به نحوه ی غلط و اشتباه، مداد در دست گرفتن کودکان و نوشتن اختلال املانویسی می گویند. املانویسی فرآیندی انتزاعی و بسیار پر اهمیت در دانش آموزان است. که بخاطر عدم تقویت و تمرکز کافی و ضعف در ادراکات شنیداری و دیداری، دچار اختلال املانویسی و دیکته نویسی هستند.
این اختلال، با نشانه هایی نظیر وارونه نویسی، بی توجهی به هجای کلمات، عدم توجه به دندانه های واژگان و عدم تشخیص حروف شبیه بهم مشخص میشود.
مغز انسان با مجموعه ای از مهارت های، حرکتی، دیداری، گفتاری، شنیداری می تواند فرآیند نوشتن را به شکل صحیح پردازش کند. به همین دلیل مهارت نوشتن، نیازمند برقراری نوعی توازن در توانایی های مغز است.
اختلال املانویسی در خصوص کودکانی به کار برده می شود که واجد هوش طبیعی هستند اما به طور مناسب از هوش خود استفاده نمی کنند.
از آنجایی که نوشتن، یک فعالیت انتزاعی است برای کودکان امری دشوار به نظر می آید. شایع ترین اختلال نوشتاری، نقش در هجی کردن یا املا محسوب می شود.
بی توجهی و عدم رسیدگی به کودکان با اختلال املا نویسی، علاوه بر این که از مهارت نوشتن محروم هستند، موجب سرخوردگی، از دست دادن اعتماد به نفس و برقراری ارتباط با دیگران می شود.
در نتیجه تشخیص، شناسایی و درمان زود هنگام اختلالات املا نویسی فرآیند یادگیری دانش آموزان را بسیار بهتر و سرعت می بخشد.
اختلالات یادگیری گسترده که بر عملکرد مغز تأثیر منفی می گذارد، نارسا نویسی یا دیس گرافیا، در تمامی جنبه های فرایند نوشتن نظیر خوانایی، بیان، اندازه ی کلمات و هجی مؤثر است.
به طور کلی، اختلال نارسانویسی، زمینه ساز اختلال املانویسی و مهارت فنی نوشتن می شود که در کودکان بیش فعال یا مبتلا به اختلال در نقص توجه نسبت به سایر افراد شیوع گسترده تری دارد.
اغلب کودکانی که در راستای توجه و تمرکز به مسائل از تمرکز کافی برخوردار نیستند، حافظه ی دیداری و شنیداری خوبی دارند اما به موجب عدم توجه در فرایند املا نویسی، با تداخل مواجه می شوند.
• اختلال قرینه و وارونه نویسی در املاء واژگان
• عدم توجه در نگارش نقطه های واژگان نظیر چ، ق، ف، ذ و…
• عدم توجه به تعداد مناسب دندانه های کلمات مثل س و ش
• بی دقتی در نگارش حروف سرکش مانند ک و گ
• تکرار و حذف برخی حروف به دلخواه مثل دادستان به جای داستان
بهترین شیوه درمان کودک مبتلا به اختلال دیکته نویسی، روان درمانی است. روانشناس با چند دیکته به کودک، نقاط ضعف و قوت او را مورد بررسی قرار می دهد، بخصوص تقویت حافظه ی دیداری، ارتقای سطح تمرکز و تعادل، دست ورزی و سپس درمان را شروع می کند.
ابزار نوین، نوروساینس بر اساس عملکرد نقشه ی ذهنی کودکان طراحی شده است. علم نوروتراپی به بررسی و شناخت فعالیت نورون های مغز فرد می پردازد. و با تأثیر گذاری بر روی نورون های مغز، الگوی فعالی عملکرد آن را تغییر می دهد و فرد را به شرایط استاندارد باز می گرداند.
که در میان روش های متعدد درمان، نوروفیدبک بهتر است.
در این روش که اصلا توصیه نمی شود کودک با کمک دارو قادر به رفع کامل اختلال نوشتن می شود.
با تقویت حافظه ی دیداری می توانید، در ابتدا چند کلمه را به او نشان دهید و پس از بیان کلمات، از کودک بخواهید آن ها را تکرار کند.
تقویت حساسیت شنیداری، کودکان در شنیدن صداهای هم وزن از دقت کافی برخوردار نیستند. لذا در اکثر موارد صداهای هم وزن را با هم اشتباه می گیرند که شما می توانید در منزل، کلمات و اصطلاحات را با تلفظ صحیح و با تکرار بیان کنید.
ارتقای تمرکز و دقت، می توانید دو تصویر مشابه با جزئیات متغیر را در مقابل او قرار دهید و از او خواستار بازگو کردن شباهت و تفاوت عکس ها شوید.
تقویت دست، برای تقویت عضلات دست کودک، او را با فعالیت هایی نظیر خمیر، گِل رُس، باز و بسته کردن پیچ و مهره، بستن دکمه، بند کفش و زیپ، طراحی و بریدن اشکال مختلف و ساخت کار دستی مشغول کنید.