ramazan
ramazan

آشنایی با جاذبه های تفریحی و گردشگری و دیدنی شهر بهشهر

آشنایی با جاذبه های تفریحی و گردشگری و دیدنی شهر بهشهر

آشنایی با جاذبه های تفریحی و گردشگری و دیدنی شهر بهشهر

بهشهر دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است که در ادامه این مطلب از سایت نازوب با همه آن ها آشنا خواهید شد.

 

دیدنی های بهشهر؛ ییلاق شاهان صفوی 

بهشهر یکی از شهرهای بسیار زیبا و خوش آب و هوای مازندران است که از دیر باز مورد توجه شاهان ایرانی بوده است. این شهر دارای جاذبه های گردشگری فراوانی از جمله چشمه ها، آبشار، غار، جنگل ها و سواحل زیبا می باشد. بهترین زمان برای مسافرت به این منطقه زیبا فصل بهار و تابستان می باشد. در این مقاله به معرفی مکان های دیدنی این شهر می پردازیم.

 

بهشهر کجاست؟

بهشهر که شایسته چنین نامی است و معنی آن بهترین و شریف ترین شهر می باشد توسط یکی از پادشاهان عهد صفوی به این نام، نام گذاری شده است. این شهر در شرق استان مازندران واقع شده است. این شهر از شمال با دریای خزر، از جنوب با سمنان، از غرب با شهرستان نکا و از شرق با شهرستان گلوگاه هم جوار است.

 

بهشهر به واسطه داشتن آب و هوایی دلپذیر همواره مورد توجه شاهان صفوی بوده است. این شهر دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است.

 

جاذبه های گردشگری و دیدنی های بهشهر

1. کاخ صفی آباد بهشهر

 

آشنایی با جاذبه های تفریحی و گردشگری و دیدنی شهر بهشهر

کاخ صفی آباد از دیدنی های بهشهر

 

این کاخ همان طور که از نامش پیداست در زمان صفویه ساخته شده است. این کاخ بر روی ارتفاعات یک کوه بلند ساخته شده است و از این رو نمای آن از تمام نقاط شهر قابل دیدن است. نمای کل شهر نیز از بالای این ساختمان دیده می شود.

 

کاخ صفی آباد در عباس آباد بهشهر واقع شده است. جاده منتهی به این کاخ تبدیل به منطقه نظامی شده است و مردم امکان بازدید از آن را ندارند.

 

این کاخ در زمان رضا شاه پهلوی و به دستور ایشان بازسازی شده است و در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

2. باغ عباس آباد بهشهر

 

آشنایی با جاذبه های تفریحی و گردشگری و دیدنی شهر بهشهر

 

باغ عباس آباد در دوران صفویان بنا شده است و از دیدنی های بهشهر به شمار می رود

 

این باغ متعلق به دوران صفوی است. باغ عباس آباد در زمان صفویان به عنوان ییلاق مورد استفاده شاهان قرار می گرفت. یک بنای تاریخی درون این باغ ساخته شده است که آن هم متعلق به دوران صفوی است و امروزه تبدیل به یکی از جاهای دیدنی این شهر است.

 

طرح این باغ به سبک قدیمی و آشنای باغ های ایرانی است. دارای قرینه های معماری با دریاچه ای زیبا در وسط آن. این مکان دیدنی و تاریخی در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

این باغ با شهر حدود نیم ساعت فاصله دارد و دارای مکان های دیدنی مانند سد، حمام، برج آجری و آسیاب آبی می باشد و بازدید کنندگان می تواند به تفریحاتی مانند کمپینگ، قایق سواری و اسب سواری بپردازند و از رستوران های بی نظیر آن استفاده کنند.

 

3. دریاچه عباس آباد بهشهر

دریاچه عباس آباد در دل جنگل های انبوهی است که مانند یک نگین آبی رنگ با رنگ های سبز درختان اطراف احاطه شده است. آب این دریاچه از چشمه های قوری چشمه و سرچشمه تأمین می شود. در وسط این دریاچه یک چهار طاقی زیبا قرار دارد که نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. هنگامی که سطح آب بالا می آید این چهار طاقی تا حد زیادی زیر آب رفته و مانند یک جزیره نمایان می شود. 

 

دریاچه عباس آباد در تابستان سال 96 دچار خشکسالی شد اما خوشبختانه بعد از گذشت مدتی و به اتمام رسیدن دوران خشکسالی، این دریاچه دوباره زنده شد و جان گرفت. سطح آب این دریاچه در برخی از اوقات سال ممکن است کم شود اما خشک نخواهد شد.

 

4. باغ چهل ستون اشرف بهشهر

باغ چهل ستون اشرف که نام دیگر آن پارک ملت است از دیگر جاهای دیدنی این شهر است. این مکان جای بسیار مناسبی برای تفریح و قدم زدن می باشد. در این باغ می توانید علاوه بر قدم زدن و لذت بردن از فضای زیبای آن، از یک عمارت تاریخی نیز دیدن کنید.

گل های رنگارنگ در این باغ، فضای آن را چندین برابر زیباتر کرده است.

 

5. قبرستان سفید چاه بهشهر

 

آشنایی با جاذبه های تفریحی و گردشگری و دیدنی شهر بهشهر

قبرستان سفیدچاه که یکی از دیدنی های بهشهر است، به گورستان سفید شهرت دارد

 

قبرستان سفید چاه که به گورستان سفید نیز شهرت دارد قدمت آن به دوران تیموریان بر می گردد. مردم این منطقه بر این باورند که خاک سفید این قبرستان از پوسیدن اجساد جلوگیری می کند. سنگ قبر های این قبرستان به صورت عمودی بر روی قبر ها قرار گرفته است و بر روی آنها مشخصات متوفی حکاکی شده است.

 

6. آتشکده کوسان بهشهر

 

آشنایی با جاذبه های تفریحی و گردشگری و دیدنی شهر بهشهر

آتشکده کوسان از بناهای تاریخی بهشهر است

 

آتشکده ها جزو آثار باستانی مربوط به دوران قبل از اسلام هستند که نوعی اماکن مذهبی به شمار می روند. با ظهور اسلام برخی از این آتشکده ها تخریب شده و یا تغییر یافته و به مراکز مذهبی مسلمانان مانند مساجد تبدیل می شوند.

 

یکی از این آتشکده ها، آتشکده کوسان نام دارد و از بناهای تاریخی بهشهر است. این آتشکده در روستای کوهستان واقع شده است و در سال 1380 به ثبت ملی رسیده است.

 

7. سایت موزه گوهر تپه بهشهر

گوهر تپه در کیلومتر 40 جاده ساری بهشهر قرار گرفته است. این محوطه یک مکان بزرگ ماقبل تاریخ در شمال ایران است. گوهر تپه در زمان زندگی غارنشینان این منطقه به وجود آمده است. این غارنشینان در غارهایی مانند غار کومیشان، غار هوتو و غار کمربند زندگی می کردند. غارنشینان که به تدریج از غارها خارج شدند، مناطق مسکونی را ایجاد کردند که گوهر تپه یکی از آنهاست.

 

این ساکنان با از بین رفتن مکان های قبلی به مکان های بالاتری آمده اند. در عصر نوسنگی سبک زندگی روستا نشینی داشته اند و در دوره های بعدی یعنی عصر برنز و مفرغ به شهر نشینان تبدیل شده اند. این مکان به احتمال زیاد تا دوران برنز میانی مورد استفاده ساکنان و محل دفن مردگان بوده است.

 

8. غارهای باستانی بهشهر

غار های باستانی هوتو و کمر بند که زمانی منزلگاه اجداد غارنشین ما بوده است، در انتهای یک جاده و در مجتمع رفاهی و مجهز واقع شده است. قدمت این غار ها به هفت هزار سال قبل می رسد. از این مکان، شهر دارای چشم انداز زیبایی است. این مجموعه رفاهی دارای پارکینگ، باغ های انار و مکان هایی برای استراحت می باشد.

 

9. کشتی باستانی بهشهر

در سواحل امیر آباد شهر بهشهر، یک کشتی باستانی وجود دارد که قدمت آن به دوران صفوی می رسد. این کشتی احتمالا یک کشتی باربری بوده است. از این نمونه کشتی های غرق باستانی در سواحل ایران تعدادی وجود دارد که در حیطه باستان شناسی از جاذبه خاصی برخوردارند. این کشتی هنوز بعد از گذشت قرن ها در جای خود باقی مانده است و باستان شناسان خروج آن را از آب به صلاح نمی دانند. آنها معتقدند که فرو رفتن این کشتی در ماسه ها بهترین شرایط را برای حفاظت از آن به وجود می آورد.

 

10. آبشار اسپه او بهشهر

 

آشنایی با جاذبه های تفریحی و گردشگری و دیدنی شهر بهشهر

آبشار اسپه او که 400 متر ارتفاع دارد در بهشهر واقع شده و جزو دیدنی های ان می باشد

 

اسپه او در زبان محلی به معنی آب سفید است. آبشار اسپه او آبشاری به صورت پلکانی است که دارای حوضچه های آهکی متعددی در هفت طبقه است. این آبشار در 30 کیلومتری شهر بهشهر و در ارتفاعات کوه های البرز در منطقه هزار جریب قرار گرفته است.

ارتفاع این آبشار به بیش از 400 کیلومتر می رسد و از چشمه ای واقع در یک شکاف سنگی در زیر یک درخت کهنسال سر چشمه می گیرد.

 

11. آبشار سنگ نو بهشهر

آبشار سنگ نو در قسمت جنوبی بهشهر واقع شده است. این آبشار یکی از جاذبه های زیبای گردشگری بهشهر است. به علت فشار زیاد آب در پایین این آبشار یک حوضی ساخته شده است که به زبان مازنی به آن سنگ نور گفته می شود. این آبشار زیبا در کنار درختان بلند جنگلی مانند ممرز، بلوط وحشی و انواع سرخس قرار دارد.

 

12. روستای یخ کش بهشهر

روستای یخ کش که به روستای مرزبانان نیز معروف است، در زمان صفویان محل زندگی مردمی بوده است که به دستور شاه عباس برای حفاظت از مرزها به آنجا کوچ کردند. اما دلیل اینکه چرا این روستا به یخ کش معروف است این است که مردم آن برای گذران زندگی یخ های رودخانه را به فروش می رساندند. روستای یخ کش دارای طبیعتی زیبا و چشمه های فراوانی می باشد.

 

13. باغ چشمه عمارت بهشهر

 

آشنایی با جاذبه های تفریحی و گردشگری و دیدنی شهر بهشهر

باغ چشمه عمارت مانند بسیاری از دیدنی های بهشهر، در دوران صفوی بنا شده است

 

باغ چشمه عمارت، مانند بسیاری از اماکن دیدنی بهشهر متعلق به عهد صفوی است و مکانی بسیار زیبا است که از طبقه هم کف این بنا چشمه آبی می جوشد. در این بنا به طور طبیعی و بدون استفاده از پمپ، آب را بالا آورده و در نهر ساختمان جاری می کردند.

 

بنای این عمارت دو طبقه بوده است که اکنون تنها طبقه هم کف و بخشی از طبقه اول آن باقی مانده است. در قسمت میانی طبقه هم کف این بنا چشمه آبی وجود داشت که آب آن توسط لوله های سفالی به حوضچه های طبقه بالایی منتقل می شد و پس از سرریز شدن به چشمه های طبقه هم کف و حوض هایی که در اطراف بنا بودند سرازیر می شد. این سیستم آب رسانی نمایانگر هنر معماران توانای زمان صفوی می باشد.

 

14. منطقه حفاظت شده هزار جریب بهشهر

منطقه حفاظت شده هزار جریب در منطقه ای بین استان های سمنان و مازندران قرار دارد. این منطقه دارای جنگل های بکر هیرکانی است. در این جنگل حفاظت شده گونه های گیاهی و حیوانی مختلفی وجود دارند که همگی تحت حفاظت هستند.

 

15. خانه شهریاری بهشهر

خانه شهریاری در زمان قاجار بنا شده است و به سبک معماری آن زمان است. این بنا به عنوان مقر حکومت سردار رفیع یانه سری استفاده می شده است. بنای خانه شهریاری در سال 1381 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

16. خانه احمد علی خان هزار جریبی بهشهر

این خانه در روستای سرخ گریه بهشهر واقع شده است. بنای آن دارای یک طرح مستطیل شکل است و سقف آن با سفال پوشیده شده است. سبک معماری این بنا مربوط به دوران قاجار است و دارای دو ورودی در دو طرف ساختمان می باشد.

 

17. پارک ملی پابند بهشهر

این پارک ملی محل رویش گونه های بکر گیاهی می باشد. همچنین گونه های مختلف جانوری مانند مرال، شوکا و پلنگ در این پارک زندگی می کنند. این پارک در مجاورت منطقه حفاظت شده هزار جریب قرار دارد.

 

18. تالاب میان کاله (میان قلعه) بهشهر

 

آشنایی با جاذبه های تفریحی و گردشگری و دیدنی شهر بهشهر

تالاب میان کاله از دیدنی های بهشهر و محل مناسبی برای دیدن انواع پرندگان است

 

برای آن دسته از کسانی که عاشق طبیعت و گردش در آن هستند توصیه می شود حتما از این مکان دیدنی بازدید کنند. این تالاب محل زندگی فلامینگوهایی است که شاید به ندرت بتوانید در جاهای دیگر نظیر آن را ببینید.

 

تالاب میان کاله دارای مساحتی در حدود 70 هزار هکتار است. این تالاب در فصل پاییز محل اطراق انواع پرندگان زیبایی است که از سمت کشور های شمالی مانند روسیه و مناطق سردسیر سیبری به سمت مناطق گرم جنوب کوچ می کنند. شما می توانید فرصت کم نظیری برای دیدن انواع پرندگانی مانند عقاب دریای دم سفید، فلامینگو، پلیکان و انواع مرغابی و قو و … داشته باشید.

 

تالاب میان کاله مکانی است که بیش از 60 درصد پرندگان مهاجر خاور میانه برای کوچ انتخاب می کنند. به همین علت این مکان برای سازمان یونسکو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

19. دریای چهار فصل بهشهر

دریای چهار فصل نامی است که اهالی بهشهر به دریای میان کاله نسبت می دهند و آن را با نام دریای کوچک نیز می شناسند. دریای چهار فصل همان امتداد بریدگی دریای مازندارن است که شبه جزیره میان کاله را در بر گرفته است.

 

امواج این دریا به علت شبه جزیره میان کاله در تمامی فصول سال آرام و بی تلاطم است و تنها دارای موج های کوچکی است.

 

آب و هوای این منطقه بسیار دلپذیر است و دارای چشم انداز های زیبایی است. همچنین این محل دارای رستوران ها و قهوه خانه های فراوانی برای استفاده بازدید کنندگان است.

 

20. بندر امیرآباد بهشهر

بندر امیر آباد در شمال شهر بهشهر واقع شده است و دارای گستره ای بیش از 12 کیلومتر است. در بندر امیر آباد سالانه مقادیر زیادی کالا تخلیه و بارگیری می شود که از این لحاظ بعد از بنادری مانند شهید رجایی، امام خمینی و قشم چهارمین بندر بزرگ ایران و نیز بزرگ ترین بندر در استان مازندران است.

 

بندر امیر آباد دارای مناظر بسیار زیبا و منحصر به فردی است که باید در سفر خود به شهر های شمالی کشور و شهر های مازندران حتما از آن دیدن کنید.

 

21. ساحل بهشهر

ساحل بهشهر که با نام ساحل صدف نیز شناخته می شود یکی از سواحل بسیار زیبای استان مازندران است. برای رسیدن به این ساحل زیبا باید از میان روستا ها و شالیزار ها با چشم انداز های بی نظیر عبور کنید.

 

ساحل بهشهر به طور کامل از شن پوشیده شده است و از این لحاظ جزو سواحل نادر شنی در مازندران است. ساحل بهشهر در حد فاصل بین نیروگاه شهید سلیمی و تالاب بین المللی میان کاله واقع شده است.

 

مطالب مرتبط :

مکان های دیدنی و بکر ماسوله یکی از زیباترین مناطق ایران

تصاویربکر و دیدنی از مکان های تفریحی در ایران

فهرست دیدنی ترین مکان های گردشگری ایران


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان