یادگیری، همیشه، همه جا با فرادرس
 یادگیری، همیشه، همه جا با فرادرس
laghari

غذاهای گیاهی رژیمی، از ست گیاهی تا ساندویج کباب سبزیجات!

مجموعه : غذاهای رژیمی
غذاهای گیاهی رژیمی، از ست گیاهی تا ساندویج کباب سبزیجات!

غذاهای گیاهی رژیمی، از ست گیاهی تا ساندویج کباب سبزیجات!

 

 

گیاهخواری و غذاهای گیاهی از سالم ترین گروه های تغذیه ای به حساب می آیند. فراوانی انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و پروتئین ها منبع کاملی برای سلامتی، شادابی و جوانی همه ی ما است.

راه های نامحدودی برای استفاده از گیاهان در آشپزی وجود دارد. به همین منظور قاعده و چهار چوب مشخصی برای بخار پز و تهیه آنها وجود ندارد.

مهم ترین علت آن تفاوت طعم و بوی بی نظیر برخی گیاهان است. گیاهان آشپزی، گیاهان علفی هستند که برای طعم و رنگ دادن انواع غذا استفاده می شود اگر این چاشنی ها را بیشتر از معمول به کارببرید و برغذا غالب شود شما یک غذای گیاهای خوشمزه و کاملا سالم دارید.

سوالی که برای تمام کدبانوها و آشپزها پیش می آید عدم شناخت و آگاهی کامل نسبت به گیاهان علفی و خوراکی است.

 

 انواع گیاهان مصرفی و بسیار خوش عطر در غذاها

 

غذاهای گیاهی رژیمی، از ست گیاهی تا ساندویج کباب سبزیجات!

 

 1- گیاهان تازه معمولاً طعم لطیفی دارند، بنابراین آنها را در چند دقیقه آخر به آشپزی خود اضافه کنید.

2- گیاهان بخشی از برگ گیاه هستند که در پخت و پز استفاده می شود، می توان از آنها به صورت تازه یا خشک استفاده کرد.

3-  به هر قسمت دیگر گیاه که معمولاً خشک می شود، ادویه گفته می شود.

به عنوان مثال، پوست درختان (دارچین)، انواع توت ها (دانه فلفل)، دانه ها (زیره)، ریشه ها (زردچوبه)، گل ها (بابونه)، جوانه ها (میخک) و کلاله های گل ها (زعفران) هستند.

4- گیاهان راهی فوق العاده برای افزودن طعم و رنگ به هر نوع غذا یا نوشیدنی، چه شیرین و چه خوش طعم، بدون افزودن چربی، نمک یا قند هستند. علاوه بر طعم و رنگ، هر کدام دارای مجموعه ای از خواص ارتقاء دهنده سلامتی هستند.

 

اگر به اندازه کافی از گیاهان استفاده نشود، تفاوت کمی در طعم غذا ایجاد می شود، اما اگر مقدار زیادی سبزی به آن اضافه شود، طعم آنها بر سایر مواد غلبه خواهد کرد.

 

فواید گیاهان دارویی برای سلامتی

مصرف گیاهان دارویی ممکن است به پیشگیری و مدیریت بیماری قلبی، سرطان و دیابت کمک کند. همچنین ممکن است به کاهش لخته شدن خون کمک کند و خواص ضد التهابی و ضد توموری را ارائه دهد.

مصرف این گیاهان به صورت تازه یا خشک در غذاها می تواند به بهبود این بیماری ها کمک چشم گیری کند:

• سیر، بذر کتان، شنبلیله و علف لیمو ممکن است به کاهش کلسترول کمک کنند.
• سیر برای افرادی که فشار خون کمی بالا دارند مفید است.
• شنبلیله می تواند به کنترل قند خون و فعالیت انسولین (همانند دانه کتان، بذر کتان و دارچین) کمک کند.
• سیر، پیاز، پیازچه، تره فرنگی، نعناع، ریحان، پونه کوهی، مریم گلی و بسیاری از گیاهان دیگر می توانند به محافظت در برابر سرطان کمک کنند.
• گیاهان سرشار از آنتی اکسیدان ها ، به ویژه میخک، دارچین، مریم گلی، پونه کوهی و آویشن هستند که به کاهش لیپوپروتئین های با چگالی کم (کلسترول بد) کمک می کنند.

 

آشپزی با گیاهان و ترکیبات خوب گیاه و غذا

 

در اینجا چند ست گیاهی و سنتی برای شما گردآوری کرده ایم:

برای پخت غذاها می توانید از این گیاهان استفاده کنید و کم کم حس چشایی، بصری و بویایی شما کاملا گیاهی و سالم شود!!

 

ترکیب مناسب غذا و گیاهان

* ریحان، سس گوجه فرنگی، آب گوجه فرنگی، سیب زمینی، میگو، گوشت یا مرغ پاستا، برنج، تخم مرغ آب پز، توت فرنگی! را می توانید به ترتیب زمان پخت به هم اضافه کنید.

* صدف، پیازچه، تخم مرغ، سس مایونز(کم) گوجه فرنگی، کاری و فیله ی مرغ غذایی بسیار خوشمزه و گیاهی است.
می توانید سس مایونز آن را حذف کنید و به جای آن طعم دهنده ی دیگری مثل سرکه بالزامیک استفاده کنید که کاملا به ذائقه شما بستگی دارد.

* سیب زمینی پخته شده با ترکیب گشنیز و جعفری خرده شده، به همراه کمی ابزیان مثل فیله ماهی نگینی، میگو، سس گوجه یا گوجه خرد شده یک غذای بسیار مقوی و گیاهی را به شما می دهد.

 

نکاتی برای آشپزی با گیاهان

 

غذاهای گیاهی رژیمی، از ست گیاهی تا ساندویج کباب سبزیجات!

 

• برخی از گیاهان سخت تر از بقیه هستند (مانند رزماری و جعفری) و طعم خود را در طول فرآیند پخت حفظ می کنند؛ اینها را می توان در ابتدای پخت و پز اضافه کرد.

• برخی از گیاهان فقط برای طعم دادن به یک غذا استفاده می شوند اما خورده نمی شوند – برای مثال برگ بو.

• طعم گیاهان با گذشت زمان از بین می رود، بنابراین پس از 12 ماه گیاهان خشک شده را دور بریزید.

• گیاهان خشک کامل، جایی که برگ ها هنوز به ساقه خود چسبیده اند، نسبت به برگ های شل که در بسته ها یا شیشه ها فروخته می شوند، طعم قوی تری دارند.

فقط بدانید که خشک شده ی این گیاهان بسیار مناسب تر است. یک قاشق چای خوری سبزی خشک برابر با 4 قاشق چای خوری سبزی تازه است.

تنها بعد از یک سال گیاهان خشک عطر و بوی خودشان را از دست می دهند. که باید دوباره جایگزین کنید.

 

 

گیاهانی که باید در آشپزخانه شما جولان بدهند!

 

گشنیز، جعفری، شوید، رز ماری، رازیانه، سیر، نعناع، شاهی، ریحان، کرفس، مرزنجوش، علف لیمو، پونه کوهی، آویشن، ترخون، مریم گلی، خردل، سرکه، سس مایونز
این دسته از گیاهان مهم ترین گیاهانی هستند که به شما یک غذای کاملا گیاهی و سالم را در ترکیب غذاهای محدود گوشتی و آبزی می دهند..

 

دستور تهیه یک ساندویج کباب سبزیجات !!

 

غذاهای گیاهی رژیمی، از ست گیاهی تا ساندویج کباب سبزیجات!

 

یک بشقاب بزرگ پر غرور در وسط سفره مملو از خوشه های سبز است که روح شما را به وجد می آورد!
ریحان بنفش، نعناع، شوید، ترخون، شاهی، گشنیز و پیازچه با کمی نمک و پنیر یک ساندویج کباب سبزیجات برای هر وعده ی غذایی که تمایل دارید استفاده کنید.
لذت این ساندویج سبزیجات کباب آنقدر زیاد است که تمایل دارید هر وعده از آن استفاده کنید.
می توانید خیار و گوجه را هم چاشنی این ساندویج سبزیجات کنید.

 

ساندویج سبزیجات با سیب زمینی

سیب زمینی آب پز، نعناع خشک، کمی کره، گوجه نگینی، جعفری خرد شده و نان لواشی که با این مواد رل می کنید یک غذای خوشمزه، گیاهی و سالم را به شما می دهد نوووششش جااااان

 

 

رول کاهو و سیفی جات

 

نگین شده ی خیار، گوجه (اگر میوه میل دارید، سیب، موز) با کمی نمک، نعناع خشک، جعفری خرد شده و پنیر را زیر ورقه های کاهو گذاشته و رول کنید. یک میان وعده یا شام بسیار سبک، خوشمزه و رژیمی است.

 

نکته پایانی:

سلیقه و خلاقیت؛ برای شروع پخت و مصرف گیاهان ابتدا از مقدار بسیار کم و به عنوان تست شروع کنید چرا که استفاده از گیاهان تخصص خاصی می طلبد و به دلیل فراوانی و تنوع بسیار زیاد رنگ، بو و عطر گیاهان چارچوب خاصی برای پخت گیاهان وجود ندارد.
تجربه، تبحر و ذائقه؛ یک دستور پخت عالی برای تهیه غذای گیاهی را برای شما بوجود می آورد!


بیوگرافی هنرمندان