laghari

اینستاگرام نازوب، رسانه اینستاگرام نازوب، مجله تفریحی سرگرمی نازوب،فن پیج نازوب

کدام غذا برای کدام عضو؟ تغذیه مناسب از مغز تا دستگاه تناسلی

مجموعه : تغذیه مناسب
کدام غذا برای کدام عضو؟ تغذیه مناسب از مغز تا دستگاه تناسلی

کدام غذا برای کدام عضو؟ تغذیه مناسب از مغز تا دستگاه تناسلی

 

هر عضو از بدن تمایل به دریافت یک غذا، مکمل، پروتئین یا ویتامین دارد. بهبود عملکرد اعضای بدن بسته به رسیدن مواد غذایی به آن دارد.

 

مطالب ارائه شده در این بخش حاصل تلاش متخصصان تغذیه می باشد تا ما با آگاهی بیشتر برای حفظ سلامتی خودمان برنامه تغذیه ای درستی داشته باشیم.

 

کدام غذا برای کدام عضو؟

 

کدام غذا برای کدام عضو؟ تغذیه مناسب از مغز تا دستگاه تناسلی

 

مغز

كلم بروكلی، گردو، بادام زمینی، بادام، شكلات تلخ، بذر كتان، آلبالو،ماهی سالمون،قهوه، آواكادو، غلات

 

چشم

ماهی ساردین،ماهی سالمون، هویج، فلفل دلمه‌ای، كلم بروكلی، كلم بروكسل، اسفناج

 

سینه (پستان)

هندوانه، انگور قرمز، گوجه فرنگی، اسفناج، انواع لوبیا، چای سبز و سیاه ، ماهی سالمون، ماهی های پر چرب، كلم بروكلی، گل كلم، كلم بروكسل، كلم و شلغم

ریه

كلم بروكلی، ماهی سالمون، ماهی های پرچرب (ساردین، ماهی تن)، گردو، تمشك، لوبیا قرمز و چیتی و سیاه، سیب و آب سیب، آب

 

قلب

گردو، بادام، جو دوسر، روغن زیتون، آواكادو و ماهی سالمون

 

حافظه

ماهی سالمون، شكلات، روغن زیتون، قهوه،سیر، سیب، پیاز، اسفناج

گوش

ماهی سالمون، سیر، زردچوبه، زنجفیل

 

كلیه

گل كلم، تمشك، آلبالو، توت فرنگی، قره قاط، گیلاس، انگور قرمز، روغن زیتون، سیر، پیاز، سیب، فلفل دلمه ای قرمز، اسفناج، آب، جعفری، ماهی سالمون، كلم بروكلی

 

کدام غذا برای کدام عضو؟ تغذیه مناسب از مغز تا دستگاه تناسلی

 

كبد

كلم بروكلی، گل كلم، كلم بروكسل، بادام، لوبیا، جو دوسر، آلبالو، چای، سویا، اسفناج، كدو، ماست، لیموترش، سركه، آرتیشو، سیر، پیاز، لبو، آلو، كشمش، تمشك، شاه توت، پرتقال، گریپ فروت قرمز، طالبی، گلابی، سیب، نعناء کوهی، ماهی سالمون

 

پروستات

كلم بروكلی، گل كلم، كلم بروكسل، كلم، گوجه‌فرنگی، آب انار، زردچوبه، بذر كتان، ماهی سالمون، چای سبز، بادام برزیلی، سیر، پیازچه

 

کاهش دهند قند خون

نان جو و جوی دو سر، برنج قهوه ای، کلم بروکلی،پیاز، سیر، دارچین، زردچوبه، شنبلینه، لوبیا چیتی، لوبیا سیاه، لوبیا چشم بلبلی، نخود، عدس، اسفناج، کاهو، انواع بادام‌ (به میزان کم)، ماهی سالمون، تخم کدو، بذر کتان، شکلات، چای سبز، مرکبات، آواکادو، آلبالو، گیلاس، سرکه سیب، 7 تا 8 لیوان آب در روز، لبنیات کم چرب قهوه، توت‌فرنگی، سینه مرغ، گوشت قرمز بدون چربی

(توضیح: در بیماری قند از خوردن نان سفید، برنج سفید، سیب زمینی، نوشابه، قند، شکر، مربا، آب نبات و بطور کلی شیرینی جات باید جدا خوداری شود).

 

كاهش دهنده كلسترول بد یا LDL

ماهی سالمون، ماهی های پرچرب، گردو، بادام، آلو بخارا، جو دوسر، لوبیا چیتی، سیب، گلابی، تمشك، موز، سیر

افزایش دهنده کلسترول خوب یا HDL

ماهی سالمون، ماهی های پرچرب، غلات کامل (جو دوسر و جو)، شکلات تلخ، میوه و سبزیجات با برگ سبز، سیر، گردو، بادام، کره بادام زمینی، دانه بذر کتان، لوبیا سویا، آب پرتقال، لوبیا

پوكی استخوان

ماهی سالمون، شیر و محصولات لبنی، كلم بروكلی و سبزیجات با برگ سبز، ساردین، بادام، غلات و آب میوه غنی شده با كلسیم

آنتی اكسیدان‌

ماهی سالمون، كلم بروكلی، كلم، گردو، بادام، بادام زمینی،بادام هندی، پسته، فندق، تمشك، شاه توت، قره قاط، آلبالو، توت فرنگی، سیب‌زمینی، اسفناج، میوه خشك، چغندر،موز، طالبی، مارچوبه، آرتیشو، آلو، چای سبز، لوبیا چیتی و قرمز، كشمش، آب سیب، آب گوجه فرنگی، آب انار، آب گریپ فروت، هویج

كاهش فشار خون

كلم بروكلی، سبزیجات با برگ سبز (خصوصاَ اسفناج)، ماهی سالمون، ماهی آزاد، ماهی تون، موز، سیر، پیاز، مرکبات(خصوصا گریپ فروت)، لوبیا (خصوصاَ سیاه، سفید، قرمز وچیتی)، سیب زمینی تنوری، انجیر

 

غلات کامل، سینه یا فیله مرغ، شكلات تلخ 70درصد،آواكادو،کشمش، آلبالو، تمشک، شاتوت، اخته، خرما،آلو بخارا، هلو، قیصی، پودر کاکائو، لوبیا سویا، تخم آفتابگردان بدون نمک، لبنیات كم چرب، حبوبات، نخود فرنگی، قارچ، سیب، انگور، آب، آب انار.

 

کدام غذا برای کدام عضو؟ تغذیه مناسب از مغز تا دستگاه تناسلی

 

باز كننده عروق

گردو، بادام، پسته، شكلات تلخ، غلات کامل، سیب با پوست، گلابی با پوست، انجیر خشك شده، موز، كشمش، تمشك، توت فرنگی، ماهی سالمون، عدس، لپه، لوبیا سیاه

ضد سرطان‌ها

ماهی سالمون، كلم بروكلی، گل كلم، كلم بروكسل، كلم، هویچ، گوجه‌فرنگی، زردچوبه، فلفل تند، انجیر، بذركتان، سیر، پیاز، پرتقال، لیمو، بادام‌ها، تمشك، انگورقرمز و سیاه، گریپ فروت، چای سبز، انواع میوه‌ها، انواع سبزیجات

 

شایعات غذایی را هم بدانید تا بدون هزینه و با خیالی راحت از سلامتی تون لذت ببرید:

 

همانطور که می دانید به لطف شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام خیلی از افراد حرفه های خود رادر زمینه های مختلف معرفی کردند و با یک جعبه جادویی کوچک به درآمد های کلانی رسیدند؛

اما در میان این افراد حرفه ای خیلی از اطلاعات بی پایه و اساس در بسیاری از پیج ها منتشر می شود که هیچ سندیتی ندارد و متاسفانه بسیاری از ما کورکورانه آن را می پذیریم انجام می دهیم و اصلا به عواقب آن توجه نمی کنیم.

 

به همین منظور به مهمترین شایعه غذایی در ادامه این بخش اشاره می کنیم.

شایعه تغذیه ای

مناسبت ترین و زودهضم ترین شکل پخت تخم مرغ، نیم برشت میباشد.

 

پاسخ:

مانند بسیاری از مواد غذایی دیگر، تخم مرغ نیز حاوی مواد مغذی غنی میباشد.
امروزه بسیاری از افراد، بخصوص ورزشکاران، فکر میکنند که خوردن تخم مرغ بصورت خام را بهتر میدانند.
نگرانی اصلی از خوردن تخم مرغ نیمه پخته و یا هر غذای خام دیگر ، آلودگی باکتریایی مثل سالمونلا است. باکتری سالمونلا شایعترین علت بیماری ناشی از مواد غذایی به شمار میرود.

مواد غذایی حاصله از مرغ و طیور، مانند تخم مرغ، یکی از منابع اصلی باکتری سالمونلا است. این باکتری در مرغ داری ها میتواند به راحتی از یک مرغ به مرغ دیگر انتقال پیدا کند.

در روند پخت با درجه حرارت مناسب این باکتری از بین میرود. اگر که سالمونلا وارد جریان خون افراد بشود احتمال مرگ فرد بسیار بالا میباشد.

به گزارش نازوب به نقل از واشنگتن پست هرساله 142هزار آمریکایی به سالمونلا از راه مصرف تخم مرغ خام آلوده میشوند که حدود 30نفر از این افراد جان خود را از دست میدهند.

اگر چه احتمال آلودگی مرغ ها به سالمونلا خیلی کم است ولی با این وجود بهتر است که از هر خطر احتمالی هرچند کم، جلوگیری کنیم.

مسئله دیگر در رابطه با تخم مرغ خام و یا نیمه پخته، پروتئین آویدین میباشد. این پروتئین در تخم مرغ به ویتامین بیوتین متصل و مانع جذب آن میشود.

با پخت مناسب تخم مرغ این پروتئین تخریب شده و باعث آزاد شدن بیوتین میشود. نیاز روزانه ما به بیوتین حدود 30میکروگرم میباشد که با مصرف یک تخم مرغ متوسط پخته، 25 میکروگرم آن تامین میشود.

 

مطالب مرتبط

آلبومین چیست؟ و چرا در تخم مرغ استفاده می شود!

تخم مرغ با طعم میوه ساخته شد (عکس)

آموزش تصویری تخم مرغ آبپز به شکل قلب

تخم مرغ شکم پر بسیار خوشمزه و مقوی


بیوگرافی هنرمندان