دعا سرنوشت ما را تغییر میدهد. دعا ابزار روحی و معنوی است برای شناخت و آگاهی خودمان و خالق این جهان. دعا وسیله ای است برای دفع انرژی های منفی، دیتاهای مخرب و لینک های معیوب این عالم هستی.
دعا نوریست از نور بینهایت الهی که باید با بیان اسماء الهی و خواندن اذکار مربوط نور پروردگار را در وجود خودمان بکشیم و به سعادت ابدی برسیم.
سید بن طاووس در کتاب مهج الدعوات، این دعا را منسوب به پیامبر اکرم (ص) میداند که بهواسطه امام جعفر صادق (ع) بیان شدهاست.
مورد استفاده این دعا برای بیماری صعبالعلاجی بوده که مجموع پزشکان زمان از درمان آن ناامید شده بودند. گفتهاند که برای شفای مرض صعبالعلاج، بعد از نماز صبح، چهل مرتبه این دعا را بخوانید:
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
بنام خداى بخشاینده مهربان
اَلْحَمُدللَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ
ستایش خاص خدا پروردگار جهانیان است
حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ
بس است ما را خدا و نیکو وکیلى است
تَبارَکَ اللَّهُ اَحْسَنُ الْخالِقینَ
تبریک باد بر خداوند که بهترین خلق کنندهاست
وَلا حَوْلَ وَلاقُوَّهَ اِلاَّ بِاللَّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ
هیچ تحول و نیرویی جز به واسطهی خداوند بلندمرتبه و بزرگ وجود ندارد.
از جمله دعاهای سریعالاجابه برای شفای مریض To heal the sick، دعای منسوب به امام صادق است. از زبان یکی از اصحاب امام صادق (ع) نقل شده که ایشان به امام گفتهاند، دردی دارم و امام فرمودهاند:
بگو: بسم الله
سپس بر قسمتی که درد دارد، دست بکش و بگو:
اعوذ بعزه الله، و اعوذ بقدره الله، و اعوذ برحمه الله، و اعوذ بجلال الله.
پناه میبرم به عزت خدا! پناه میبرم به قدرت خدا! پناه میبرم به رحمت خدا! پناه میبرم به جلال خدا!
و اعوذ بعظمه الله، واعوذ بجمع الله، و اعوذ برسول الله.
پناه میبرم به عظمت خدا! پناه میبرم به جمع خدا! پناه میبرم به رسول خدا!
و اعوذ باسماء الله، من شر ما احذر و من شر ما اخاف علی نفسی
و پناه میبرم به اسمهای خدا از شر هر چه از آن حذر دارم و از شر هر چه که از آن بر خود بیمناکم!
و هفت مرتبه اینکار را بکن.
این دعا در کتاب عده الداعی که یکی از کتابهای نسبتا معتبر در این زمینه است) ذکر شده و منسوب به امام صادق است.
امام صادق (ع) فرمودهاند: زمانیکه در کنار بستر مریضی هستی، رو به آسمان کن و بگو:
اَللّهُمَّ اِنَّکَ عَیَّرْتَ اَقْواماً فى کِتابِکَ
خدایا اقوامى را در قرآنت سرزنش کردى
فَقُلْتَ: (قُلِ ادْعُوا الَّذینَ زَعَمْتُمْ مِنْ دُونِهِ فَلا یَمْلِکُونَ کَشْفَ الضُّرِّ عَنْکُمْ وَلا تَحْویلاً)
و فرمودى: بگو معبودهاى باطل خود را جز او بخوانید، که هرگز برطرف کردن زیان را از شما، و گرداندنش را نمى توانند.
فَیا مَنْ لا یَمْلِکُ کَشْفَ ضُرّى وَ لا تَحْویلَهُ عَنّى اَحَدٌ غَیْرُهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
اى که برطرفکردن زیان، و گرداندن آن را از من، کسى جز تو (او) نمى تواند، بر محمّد و خاندانش درود فرست.
وَاکْشِفْ ضُرِّى وَحَوِّلْهُ اِلى مَنْ یَدْعُو مَعَکَ اِلهاً آخَرَ
و زیانم را برطرف کن، و بهسوى آن که معبود دیگرى جز تو را با تو مىخواند بگردان.
فَاِنّى اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ غَیْرُکَ؛ که گواهى مىدهم معبودى جز تو نیست.
امام باقر (ع) دعایی را از زمانی که امام علی (ع) مریض بودهاند و پیامبر (ص) برای عیادت به بستر ایشان رفتند، روایت کرده اند. پیامبر پس از عیادت، به امام علی سفارش میکنند که دعای زیر را زمزمه کند:
اللهم این سالک تعجیل عافیتک
بارالها! یا عافیتت را تسریع گردان.
او صبراً علی بلیتک
یا به من صبر در بلایت را عنایت کن
او خروجاً الی رحمتک
و یا روح مرا به سوی جوار رحمتت خارج فرما.
در کتاب مصباح، شیخ کفعمی گفتهاند که وقتی مریض شدی، پس از اقامه یکی از نمازهای واجب، بر موضع سجده خود دست کشیده و سپس دستت را هفت مرتبه بر جایی که درد دارد بکش و دعای زیر را بخوان:
یا مَنْ کَبَسَ الاْرْضَ عَلَى الْمآءِ
اى که زمین را بر آب فشردی.
وَ سَدَّ الْهَوآءَ بِالسَّمآءِ
و هوا را به آسمان بستی
وَاخْتارَ لِنَفْسِهِ اَحْسَنَ الاَْسْمآءِ
و بهترین نامها را براى خویش برگزیدی.
صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست.
وَافْعَلْ بى کَذا وَ کَذا وَ ارْزُقْنى وَ عافِنى مِنْ کَذا وَ کَذا
و با من چنین وچنان کن و روزیام ده، و سالمم بدار از چنین وچنان.
حجت الاسلام صحفی در این باره روایت می کند: در اواخر عمر علامه طباطبایی از ایشان خواستم تا پیشنهادی جهت آرامش روان بدهند و ایشان فرمود دستت را در حالت ایستاده یا نشسته بر روی سینه ات بگذار و چندین بار آیه:
معنی را می توان به صورت این که: کسانی که ایمان آورده اند و دل هایشان با یاد خدا آرام می گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل ها آرامش می یابد. خلاصه نمود.
احقاف.
قدر.
عصر.
عنکبوت.
آیت الکرسی.
آیات 45 و 46 سوره اسراء.
مداومت بر ذکر استغفر الله ربی و اتوب الیه.
مداومت بر ذکر لا حول ولا قوه الا با الله العلی العظیم.
مداومت بر گفتن ذکر آیه ۲۸ سوره رعد برای آرامش.
الذّینَ امَنوا وتَطمَئِنُّ قُلوبُهُم بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِ الله تَطمَئِنُ القلوب.
در مکارم الاخلاق است که حضرت رسول (ص) به علی (ع) فرمودند: هرگاه گرفتاری پیدا کردی این دعا را زیاد بخوان:
بسم الله الرحمن الرحیم
لاحَولَ ولاقوه اِلاّ بالله العَلی العَظیم اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیاکَ نستَعین
از امام زین العابدین (ع) روایت است که پدرم در وقت شهادتش به من فرمود پسرم دعایی را که مادرم فاطمه به من یاد داده برای تو می خوانم حفظ کن که در مواقع حاجت و هم و غم و گرفتاری آن را بخوان:
«الهی بِحَقَّ یاسینْ وَ القُرآنِ الْحِکیمِ وَ بِحَقَّ طه وَ الْقُرآنِ الْعَظیمِ یا مَنْ یَقْدرُ علی حوائج السائلین یا من یعلمُ ما فی الضمیر یا منفسا عن المکروبین یا مفرجا عن المغمومین یا راحم الشیخ الکبیر یا رازق الطفلِ الصَغیر یا من لایَحتاجُ الی التفسیر صل علی محمد و آل محمد و افعل بی کذا و کذا.»
و به جای کذا و کذا حاجت بخواه.
امام سجاد (ع) در دعای 54 صحیفه سجادیه فرموده اند که هر گاه اندوه و گرفتاری دنیا به شما روی آورد این گونه خدا را بخوانید:
یا فارِجَ الهَمِّ وَ کاشِفَ الغَمِّ، یا رَحمنَ الدُّنیا والاخِرَه وَ رَحیمَهُما، صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ و الِ مُحَمّدٍ وَ افرُج هَمّی وَاکشِف غَمّی یا واحِدُ یا اَحَدُ یا صَمَدُ یا مَن لَم یَلِد وَ لَم یوُلَد وَ لَم یَکُن لَهُ کُفُواً اَحَدٌ اِعصِمنی وَ طَهِّرنی وَ اِذهَب بِبَلِیَّت.
آن گاه آیه الکرسی (آیه 255 سوره بقره) و سوره فلق و ناس و توحید را بخوانید و بگویید:
ای خدای من، مانند کسی که نیازمندیش به نهایت رسیده و فریادرسی نمی یابد و نیرویش سست شده و نیرودهنده ای نمی شناسد و گناهانش بسیار است و آمرزنده ای سراغ ندارد…
جان مرا آن دم بازستان که در ایمان استوار باشم و رشته نیاز مرا از این جهان بگسل و میل و رغبت و نیاز مرا به آنچه در نزد توست قرار ده…
خدایا میل و نیاز مرا در درخواست از خودت آن گونه قرار ده که آنچه دوستانت از تو می خواهند من نیز از تو بخواهم و از آنچه میترسند بترسم… .
حضرت امام صادق (ع) میفرماید: چون كارها بر تو دشوار شود، در وقت زوال، دو ركعت نماز بگذار و در ركعت اوّل حمد و اخلاص را بخوان و سپس:
حضرت امام صادق (ع) میفرماید: بگو
و نیز از حضرت امام صادق (ع) نقل شده كه فرمود برای برآورده شدن حوائج دنیا و آخرت بگو:
كفعمى در كتاب بلد الامین دعایى به روایت از موسى بن جعفر (ع) نقل كرده و گفته است: این دعا عظیم الشأن و سریع الاجابه است:
«اللَّهُمَّ إِنِّی أَطَعْتُكَ فِی أَحَبِّ الْأَشْیاءِ إِلَیكَ وَ هُوَ التَّوْحِیدُ وَ لَمْ أَعْصِكَ فِی أَبْغَضِ الْأَشْیاءِ إِلَیكَ وَ هُوَ الْكُفْرُ فَاغْفِرْ لِی مَا بَینَهُمَا یا مَنْ إِلَیهِ مَفَرِّی آمِنِّی مِمَّا فَزِعْتُ مِنْهُ إِلَیكَ.
اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِی الْكَثِیرَ مِنْ مَعَاصِیكَ وَ اقْبَلْ مِنِّی الْیسِیرَ مِنْ طَاعَتِكَ یا عُدَّتِی دُونَ الْعُدَدِ وَ یا رَجَائِی وَ الْمُعْتَمَدَ وَ یا كَهْفِی وَ السَّنَدَ وَ یا وَاحِدُ یا أَحَدُ یا قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ اللَّهُ الصَّمَدُ لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یوْلَدْ وَ لَمْ یكُنْ لَهُ كُفُوا أَحَدٌ.
أَسْأَلُكَ بِحَقِّ مَنِ اصْطَفَیتَهُمْ مِنْ خَلْقِكَ وَ لَمْ تَجْعَلْ فِی خَلْقِكَ مِثْلَهُمْ أَحَدا أَنْ تُصَلِّی عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ تَفْعَلَ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ.
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ بِالْوَحْدَانِیه الْكُبْرَى وَ الْمُحَمَّدِیه الْبَیضَاءِ وَ الْعَلَوِیه الْعُلْیا [الْعَلْیاءِ] وَ بِجَمِیعِ مَا احْتَجَجْتَ بِهِ عَلَى عِبَادِكَ وَ بِالاسْمِ الَّذِی حَجَبْتَهُ عَنْ خَلْقِكَ.
فَلَمْ یخْرُجْ مِنْكَ إِلا إِلَیكَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اجْعَلْ لِی مِنْ أَمْرِی فَرَجا وَ مَخْرَجا وَ ارْزُقْنِی مِنْ حَیثُ أَحْتَسِبُ وَ مِنْ حَیثُ لا أَحْتَسِبُ إِنَّكَ تَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَیرِ حِسَابٍ»
سپس حاجت خود را درخواست كن.
از جناب سلمان روایت است: هرکس 10 روز بعد از نماز صبح قبل از این که با کسی سخن بگوید دعای زیر را 10 مرتبه بخواند سپس سوره یاسین را بخواند هر حاجتی داشته باشد بی شک بر آورده می شود و اگر روا نشود بر من لعنت فرستد. به درستی که اسم اعظم الهی در این دعاست:
بسم الله الرحمن الرحیم
«یا قَدیمُ یا دائِمُ یا حَیُّ یا قیّوم یا فَردُ یا وَتر یا واحِدُ یا اَحد یا صَمَدُ یا مَن لَم یَلِد وَ لَم یولَد وَ لم یکن له کفواً اَحد و صلّی الله عَلی مُحمَدٍ وَ آله اجمعین بِرَحمَتِکَ یا ارحمَ الرّاحمین»