چادر پوششی برای زنان مسلمان و در ایران که به صورت پارچهای نیمدایرهایشکل و به رنگهای سیاه یا سفید یا رنگی است.
با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی و راهی شدن عاشقان حسینی به کربلا مدل لباس و چادرهای اربعینی منتشر شد.
مدل چادرهای عربی
پوشش اسلامی و زیبا برای اربعین حسینی
شیک و زیباترین مدل چادرهای با حجاب
مدل های زیبای حجاب
گالری زیبا و جدیدترین مدل چادرهای با حجاب با پوشش کامل
استتار و زیبایی با مدل چادرهای عربی ویژه اربعین حسینی
چادر پوشش، تکهای بزرگ و دورهدوزی شدهاست که سر تا پای زن را در بر میگیرد، مدلهای زیبا و متنوعی دارد و چهرهٔ زن در آن پوشیده نیست.
در گذشته این پوشش را بهطور دقیقتر، بیشتر، زنان ایرانی در دورهی قاجاریه و در بخشهایی از افغانستان روی پوشاک خود برای گشتن در جاهای همگانی میپوشیدهاند و امروزه نیز بین زنان و دختران ایرانی رواج دارد.
این حجاب در جاهای همگانی بیشتر به رنگ سیاه و برای نماز به رنگ سفید است.
برخی پژوهشگران اسلامی ایرانی، چادر را برای فرهنگ ایرانی و از دوران هخامنشیان دانسته و گفتهاند که تعلقی به اسلام ندارد. ریشهدار بودن چادر در ایران مورد پشتیبانی مقامات دینی-سیاسی جمهوری اسلامی ایران نیز بودهاست.
در ایران دوره قاجار، بیشتر زنان اشراف از چادر استفاده میکردند چرا که چادر را پوششی میدانستند که باعث میشود کمالاتشان حذف شده و همگانی نباشند در حالی که زنان و دختران رعیت اغلب لباس محلی به تن داشته و چادر مخصوص افراد خانزاده یا نجیب زاده بوده است. اشراف زادگان بیشتر هوادار چادرهای مشکی یا بنفش و آبی تیره بودند.
پلوتارک نوشتهاست که ملکه استاتیرا به این خاطر که پردههای کالسکهاش همواره بالا بود و بدین ترتیب زنان اجازه مییافتند که او را ببینند و با او خوشوبش کنند، هوادار داشت.
این که زنان سلطنتی در کالسکههای پردهدار حمل میشدند، به ظهور موتیفی در ادبیات فارسی انجامید که بهترین نمونه آن، حماسه ویس و رامین بود که در آن ویس نه تنها پشت پرده مینشست بلکه نقاب هم میپوشید.
در روایت امید اشوهشتان، از متنهای حقوقی زرتشتی قرن دهم میلادی، چادر به همراه سربند و واشمگ، از پوششهای سر زنان زرتشتی یاد شده و در ماتیکان یوشت فریان، از متنهای پهلوی مبتنی بر نوشتار مفقود اوستایی نوشته شده که هوفریا خواهر یوشت، از زرتشتیان تورانی و همسر اخت، از مخالفان دین نوین زرتشتی، هنگامی که از او خواسته شد به این سؤال که لذت زنان از لباس و خانهداری است یا بودن با شوهرانشان چادر بر سر کرد.
در ایران دوره قاجار، زنان اشراف بیشتر هوادار چادرهای مشکی یا بنفش و آبی تیره بودند.
تصاویری از لباس چند حجاب استایل منتشر کرده و در انتقاد از این مدل لباس ها که برای پوشیدن در اربعین تبلیغ میشوند تیتیر زد: «چادر نپوشید» نسخه اربعینی حجاباستایلها برای زائران!
حدیث امام على عليه السّلام در مورد حجاب:
پوشيده و محفوظ داشتن زن مايه آسايش بيشتر و دوام زيبايى اوست. غرر الحكم(5820)
سخن امام صادق درباره حجاب:
امام صادق(علیه السلام) به یکی ازخواهران محمدبن ابی عمیر فرمود: وقتی که به دیدار برادرت رفتی لباسهای رنگارنگ و تحریک آمیز برتن نکن.
امام موسی کاظم:
حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدران گرامیش از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل فرمود که: روزی شخص نابینایی اجازه ورود خواست.
فاطمه علیهاسلام برخاست و چادر به سر کرد. رسول خدا فرمود:« چرا از او رو می گیری، او که تو را نمی بیند؟» فاطمه عرض کرد:« او مرا نمی بیند، اما من که او را می بینم. و او اگر چه مرا نمی بیند ولی بوی مرا که حس می کند.
اسماء دختر ابوبکر و خواهر عایشه به خانه پیغمبر اکرم(صل الله علیه و آله و سلم) آمد درحالی که جامه های نازک و بدن نما پوشیده بود.
رسول اکرم روی خویشرا ازوی برگرداند و فرمود: ای اسماء همین که زن به حد بلوغ رسید سزاوار نیست چیزی از بدن او دیده شود مگر ازمچ دست به پایین و صورتش(الدرالمنثورج 5)
پیامبر اکرم:
روزی رسول خدا از اصحاب خود پرسید: نزدیکترین حالات زن به پروردگارش کدام است؟» اصحاب نتوانستند جواب بدهند. این سؤال به گوش فاطمه علیهاسلام رسید.
فاطمه فرمود: نزدیکترین حالات زن به پروردگارش وقتی است که در خانه اش بنشیند (و خود را در کوچه و بازار، جلو چشم نا محرمان قرار ندهد.)
وقتی رسول خدا این سخن را شنید، فرمود: فاطمه پاره تن من است.
حدیث درباره حجاب از پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله:
زماني كه ديديد زناني موهاي سر خود را مثل برآمدگي پشت شتر نموده و در ميان نامحرمان ظاهر مي شوند، به آنها بگوئيد كه نمازشان قبول نيست.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله:
هر زنى که به خود عطر زند و از کنار عدّه اى (مرد نامحرم) بگذرد تا بویش به مشام آنها رسد، زناکار است.
حدیث حضرت فاطمه علیها السّلام درباره حجاب:
بهترين چيز براي حفظ شخصيت زن آن است كه مردي را نبيند و نيز مورد مشاهده مردان قرار نگيرد.
احادیث امام رضا درباره حجاب:
هر کس لباس بپوشد تا مباهات و جلوه گری کند خدا رحمتش را از او باز می دارد.
تعیین حدود حجاب
امام صادق: برای زن مسلمان، جایز نیست که روسری (مقنعه) و پیراهنی بر تن کند که بدنش را نپوشاند. (وسایل الشیعه، جلد ۳۰، ص ۵۱۸۱)
امام صادق: در مورد زینت هایی که جایز است زن در مقابل نامحرم ظاهر کند، صورت و کف دو دست است. (بحار، ج ۱۰۴، ص ۳۳ / قرب الاسناد، ص ۴۰)
امام علی: زن (باید) مو و سینه و دور گردن و زیر گلوی خود را بپوشاند.(مجمع البیان، ج ۷)
پیامبر اکرم: برای زن، سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه اش، لباسش را جمع و فشرده کند.
رسول خدا: هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد، زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی کند و همچنین موی سر و مچ [پای] خود را نمایان نمی سازد و هر زنی که این کارها را برای غیر شوهرش انجام دهد، دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین کرده است.
احادیث و روایت های زیادی در مورد حجاب و نهی از برهنگی و عریانی در کتب دینی و اسلامی موجود است. که در این بخش تنها به چکیده ای از احادیث اشاره کردیم.