کارهایی که باعث بداخلاقی کودکانمان میشود!

کارهایی که باعث بداخلاقی کودکانمان میشود!

گاهی کودکمان با بد خلقی و بداخلاقی روزمان را تلخ میکند و باعث کشمکش هایی میشود. اول اینکه ما باید بدانیم علت این بداخلاقی ها چیست و سرچشمه این بدخلقی از کجاست؟ بعد از آن رفتار صحیح و درست با بداخلاقی او است و دعوت کردن کودک به آرامش و خونسردی Invite the child to calm down. در این بخش از نازوب به شما عزیزان علت بداخلای ها و رفتار درست با آن را خواهیم گفت.

کارهایی که باعث بداخلاق شدن کودکان میشود

 

کارهایی که باعث بداخلاقی کودکانمان میشود!

 

1. خوردنی ها

مصرف بیش از اندازه سردی ها، تنقلات، شکلات و کاکائو، نوشابه های سیرین گازدار باعث تحریک عصبی کودک میشود. سعی کنید این موارد را حذف کنید و تنقلات سالم و خانگی را کودک بدهید.

 

2. مجازی

تماشای بیش از اندازه تلویزیون و سرگرمی زیاد با بازی های کامپیوتری computer games در طول روز، باعث تشکیل امواج مخرب در مغز کودک میشود. برای کودک سرگرمی ها و بازی های واقعی تدارک ببینید.

 

3. کم خوابی

کم خوابی کودکان، مخصوصا خواب شبانه باعث خستگی و لجبازی در کودکان میشود. شرایطی فراهم کنید تا کودک زود به رختخواب برود و به اندازه کافی در طول شب بخوابد.

 

4. سیستم لیمبیک

دستگاه لیمبیک به قشر پیشانی ارتباط دارد و مسئول کنترل احساسات انسانی اصلی مثل ترس، ناامیدی، خشم و شادی است. وضعیت نابالغ سیستم لیمبیک اغلب کودکان نوپا را گیج و ناتوان می سازد و نمی توانند احساسات خود را به طور دقیق بیان کنند و منجر به اوقات تلخی آنها می شوند و تا زمانی که پوسته آن ها تنها راه برقراری ارتباط را گسترش دهد، احساسات خود را به شدت بیان می کنند تا نیازهایشان برآورده شود. این دوره عدم بلوغ، تا بیش از چهار سالگی طول می کشد.

 

5. مسائل خلقی

یکی از دلایل کج خلقی و عصبانیت کودکان، مشکل در خلق و خوی آنها است. کودکانی که rigid هستند، نسبت به تغییراتت بی تحمل می باشند و احساسات خود را بد بیان می کنند که به احتمال زیاد کج خلقی و عصبانیت اینها نسبت به سایر بچه ها بیشتر است.

 

6. روش ارتباط

اغلب کج خلقی تنها راه برقراری ارتباط با احساسات کودک نوپا با والد است، به خاطر فقدان مهارت های کلامی لازم آنها. آن ها ممکن است سعی کنند به شما بگویند که گرسنه، مایوس، خسته Hungry, frustrated, tired هستند و احساس ناخوشی و غیره دارند.

 

7. توجه به نیازها

کودک ممکن است سعی کند نیاز خود را از طریق دیگر نشانه ها بیان کند، اما وقتی شما نتوانید توجه خود را به او جلب کنید و یا آن ها را درک کنید، به کج خلقی متوسل می شوند تا توجه شما را جلب کنند.

 

8. والدین خیلی سخت گیر

اگر سخت گیر هستید و اجازه نمی دهید که کودک سعی کند، یاد بگیرد، و مرتکب اشتباه شود، جو منزل برای آن ها خفه کننده خواهد شد؛ آن ها ناامیدی خود را از طریق کج خلقی نشان می دهند.

 

9. سرخوردگی

توانایی یادگیری یک مهارت جدید مثل گره زدن کفش و یا سازمان دهی کتاب می تواند احساس درماندگی، شکست و ناتوانی و در نهایت عصبانیت را ایجاد کند.

 

10. عوامل خارجی

انتظار می رود کودکان بیش از سه سال، در اغلب شرایط مانند کلاس ها، بیرون و یا در میان بزرگان رفتار خوبی داشته باشند؛ بعد از بالا نگه داشتن آن ها، اغلب وقتی به خانه برمی گردند، از هم جدا می شوند.

 

11. خانه و خانواده

هر وضعیتی در منزل که موجب اضطراب بین والدین Anxiety between parents شود، مانند ناسازگاری زناشویی، طلاق و یا بیماری می تواند بر کودک تاثیر بگذارد در حالی که اینها دلایل اصلی هستند، اما وضعیت های ویژه ای می تواند موجب عصبانیت کودکان شود.

 

10 راه برای آرام کردن کودک بدخلق

 

کارهایی که باعث بداخلاقی کودکانمان میشود!

 

1. او را نادیده بگیرید

هنگامی که کودک شما اوقات تلخی می‌کند، کنترل خود را از دست داده است و بیش از حد دچار غلیان احساسات شده است. قسمتی از مغز او که مختص تصمیم‌گیری و قضاوت است برجسته می‌شود. به دلیل اینکه بخش استدلال مغز او فعال نیست، در این مرحله استدلال موثر نخواهد بود.

این شرایط مانند موقعیتی است که کسی در حال غرق شدن می‌باشد و شما در آن لحظه نمی‌توانید به او شنا کردن را بیاموزید. در این شرایط، برای بهتر کردن اوضاع کاری از دست شما ساخته نیست. در حقیقت هر تلاشی در این زمینه فقط شرایط را بدتر می‌کند. بعد از اینکه آرام شد، شما می‌توانید با او صحبت کنید.

 

2. به کودک خود کمی مهلت بدهید

گاهی اوقات بچه ها فقط می خواهند خشم و عصبانیت خود را تخلیه کنند، پس به آن‌ها اجازه این کار را بدهید (فقط اطمینان حاصل کنید که در حین بروز خشم به خودشان آسیبی نمیرسانند). این کار به کودکان کمک می‌کند بدون درگیر شدن با شما، یاد بگیرند که چطور خشم و عصبانیتشان را به روشی غیر مخرب بروز دهند، همچنین قادر خواهند بود احساساتشان را نشان دهند، خود را جمع و جور کرده و کنترل دوباره خود را به دست بگیرند.

 

3. حواس او را پرت کنید

کودک خود را به کار دیگری که به آن علاقه دارد سرگرم کنید، تا اوقات تلخی چند لحظه پیش را فراموش کند. در کیف خود همیشه انواع وسایل حواس پرتی شامل اسباب بازی، کتاب یا خوراکی را قرار دهید تا در هنگام اوقات تلخی و بهانه‌گیری بتوانید حواس او را پرت کنید.

هنگامی که کودکتان بدخلقی می‌کند، در هر لحظه موضوع جدیدی برای بهانه گیری پیدا می‌کند و حالش بدتر می‌شود، مگر اینکه بتوان توجه او را به موضوع دیگری جلب کرد. پرت کردن حواس کودک Distract the child اگر در زمان مناسبی اتفاق بیفتد، می‌تواند قبل از شروع اوقات تلخی و بهانه گیری آن را دفع کند.

اگر هنگام وارد شدن به سوپر مارکت کودک شما دوست دارد تا انتهای سوپر مارکت برود و دنبال خوراکی مورد علاقه اش بگردد و بهانه بگیرد که چرا آن را برایش نمیخرید، سعی کنید حواس او را پرت و از او بخواهید که در انتخاب نوع و طعم بستنی کمکتان کند یا توجه او را به بخش دیگری از خوراکی ها جلب کنید.

 

4. دلیل بهانه جویی های کودک را پیدا کنید

این ترفند برای بدخلقی‌های کودکان زیر 2/5 سال جوابگو است. کودکان در این سن معمولاً دامنه لغات محدودی شامل 50 لغت دارند و در هر زمان نمیتوانند بیشتر از 2 کلمه را بایکدیگر به کار ببرند. بنابراین ارتباطات آن‌ها محدودتر است. زمانی که شما پیام آن‌ها را به درستی دریافت نمی‌کنید یا منظور آن‌ها را متوجه نمی‌شوید آنها عصبانی و ناامید می‌شوند.

از زبان اشاره استفاده کنید. به کودک خود آموزش دهید که از نشانه هایی برای چند کلمه کلیدی استفاده کند. برای مثال غذا یا شیر بیشتر، یا خستگی، و آن گاه می‌بینید که چه معجزه‌ای اتفاق میفتند.

 

5. او را در آغوش بگیرید

ممکن است این آخرین کاری باشید که بخواهید کودک عصبانی و بهانه گیرتان را بغل کنید، ولی اینکار واقعاً به آرام تر شدن او کمک می‌کند.‌ او را گرم و محکم در آغوش بگیرید و در آن لحظه کلمه ای با او صحبت نکنید، زیرا با این کار وارد یک بحث بیهوده با او می‌شوید.

در آغوش گرفتن به بچه ها حس امنیت می‌دهد و آن‌ها متوجه می‌شوند که برای شما مهم هستند و حتی اگر با نظر آن‌ها مخالف هستید به آن‌ها اهمیت می‌دهید. گاهی اوقات بچه ها فقط به دنبال مکانی برای ابراز احساسات خود هستند.

 

6. به او پیشنهاد غذا یا خوراکی بدهید

خسته بودن یا گرسنه بودن 2 دلیل عمده برای اوقات تلخی کودکان محسوب می‌شوند. بیشترین بدخلقی کودکان در زمان هایی نزدیک به نهار یا خواب یا در اوایل بعداز ظهر اتفاق میفتد. این موضوع اتفاقی نیست. به کودک خود غذا و سبزیجات بدهید و تشنگی او را با آب برطرف کنید، او را در رختخواب بگذارید و یا به او اجازه بدهید تا کمی تلویزیون تماشا کند. به این فکر کنید که خود شما هم هنگامی که گرسنه یا خسته باشید کمی بدخلق می‌شوید.

 

7. برای رفتار خوب او را تشویق کنید

بعضی از شرایط برای کودکان خسته کننده است، مثلاً انتظار طولانی برای آوردن غذا در رستوران. هنگامی که در راه رفتن به رستوران هستید از او بخواهید که در صورتی که در رستوران خوب غذا بخورد و مودبانه رفتار کند Be polite، هنگام برگشتن به خانه به او اجازه می‌دهید که برنامه مورد علاقه اش را تماشا کند. در هر زمان که احساس کردید رفتارش رو به تغییر است، موضوع را به او یادآوری کنید.

 

8. به آرامی با او صحبت کنید

این یک مسئله مهم است. متخصصان می‌گویند که به هنگام اوقات تلخی کودک باید خونسردی خود را حفظ کنید، در غیر این صورت وارد یک جنگ قدرت می‌شوید و همه چیز بدتر می‌شود. به علاوه بخشی از دلیلی که کودکان اوقات تلخی می‌کنند برای جلب توجه است. برای آن‌ها مهم نیست که این توجهی که می‌گیرند مثبت است یا منفی. تنها چیزی که برای آن‌ها اهمیت دارد تمام توجه شماست.

به آرامی صحبت کردن با کودک به او نشان می‌دهد که شما به او اجازه نمی‌دهید که او با رفتارش شما را تحت تأثیر قرار دهد. هم چنین این کار به حفظ آرامش شما نیز کمک می‌‌کند.

 

9. با لبخند عکس‌العمل نشان دهید

هنگامی که کودک شما در بیرون از خانه و جلوی افراد دیگری شروع به اوقات تلخی می‌کند، سعی کنید همیشه لبخندی روی لب‌های خود داشته باشید و عصبانیت خود را بروز ندهید، زیرا در این صورت او مطمئن می‌شود که توانسته است روی شما تأثیر بگذارد.

آرامش و لبخند شما Your calmness and smile او را نیز آرام می‌کند. حتی اگر هیچ کاری برای متوقف کردن بدخلقی های او انجام ندهید و فقط سعی کنید خونسرد باشید و لبخند بزنید و نشان دهید که همه جیز را تحت کنترل دارید، یک مادر یا پدر نمونه خواهید بود.

 

10. محیط را ترک کنید

کودک خود را از محیطی که او را خسته و عصبانی کرده است دور کنید. این یک استراتژی خوب برای زمانی است که در بیرون از خانه هستید. هنگامی که کودک شما برای خریدن یک اسباب بازی یا شکلات Toys or chocolates اصرار می‌کند و بهانه می‌گیرد، دست او را بگیرید و او را به قسمت دیگری از فروشگاه یا بیرون از فروشگاه ببرید و او را آرام کنید. تغییر مکان می تواند در تغییر رفتار او بسیار تأثیرگذار باشد.

 

نکته:

والدین عزیز کمک کنید خشم کودکتان خالی شود

* بالشت به او بدهید تا مشت بزند

* کاغذ بدهید پاره کند

* پاهاشو بکوبه زمین

* حتی خودش را هم زد، بزند

❌❌ ولی اجازه ندهید شمارا بزند. خشمش که خالی شد خوب میشود ولی اگر تسلیم خشمش شدید یاد می گیرد تمام خواسته هایش را با خشم بگیرد حتی در آینده با همسرش به مشکل می خورد.

 

در مقابل داد زدن کودک اینگونه برخورد کنید

 

کارهایی که باعث بداخلاقی کودکانمان میشود!

 

هنگامی که کودک شما با صدای بلند چیزی را از شما درخواست میکند متقابلا شما با صدای بلند با او حرف نزنید.
صداها را رنگ بندی کنید:

🔵 صدای آرام= آبی

🔴 صدای بلند= قرمز

مثلا بگویید: این صدای بلند قرمز Loud red voice است و من به صداهای قرمز جواب نمیدهم. یا اینکه آفرین! الان این صدا آبی شد و من به صداهای آبی جواب میدهم. به یاد داشته باشید که لحن شما باید آرام باشد تا کودک با آرامش حرف زدن را یاد بگیرد.

 

رفتارهای آگاهانه والدین در مقابل کودک ترسو/ از علت تا درمان

با این کارها کودک لجبازمان را کنترل کنیم

تنبیه های مناسب برای کودکان و نوجوانان

با فحاشی کردن کودکان چه کنیم

 

Things that make our children immoral

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان