبب بروز جوش در افراد می‌شوند.

همچنین استفاده از غذاهای ناسالم همچون فست فودها ، غذاهای پرچرب و غذاهای پر شکر سبب بروز آکنه می‌شود.

جالب است بدانید افرادی که بیش از حد از لبنیات استفاده می‌کنند بیشتر دچار جوش می‌شوند.

بهترین شیوه مراقبت از پوست در برابر جوش

روزانه دو بار پوست خود را به آرامی تمیز کنید.

از ژل یا کرم حاوی ۵ درصد بنزوئیل پراکسید استفاده کنید که جایگزین گوگرد یا رزورسینول است. هر روز صبح از پد حاوی ۲ درصد اسید سالیسیلیک اسید استفاده کنید.

شب‌ها از یک کرم ضدجوش حاوی گوگرد استفاده کنید و آن را به مناطق آسیب دیده بمالید.

از یک مرطوب کننده پوست سبک و آرایش مبتنی بر آب استفاده کنید.

صورت تان را با آب ولرم و صابون ضد جوش و مخصوص صورت شست وشو دهید البته نباید این کار را بیش از دو بار در روز انجام دهید.

از به شدت خاراندن پوست صورت و ترکاندن جوش ها خودداری کنید زیرا این کار باعث پخش شدن عفونت و گسترش آکنه به قسمت های سالم پوست می‌شود.

دست‌هایتان را به ویژه قبل از استفاده از انواع کرم، لوازم آرایش و lotion لوسیون با مواد شوینده خوب بشویید.

تا حد امکان کمتر از مواد آرایشی استفاده کنید، زیرا این مواد موجب بسته شدن منافذ پوست و تشدید آکنه می‌شوند.

در صورت استفاده از لوازم آرایشی، حتما قبل از خواب صورت تان را به خوبی و کامل شست و شو دهید.

به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار نگیرید.

به مقدار کافی آب بنوشید.

 

در ادامه به بهترین خوراکی ها برای رفع و جلوگیری از جوش توجه کنید.

درمان جوش با روشهای خوراکی

جوش‌های پوستی فقط مختص نوجوانان نیستند، بلکه حدود 20 درصد از خانم‌ها در دهه‌های دوم و سوم زندگی با این جوش‌ها مواجه می‌شوند. جوش‌های پوستی می‌توانند به علت‌های متفاوتی ایجاد شوند؛ از استرس گرفته تا نوسانات هورمونی.

با این‌حال، همه این افراد علاوه بر جدی گرفتن روش‌های درمانی موضعی و دارویی،‌ می‌توانند از مواد غذایی خاص برای مقابله با جوش‌ها و شفاف‌سازی پوست خودشان استفاده کنند. اضافه کردن مواد غذایی زیر به رژیم غذایی، کیفیت پوست را به مرور زمان افزایش می‌دهد.

درمان جوش با گزنه

گزنه، یکی از گیاهانی است که خاصیت ضدالتهابی ویژه‌ای دارد و دو فایده مهم نیز به پوست می‌رساند؛ کمک به تسکین التهابات پوستی و بهبود بیماری‌های پوستی مانند اگزما و آکنه.

شما می‌توانید از گزنه برای تهیه سوپ یا چای استفاده کنید. ویژگی دیگر گزنه، قدرت سم‌زدایی آن است که از آنتی‌اکسیدان‌های سرشارش نشات می‌گیرد. این ترکیبات مهم از بدن در مقابل تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند و مانع از آسیب‌دیدگی DNA در بدن می‌شوند.

درمان جوش با رازیانه

اگر تاکنون از رازیانه استفاده نکرده‌اید، وقتش رسیده با این گیاه مفید آشنا شوید. رازیانه علاوه بر اینکه برای هضم غذا مفید است، تورم را هم در بدن کاهش می‌دهد و به بیرون راندن مایعات اضافی و سموم از بدن کمک می‌کند. همه این ویژگی‌ها برای سلامت پوست و مو مهم هستند و در درازمدت خودشان را نشان می‌دهند. شما می‌توانید از رازیانه برای تهیه چای استفاده کنید.

درمان جوش با نعناع

مردم جهان بیشتر از هر چیزی، نعناع را به‌واسطه خواص درمانگر و تسکین‌دهنده‌اش می‌شناسند. این گیاه مهم، نه‌ تنها به هضم بهتر غذا کمک می‌کند، بلکه استرس را هم کاهش می‌دهد که یکی از عوامل تشدیدکننده جوش‌هاست. نعناع برای مقابله با سردرد هم مفید است. سینوس‌ها را پاکسازی می‌کند و فواید مختلفی به پوست می‌رساند.

درمان جوش با انواع توت‌های تیره

ویژگی مهمی که انواع توت‌های تیره را متمایز می‌کند، میزان زیاد آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در این میوه‌ها وجود دارد. این آنتی‌اکسیدان‌ها از دو منظر برای پوست مهم هستند؛ قابلیت پاکسازی و قابلیت شفاف‌سازی. به‌علاوه، اهمیت فیبر موجود در توت‌های تیره را هم نباید نادیده گرفت چون مانع از گرسنگی کاذب می‌شوند و ترشح انسولین را تنظیم می‌کنند.

درمان جوش با مغزهای خام

کمبود املاح مهمی مانند زینک و سلنیوم، با افزایش آکنه‌ها در بعضی از افراد مرتبط است. به همین دلیل هم مغزهای خام، خصوصاً دانه‌های کدو و بادام برزیلی، برای مقابله با آکنه‌ها و جوش‌ها مفید هستند. ویژگی سلنیوم این است که تعداد سلول‌های سفید خون را در بدن افزایش می‌دهد، درنتیجه قدرت دفاعی بدن را تقویت می‌کند. بعضی ترکیبات مانند ویتامین E، مس، منیزیم، منگنز، پتاسیم، کلسیم و آهن نیز برای سلامت پوست و حفظ عملکردهای آن ضروری هستند بنابراین، مغزهای حاوی این عناصر هم باید به رژیم غذایی اضافه شوند.

درمان جوش با سیر

سیر، سرشار از نوعی ماده شیمیایی طبیعی به‌نام آلیسین است که بعد از هضم شدن، فعل و انفعالات خاصی با خون انجام می‌دهد. این فرایند به شکل‌گیری ماده‌ای در بدن منجر می‌شود که توانایی بالایی برای نابود کردن بسیاری از باکتری‌ها و ویروس‌های مضر دارد.

در این حالت، بسیاری از ترکیبات مضری که باعث شکل‌گیری جوش‌ها و بیماری‌های پوستی می‌شوند، از بین می‌روند. اگر میزان استفاده از گیاهان و میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان را همراه با مصرف سیر افزایش بدهید، ترکیب دارویی بی‌نظیری به بدن می‌رسانید. البته برای اینکه از بیشترین فواید سیر برخوردار شوید، باید آن را خام بخورید.

 

درمان جوش با گوجه‌ فرنگی

گوجه‌فرنگی، یکی از بهترین منابع حاوی ویتامین C است و با توجه به اینکه تولید کلاژن را افزایش می‌دهد، استحکام و کیفیت پوست را در وضعیت مطلوبی نگه می‌دارد. علاوه بر این، لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی هم فقط رنگ قرمز را در این سبزی ایجاد نمی‌کند، بلکه گردش خون را در پوست بهبود می‌بخشد.

 

درمان جوش با انگور قرمز

به گفته محققان، انگور قرمز و دانه‌های آن، حاوی ترکیبات شیمیایی طبیعی و آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که بیماری‌های پوستی التهابی مانند پسوریازیس و اگزما را درمان می‌کنند. آنتی‌هیستامین‌های طبیعی موجود در انگور قرمز هم می‌توانند به کنترل عوارض جانبی ناشی از واکنش‌های حساسیت‌زا کمک کنند بنابراین، سعی کنید روزانه از انگور قرمز تازه و کامل به‌عنوان بخشی از سالاد یا به‌عنوان میان‌ وعده استفاده کنید.

 

درمان جوش با کلم بروکلی

کلم بروکلی، یکی از سبزی‌های بی‌نظیر برای مقابله با جوش‌ها و افزایش شفافیت پوست است. آنتی‌اکسیدان‌های مهمی مانند ویتامین‌های A، B، C، E و K در کلم بروکلی وجود دارند که همگی درخشش و شفافیت پوست را تقویت می‌کنند و نقش مهمی در احیای بافت‌های آسیب‌دیده برعهده می‌گیرند.

در ضمن، اسیدهای چرب امگا 3، کلسیم و فولات موجود در کلم بروکلی هم فرایند بهبود مشکلات پوستی را بهتر می‌کنند و برای عملکرد هرچه بهتر سلول‌های پوستی مفید هستند. شما می‌توانید کلم بروکلی را به‌صورت خام به سالاد اضافه کنید یا آن را به‌صورت بخارپز بخورید.

بهترین خوراکی ها برای رفع جوش صورت نوجوان

 

درمان جوش با سیب زمینی شیرین

یافته‌های علمی نشان می‌دهند بالا بودن سطح هورمون کورتیزول در بدن می‌تواند باعث بروز جوش‌های پوستی شود. کورتیزول، یکی از هورمون‌هایی است که در واکنش به استرس ترشح می‌شود.

این در حالی است که تنظیم نوسانات در سطح قند خون می‌تواند خلق‌وخوی ما را در وضعیت بهتری قرار بدهد و از این طریق به مقابله با استرس کمک کند بنابراین، اضافه کردن مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و ویتامین‌های مهم به رژیم غذایی مانند سیب‌زمینی شیرین، به تنظیم نوسانات قندخون کمک می‌کند.

این سبزی ریشه‌دار، بتاکاروتن هم دارد که بعد از هضم شدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و می‌تواند به بهبود جریان اکسیژن در پوست کمک کند.

 

درمان جوش با انواع حبوبات

هر فرایند بهبود و التیامی به پروتئین و انرژی نیاز دارد و انواع حبوبات مانند نخودفرنگی،‌ لوبیا و عدس، مقدار زیادی پروتئین و انرژی برای بدن فراهم می‌کنند. این حبوبات حاوی مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و املاح مهم نیز هستند و میزان زیادی فیبر غذایی دارند. این عناصر مفید کنار یکدیگر، هم به فرایند هضم طبیعی کمک می‌کنند و هم نقش مهمی در تقویت سم‌زدایی برعهده می‌گیرند. خوشبختانه همه این ویژگی‌ها به شفاف‌سازی پوست کمک می‌کنند.

 

درمان جوش با برخی از انواع پنیر

یکی از خوراکی‌هایی که باید به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید، پنیر کوتاژ است که چند ویژگی مهم دارد؛ سرشار از پروتئین و سلنیوم و تقویت‌کننده شفافیت پوست. شما می‌توانید پنیر کوتاژ را با سیب‌زمینی شیرین، کلم بروکلی و اسفناج مخلوط و یک وعده غذایی کاملاً مغذی برای پوست خودتان تهیه کنید.

 

The best foods to get rid of pimples on teen face

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان